Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1042 ggr
Oggex
1/23/14, 1:05 PM

Filstorlekar

Vad är storleksgränsen på bilder som man kan ladda upp?

Jag försöker lägga upp bilder från min D600, men hemsidan säger att filen är för stor.

Lite drygt att skala ner bilderna och behöva förlora både kvalité samt skärpan.

Annons:
JNN
1/23/14, 1:24 PM
#1

Vet inte var gränsen går, men jag kan ladda upp oförminskade bilder som är tagna med min Canon 550D, den har 18 MP men de tar en stund. Din har 24 om jag förstått rätt, det kanske blir för mycket..

Men jag brukar spara ner bilderna till 1024 pixlar på den längre ledden, det brukar normalt räcka tycker jag för att visas på webben. Man kan i vissa fall behöva skärpa upp en del bilder då visserligen, men å andra sidan är jag inte så flitig att lägga upp bilder heller..😉

Oggex
1/23/14, 1:46 PM
#2

Mina bilder i JPEG tar ca 25-30Mb beroende på redigering, på Facebook, min hemsida och diverse är det inga problem. 

Tänkte bara i med att det är en fotosida borde man väl kunna få ladda upp bilder i originell storlek.

hydman
1/23/14, 1:55 PM
#3

Det står ju 5 MB i instruktionen.

Oggex
1/23/14, 2:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jaså?
Kan du se saker som inte jag kan?

xla
1/23/14, 2:03 PM
#5

En annan variant är ju att länka en bild i full Upplösning från t.ex flickr..

JNN
1/23/14, 2:11 PM
#6

Om man klickar på knappen "välj fil" så står det i texten att en bild får vara max 5 MB stor. Men jag har nog provat med större, men inte så stor som 25-30 MB..

Annons:
JazzBass
1/23/14, 2:35 PM
#7

Du vinner i skärpeintryck på att minska dem till en vettig visningsstorlek för skärm, t.ex. 1200 pixlar på bredden eller 800 på höjden, och efterskärpa dem med en låg radie. Om du låter nån random algoritm skala om bilderna kommer du aldrig se dem optimalt skarpa. Bilden måste kunna visas i 100% storlek på skärmen så varje pixel i bilden upptar exakt en pixel på skärmen, för att undvika omskalning.

Flickr sparar exempelvis många olika storlekar av varje bild man laddar upp, för att lägga på en automatisk efterskärpning på dem alla så de ska se bra ut på skärm i alla storlekar.

Om du använder LR kan du vid exporten lägga på en automatisk efterskärpning för visning på skärm. Jag använder den funktionen hela tiden för bilder jag visar upp, utom de jag har på flickr. Om du inte har LR så är det lätt gjort att lägga på en efterskärpning i t.ex. Picasa, PS, PSE, Gimp eller liknande.

Bildkvaliteten blir inte heller sämre så länge du sparar i maximal jpg-kvalitet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: