Annons:
Etikettomsajten-ifokus
Läst 2152 ggr
MartinO
1/19/14, 12:54 PM

Ordning och reda bland rubrikerna

När ni startar en tråd skall rubrikerna vara tydliga. Dels för er egen del, så ni får snabba och relevanta svar. Dels för att inläggen skall vara lätt sökbara i framtiden. Rubriker som "Hjälp" eller "Kritik" är helt intetsägande och visar inte vad som döljer sig bakom rubriken. Skriv istället som dessa exempel. "Hjälp med bländare" eller "Kritik (M) blomma", där (M), i detta fallet medel, talar om nivån på kritiktråden.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Annons:
Paltn
1/19/14, 2:28 PM
#1

Håller med, varit mycke "kritik" och "hjälp" på senaste tiden….och det medför att man slutar titta i trådarna.

// Paltfan

papa-bear
1/19/14, 3:38 PM
#2

och ofta när det står "hjälp", vill de bara ha synpunkter vilken kamera de som nybörjare skall välja.

JazzBass
1/30/14, 12:24 PM
#3

En annan sak är kategorierna. Vi har ganska många såna här, men ofta slinker inläggen ner i "övrigt", "allmän diskussion kring fotografering", eller nån annanstans där de inte hör hemma.

Allt som rör frågor om utrustning ska exempelvis in i kategorin "Kameror, objektiv och annan utrustning". Kategorin "Allmän diskussion…" syftar på mer generella frågor kring fotografering, komposition, bildseende, och i viss mån fototeori. Enskilda bilder hör inte hit om målet inte är bildanalys som går väsentligt djupare än bara det tekniska.

Förresten, skulle en kategori med namnet "bildanalys" vara välkommen? Bildanalys avviker från kritik på många sätt, det handlar mer om att berätta hur man tolkar en färdig bild och vad man tycker den uttrycker, än att bara säga vad som är bra och vad som eventuellt kunde förbättras. I kategorin kunde man också länka till andras bilder (ej hetlänkar, alltså som går till själva bildfilen) som man vill skapa en diskussion om. (Att lägga in andras bilder i forumet är emot copyrightlagarna och således inte tillåtet).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Schnauzertik
1/30/14, 1:26 PM
#4

Bildanalys låter som en lysande bra idé.

Värd för Pensionärer

leemland
1/31/14, 10:25 PM
#5

Bildanalys hade nog kunnat vara en kul sak :) 

#3 Jag tror att folk lägger de kategorier du nämnt för att de är osäkra på var dom ska lägga de. Just för att det finns så många kategorier som du säger. Jag vet själv att jag är lite osäker ibland och då lägger jag tråden där jag tror den ska vara . :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Paltn
1/31/14, 10:54 PM
#6

Bildanalys vill jag åh ha! =)

Känns roligare än kritik på många bilder, särskilt för gatufoto och journalistisk foto t.ex

// Paltfan

Annons:
Upp till toppen
Annons: