Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Bildhantering

Filstorlekar

2014-01-23 13:05 #0 av: Oggex

Vad är storleksgränsen på bilder som man kan ladda upp?

Jag försöker lägga upp bilder från min D600, men hemsidan säger att filen är för stor.

Lite drygt att skala ner bilderna och behöva förlora både kvalité samt skärpan. 

Anmäl
2014-01-23 13:24 #1 av: JNN

Vet inte var gränsen går, men jag kan ladda upp oförminskade bilder som är tagna med min Canon 550D, den har 18 MP men de tar en stund. Din har 24 om jag förstått rätt, det kanske blir för mycket..

Men jag brukar spara ner bilderna till 1024 pixlar på den längre ledden, det brukar normalt räcka tycker jag för att visas på webben. Man kan i vissa fall behöva skärpa upp en del bilder då visserligen, men å andra sidan är jag inte så flitig att lägga upp bilder heller..Blinkar

Anmäl
2014-01-23 13:46 #2 av: Oggex

Mina bilder i JPEG tar ca 25-30Mb beroende på redigering, på Facebook, min hemsida och diverse är det inga problem. 

Tänkte bara i med att det är en fotosida borde man väl kunna få ladda upp bilder i originell storlek.

Anmäl
2014-01-23 13:55 #3 av: hydman

Det står ju 5 MB i instruktionen. 

Anmäl
2014-01-23 14:02 #4 av: Oggex

Jaså?
Kan du se saker som inte jag kan?

Anmäl
2014-01-23 14:03 #5 av: xla

En annan variant är ju att länka en bild i full upplösning från t.ex flickr.. 

Anmäl
2014-01-23 14:11 #6 av: JNN

Om man klickar på knappen "välj fil" så står det i texten att en bild får vara max 5 MB stor. Men jag har nog provat med större, men inte så stor som 25-30 MB..

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.