Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3621 ggr
zatanica
1/21/14, 5:31 PM

Fläck

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Nikon D-7000, och har en ljus/transparent prick mitt i blickfånget eller vad man ska säga när man ska ta bilder. 

Det är inte alltid denna prick syns när man ska fota. Oftast är det mot ljusare bakgrunder. Det är inte heller så ofta denna mystiska prick syns på själva bilderna när de väl är tagna, även om man har sett den innan man tar bilden.

Svårt att förklara men hoppas att någon begriper vad jag menar. Skickar med en bild också så kanske någon kan hjälpa mig med vad det är.

Har även försökt googla på det.

Pricken ligger typ i mitten lite till vänster.

Annons:
JontaK
1/21/14, 5:38 PM
#1

Har du kollat så att du inte har smuts på spegeln och/eller objektivets främre och bakre linser?

zatanica
1/21/14, 5:41 PM
#2

Objektivet har jag putsat av försiktigt med en medföljande duk, spegeln har jag inte vågat mig på riktigt, men googlade fram att det kan vara bra att införskaffa en liten blåsbälj som kan blåsa bort smutts.

zatanica
1/21/14, 5:43 PM
#3

Men tycker inte fläcken passar in på smuts förklaringen. När jag goglade det var det bara mörka fläckar som framkom av smutts, fläckarna var även olika storlekar. Sedan inte sgt att google alltid har rätt 🙂Möjligheten finns ju att de är smutts, även troligt tycker jag, men samtidigt känns det som att smutts inte borde ge genomskinlig fläck

JontaK
1/21/14, 5:44 PM
#4

Det är en bra idé. Jag har själv en blåsbälg vid namn Giotto Rocket, det är en ganska stor variant som ger bra tryck.

Fläcken ser ut som smuts, jag har haft liknande fläckar flera gånger på min D300.

Titta på spegeln i bra ljus, ibland kan man se smutsen/fläcken med blotta ögat.

#3 Smuts kan ju även vara någon form av vätska, olja från fingrar eller dylikt.

zatanica
1/21/14, 5:51 PM
#5

Tackar för att du tar dig tid, har du bra tips om vart man kan köpa en blåsbälg, finns det på typ mediamarkt eller elgiganten? Annars får jag knata till stans fotobutik. 

När du haft liknande fläckar vart har de då suttit?

Schnauzertik
1/21/14, 6:19 PM
#6

Om det vore smuts på spegeln skulle det inte bli någon fläck på den tagna bilden.

Ser ut som damm på sensorn.

Värd för Pensionärer

Annons:
JontaK
1/21/14, 6:28 PM
#7

#6 Ja, det var en monumental felskrivning av mig.

#5 Fäll upp spegeln och kolla sensorn, bälgar brukar finnas på Media Markt åtminstone.

Just dammkorn på sensorn kan ge den där suddiga, nästan genomskinliga effekten.

JazzBass
1/22/14, 7:54 AM
#8

På grund av att man regelbundet får såna här fläckar på sensorn för jag min kamera på sensorputsning minst en gång per år, helst två. (JAS Tekniikka som servar kameror i Finland brukar åka på sensorputsningsturné två gånger i året landet runt. Brukar själv passa på då). Det finns rengöringskit också men har inte vågat mig på att svabba sensorn själv ännu. Att blåsa lite på sensorn får bara bort de största dammkornen. De små fettfläckarna är värre.

Fläckarna syns bäst på bilder som är tagna på små bländare och förstås mot jämnfärgad bakgrund. Båda stämmer in på bilden i första inlägget här. Ett tips för att granska hur mycket skit man har på sensorn är att fota nåt jämnfärgat som en vitmålad vägg med kameran i A-läge (Av på canon/pentax) och på lägsta isotal, blända ner till typ f/16 och skruva upp exponeringskompensationen 1-2 steg. Bilden får hellre bli oskarp än skarp, då fläckarna på sensorn syns bättre då. Ser du mycket fula prickar? Dags för sensorputsning…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JontaK
1/22/14, 8:00 AM
#9

#8 "Att blåsa lite på sensorn får bara bort de största dammkornen. De små fettfläckarna är värre."

Just kombinationen av fett och damm är värst. Bälgen jag har ger en kraftig luftström men det spelar ingen roll om dammet har kladdat fast på lins- eller sensorytan.

Jag har heller inte vågat rengöra sensorn mer mekaniskt än med luft, det är nog dags för mig att lämna in kameran på rengöring också. Tack för uppmaningen!

[PeterWem]
1/22/14, 9:42 AM
#10

Canon 6D och 7D:s automatiska rengörningssystem är så bra att jag aldrig behövt våtsvabba sensorerna. Det behövde jag flera gånger om året med min gamla 5D, 400D och 40D.

zatanica
1/22/14, 12:25 PM
#11

Då kanske det är bäst att lämna in den då. Vad brukar det kosta på ett ungefär?

JontaK
1/22/14, 12:28 PM
#12

I och med att den är en D7000 bör Nikons check and clean ingått vid köp och det borde således vara gratis att lämna in kameran.

Läs mer här:

http://www.nikon.se/sv_SE/news_room/news_releases_main.page?Period=&Quarter=0&SY=0&ID=templatedata\sv_SE\news_article\data\SE_1005_valuepack

slartybartfast
1/22/14, 12:49 PM
#13

Nikon D7000 har funktionen sensorrengöring om du gräver lite i menyerna eller läser manualen. Funkade bra på min D7000.

Annons:
xla
1/22/14, 5:37 PM
#14

Smuts på sensorn kommer du aldrig att se i sökaren och smuts i sökaren kommer aldrig att dyka upp på bilderna. Ser du det i sökaren ligger det antagligen skit på mattskivan, går den att byta så är det lätt att plocka ur den och försiktigt blåsa rent den men undvik att pilla på den. Skit på sensorn går ibland att blåsa bort men det kan vara en värd investering att köpa prylar för att våtrengöra sensorn, det är inte så svårt och är man försiktig är det typ inget som kan gå fel.

Upp till toppen
Annons: