Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1496 ggr
Alibi
2014-01-27 18:58

Nikon DX och FX

Hej!
Jag är sugen på att köpa ett fast optik till min gamla vän Nikon D40. Jag är nästan säker på att D40 är en DX-kamera. Det jag undrar nu är:

Jag har funderat på objektiver Nikon 50mm 1.8G och vad jag förstår är det ett FX-optik, eller?

Passar det tillsammans? Eller har jag fatta helt fel angående detta?

I'm gonna let my little light shine

Annons:
Paltn
2014-01-27 19:16
#1

FX-objektiv passar på DX-hus. Även tvårtom funkar fast då kommer vissa begränsningar som vi inte behöver gå in på.

Enda som DX-objektiven har specifikt för sig är att de är anpassade lite mer för cropsensorn än FX är. "brännviddsförlängningen" som många talar om får du på både DX och FX-objektiv. På nikon räknat x1.5

Kort och gott, Nikon 50mm 1.8G passar alldeles utmärkt på din D40, men ger en motsvarande brännvidd på ca 75mm om man jämför med fullsensor-hus.

// Paltfan

JazzBass
2014-01-27 21:58
#2

Precis som Paltn säger, och ja, din D40 är DX.

Tänk så här: Du ska alltid kunna täcka hela sensorn med bildcirkeln som objektivet projicerar mot den. FX-sensorn är till arean drygt dubbelt större än DX-sensorn. FX-objektiv är byggda så att deras bildcirkel alltid täcker minst hela FX-sensorn, och DX-objektiven så bildcirkeln alltid täcker minst hela DX-sensorn. Eftersom FX-sensorn är större än DX-sensorn, är det inte sagt att DX-objektiv funkar på FX (man får åtminstone i vissa lägen svarta hörn på bilden), men tvärtom är aldrig nåt problem; om FX-objektivet kan täcka en FX-sensor måste det ju också kunna täcka den mindre DX-sensorn.

"Brännviddsförlängningen" som det talas om ibland är aldrig en riktig brännviddsförlängning. Brännvidden är en fysisk egenskap i objektivet och det ändrar inte kameran på. Zoomfaktor eller förstoringsfaktor skulle vara bättre begrepp att använda.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Alibi
2014-01-28 10:43
#3

Tack för svar! Så kort och gott vinner jag på att köpa ett FX-optik om jag någon gång skaffar en kamera med FX-sensor? Har G.et någonting med formatet FX att göra? Gör på kitobjektivet jag fick med kameran står det också G eller har det med något helt annat att göra?

I'm gonna let my little light shine

JazzBass
2014-01-28 11:41
#4

#3 - Svaret på första frågan är ja. Undantaget är vidvinklar, på grund av den högre skenbara förstoringsfaktorn ("brännviddsförlängningen"). Ska man ha extrem vidvinkel på DX behövs 8-12mm brännvidd, medan extrem vidvinkel på FX är 12-18mm. Därför rekommenderar jag inte FX-vidvinklar på DX alls.

Jag minns inte vad G:et i nikonobjektiven står för exakt, men de objektiven saknar i alla fall bländarring och är på det viset så gott som värdelösa på gamla "analoga" nikonkameror. På alla moderna kameror ställer man bländaren via kamerahuset istället, och därför har man valt att plocka bort bländarringen. För mig som fotar en del med film också (har en Nikon FE och en FE-2) är det dock lite irriterande att inte ha bländarring på objektivet, det gör G-objektiven så gott som oanvändbara på dessa gamla kameror, men för övrigt har det ingen praktisk betydelse.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ssofia
2014-01-28 16:48
#5

G - står för att autofokusen fungerar även om kamerahuset inte har någon inbyggd. (T.ex D40, D60, D3000 & D5000-serien osv.)

D - är den betäckning då det sitter bländarring på objektivet. AF fungerar då bara på hus med inbyggd fokusmotor (D50, D90, D7000, D700 osv)

Till TS: 50mm f1.8G är en grymt fin optik till sitt pris!

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

JazzBass
2014-01-28 20:40
#6

#5 - Nej, G står inte för det du säger. Beteckningen AF-S gör det däremot.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Alibi
2014-01-28 23:20
#7

Hittade detta klippet också. Dock säger han inget om G. Med G är jag mest bara nyfiken på vad det står för…

I'm gonna let my little light shine

ssofia
2014-01-29 16:59
#8

Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var för att det endast finns ett par undantag där G optik inte har AF-S. Två av dem är 10,5 f2.8G DX fisheye samt 70-300 f4-5.6G.

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

xla
2014-01-29 17:06
#9

Då kan vi ju utesluta att G skulle stå för att objektivet har en inbyggd fokusmotor då det finns två objektiv med benämningen G som inte har det..

JNN
2014-01-29 18:13
#10

G betyder att objektivet saknar bländarring. Hittade denna sida : http://www.cyberphoto.se/faq/objektivfrkrtn/objektivfrkrtn.php

Upp till toppen
Annons: