Annons:
Etikettövrigt
Läst 1828 ggr
Eklang
2014-01-20 14:04

Fotoutrustningen du inte klarar dig utan!

Som rubriken lyder, finns det någon fotoutrustning du inte klarar dig utan när du fotar? Och vad är det isf? Och i vilket sammanhang då? Vad anser du är viktigast vid porträttfotografering, djurfoto, macro, landskap osv.? 🙂

Syftar på objektiv, batterigrepp, filter osv. 😃

Emma, medarbetare på Hästfoto.

Annons:
CandeFan
2014-01-20 14:59
#1

Kamera…

JazzBass
2014-01-20 20:46
#2

Stativ, blixt + softbox, och fotoväska skulle jag nog ha svårt att klara mig utan. Stativ främst för landskapsbilderna, i övriga fall kör jag mest på fri hand. Blixt + softboxen skulle jag inte få några vettiga porträttbilder utan (studioljus), och fotoväskan säger sig själv när man har några olika kameror (Nikon D700, Nikon 1 S1, Nikon FE, Nikon FE2 och Fujica ST 801 LED), objektiv, filter, putsdukar och annat smått och gott.

Skulle också ha svårt att tänka mig vara utan en ganska komplett objektivarsenal för olika behov, från vidvinkel till medellångt tele samt makro, för att inte utrustningen ska begränsa vad jag kan göra i alltför stor utsträckning. Det är också orsaken till att jag för snart tre år sen köpte min D700 - för att få en kamera som är bra på i princip allt: Den ger bra bildkvalitet också på rätt höga isotal, den är rysligt snabb i fokuseringen och seriebildtagningen då jag behöver det, och passar mina behov bra. Nackdelen är att den är jättestor och för att få med allt jag har till den kameran behöver jag en jättestor fotoryggsäck. Därför skaffade jag lilla S1:an med tre objektiv som ryms i en liten väska stor som bara D700 kamerahuset.

Jag skulle ha mycket svårt att avyttra nån större del av min utrustning som jag har idag, men om jag var tvungen att ha bara en kamera och ett objektiv skulle det vara en enkel Nikon D3200 eller nya D3300 med Sigmas 18-35/1,8 eller bara ett 24/1,8. Synd bara att Nikon inte gör nån sån ljusstark fast måttligt vidvinkel för DX-kameror…

Men strikt taget är det bara en kamera och ett objektiv som jag behöver, även om det inte ens är ett objektiv i ordets riktiga bemärkelse. Det kan vara ett kamerahuslock för objektivöppningen också med ett litet hål i, då man är sugen på att testa lite digital hålkamerafotografering. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ssofia
2014-01-22 09:34
#3

Då jag mest fotar porträtt just nu kan jag bara svara för den delen.. jag skulle aldrig klara en fotografering utan mina fasta objektiv, 28mm för vidvinkel, 50mm och 85mm för halv och helkroppsporträtt 🙂

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Kristall
2014-01-22 18:57
#4

Mitt kamerahus och gamla Nikon Series E 50/1.8 objektiv, samt minneskort då. Det är i princip allt jag använder när jag fotar. Har ett Tamron 18-200 som jag använder de tillfällen jag vill ha autofokus och zoom.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Jessicahagstrom94
2014-01-23 11:16
#5

Det är ju ganska svårt att fota utan själva kamerahuset, så det är väl viktigast i alla sammanhang😉

På katthemmet & hemma klarar jag mig inte utan mitt nyaste objektiv - fasta nikkor 35mm f/1.8❤️

Vid utefotografering (djur) klarar jag mig inte utan nikkor 55-300mm f/3.5-5.6

Vid porträtt av människor är kitobjektivet 18-55mm trevligt att jobba med, annars är 35mm riktigt bra där med. 

Den externa blixten använder jag knappt, lika med stativet. 

Fotar mest katter & natur, på somrarna blir det mycket utomhus på blommor, insekter, djur.. natur! :)

När jag fotar blommor MÅSTE jag ha mina kära close up-filter, men vill hellre ha ett riktigt makro..

Fotar jag på julen vill jag gärna ha stjärnfilter på alla fina ljus och lampor.

Upp till toppen
Annons: