Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 921 ggr
Fjällfoto
2014-01-19 21:25

Ny skrivare

Jag söker efter en ny fotoskrivare som inte är alltför dyr, vilket betyder att jag vill ha mycket för pengarna. Vill gärna köpa från ScandinavianPhoto. Några tips? 🙂

Hannele BM

http://hannelebm.weebly.com

Annons:
MartinO
2014-01-19 21:35
#1

De flesta bläckstråleskrivare idag ger hyggliga utskrifter. Min personliga erfarenhet är att Canons skrivare ger utmärkta utskrifter. Bläck är dyrt och en bläckstråleskrivare ger inte 100%-igt resultat. Mitt val har varit att ha en liten sublimeringsskrivare hemma, läs Canon Selphy-serien, för att kunna ge 10x15 bilder till vänner och bekanta. Större utskrifter, låter jag företag som tex. Crimson ta hand om.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

JazzBass
2014-01-20 10:16
#2

Hur stora bilder behöver du, och vad är alltför dyrt?

Själv har jag en Epson R1900 pigmentbläckskrivare som klarar A3+ (13x19 tum och längre utskrifter om man har rullpapper), men jag har konstaterat att det är ganska sällan jag behöver så stora utskrifter, och det blir ganska dyrt med bläcket. En sats med 8 patroner kostar strax över 1000 kr. Pigmentbläck är dock bäst om man vill ha utskrifter med lång hållbarhet. Skulle kunna tänka mig en A4-skrivare istället, och en sån är förstås ganska mycket billigare.

Epsonskrivaren är riktigt bra på färgbilder, men jag har haft lite problem med svartvitt. Andra skrivare är kanske bättre om man ska köra mycket s/v.

En förutsättning för att få hyfsade bilder är dock att man har skärmen kalibrerad och använder färgprofiler anpassade för det papper och den skrivare man kör med. Originalpappren (av samma tillverkare som skrivaren) stöds förstås av skrivaren automatiskt, men andra får man ladda ner från pappertillverkarnas hemsidor. T.ex. Ilford Galerie och Canson har rätt omfattande uppsättning profiler för olika skrivare. För bäst resultat rekommenderas ändå kalibrering också av skrivaren, och att man inte kör med för ljus datorskärm. Man bör också minnas att olika papper/printerprofiler baserar sig på utskrifter granskade under ganska starkt (minns inte exakta ljusstyrkan) 5000K ljus. Om man ska se på utskrifterna i andra ljusförhållanden kan det dock löna sig att justera utskrifterna lite efter det, så man inte får på tok för mörka utskrifter.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Schnauzertik
2014-01-20 11:10
#3

Det är roligt med en egen skrivare och man har mer kontroll över utskriftsresultatet, med en bra bläckstråleskrivare kan man få bättre resultat än om man skickar till lab.

Om man enbart vill ha utskrifter på standardpapper så är det i de flesta fall billigare att skicka till lab. Om man däremot vill använda fineart papper så får man fler möjligheter att välja papper och utskrifterna blir billigare med egen skrivare (eftersom detta i lab fallet kräver manuell hantering).

För min epson R3000 är kostnaden för bläck ca 20:- per A4 sida och en papperskostnad mellan 2-35 kr beroende av vilket papper jag väljer. det dubbla för A3. 

Man kan sänka bläckkostnaden till mindre än hälften om man väljer piratbläck eller om man skriver ut mycket kan CIS (contious ink supply) vara bättre. Fast med piratbläck får man nog räkna med något sämre kvalité och risk för att färghuvuden sätter igen.

Att kunna lyfta sina bilder genom att skriva ut på papper med rätt struktur, yta, ton och tjocklek känns härligt, liksom att kunna välja ett baryta papper till sin svartvita bild

Värd för Pensionärer

Inksystems
2014-01-22 15:58
#4

Hej. Vid upp till A4 utskrifter så skulle jag kika på en Canon Mg6450 alternativt en Epson Xp-610 eller x-750 beroende på vad du vill lägga ut för pengar. Om du skall skriva ut A3 utskrifter så hade jag kikat på Epson 1500w vilket är den lite billigare foto A3 skrivaren. Om du är ute efter en riktigt bra skrivare så kika på Epson R3000, den har fått väldigt bra kritik. Som Schnauzertik skriver så finns det bläckystem och påfyllningsbara patroner att använda sig av för att få ner utskriftskostnaden. Det som är viktigt att tänka på om man använder sig av eftermarknadsbläck är att använda sig av ett bra bläck, annars kan man lätt få problem. Tyvärr cirkulerar det mycket dålig bläck på marknaden. Moderator edit: Inlägg redigerat, då reklam ej är tillåtet i inlägg. // MartinO

Upp till toppen
Annons: