Annons:
Etikettmjukvara
Läst 4670 ggr
tlundegard
2014-01-21 13:52

Raw-filer på Mac?

Jag har precis skaffat en ny dator, en MacBook PRO. Jag har tidigare mest haft pc och är inte van vid Mac.. Jag har precis laddat in mina bilder i datorn som hamnade i iPhoto, men ser inte var raw-filerna är. Någon som kan hjälpa mig?

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
Niklas
2014-01-21 14:04
#1

Om du importerar till iPhoto är det enklast att titta på dem där. Vill du ha dem i en egen mappstruktur är det kanske enklare att importera med Bildinsamling.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

tlundegard
2014-01-22 15:07
#2

Ah, såg nu att även raw-filerna visas som bilder i iphoto, inte bara jpeg :) Det betyder att jag inte behöver fota i RAW+S längre, kanon!

Har en till fråga.. Hur laddar man ner camera RAW? Det är väl ett gratis tillägg till photoshop? Kommer bara inte ihåg hur jag fixar det..

Edit: Insåg nu att jag kan öppna raw-filen som jpeg i photoshop, jag blir verkligen inte klok på det här.. 

Exakt hur ska jag gå tillväga från att jag importerar bilderna till att jag öppnar dem i camera RAW?

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Niklas
2014-01-22 15:11
#3

Titta på Adobes hemsida. Det är de som gör tillägget.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

tlundegard
2014-01-22 15:27
#4

Installerat tillägget nu, men som sagt.. när jag drar över raw-filen till photoshop så konverteras den till jpeg - varför? Är det bättre att ha bilderna i mappar istället för i iphoto?

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Niklas
2014-01-22 15:31
#5

Jag föredrar att ha bilderna i mappar eftersom jag då kan sortera dem hur jag vill och det är lätt att nå dem från vilket program som helst.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

tlundegard
2014-01-22 15:33
#6

När jag ska dra över raw-filen till en mapp konverteras den också till jpeg..

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
tlundegard
2014-01-22 15:39
#7

Nu kom jag på hur jag ska göra, tack!

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

MagArne
2014-01-25 10:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Om du väljer att högerklicka (eller tryck ctrl +klicka) på ditt iPhotobibliotek och väljer "Visa paketets innehåll".

Under masters hamnar alla orginalfiler sorterade under datummärkta mappar. Både RAW och JPEG hamnar där.

Min bild är från Apple Aperture men iPhoto är uppbyggd på exakt samma sätt. Ja, man kan till och med öppna varandras bibliotek utan protest.

Smaken är ju som baken men jag tycker iaf att det är skönt att kunna sortera alla mina bilder i Aperture/iPhoto då det skulle bli alldeles för rörigt att leta fram en specifik bild via filhanteraren. Sedan vill jag också snabbt kunna jämföra flertalet bilder hur dessa bilder togs så som ISO, bländare, Vitbalans, blixt, objektiv m.m. Även kunna jämföra flera olika optimeringar av samma bild i Aperture. Jag kan t.ex. av en RAW-fil ha flera olika ändrade versioner.

CandeFan
2014-01-25 14:04
#9

#7 Skriv gärna hur du gjorde (så att andra kan lära sig via detta). ;)

tlundegard
2014-01-26 10:53
#10

Dubbelpost

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

tlundegard
2014-01-26 10:57
#11

Jag valde exportera i iPhoto och exporterade bilderna till mappar istället. Vet dock inte om det tar extra plats i datorn, men innan jag har installerat Canon utility på datorn så gör jag så :) Camera RAW hittade jag på adobes hemsida, problemet jag hade var så simpelt att jag klantigt nog laddade ner varianten för Windows ;) #8 Jag använder bridge för att få en bra översikt när jag går igenom bilderna som jag har laddat in i datorn. :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Upp till toppen
Annons: