Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 782 ggr
fridooow99
2014-01-18 19:35

Kritik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

skulle hjärna ha feedback på en bild jag har tagit

Annons:
Inkanyezi
2014-01-19 01:33
#1

Din bild är ungefär två steg underexponerad, eftersom du inte har kompenserat för att den består mest av snö.

Du har också använt inställningen "Porträtt", vilket väljer största bländaren på ditt objektiv, helt i onödan, eftersom du ändå inte får effekten man brukar vilja ha vid porträtt, kort skärpedjup. Det blir bara kort skärpedjup på mycket nära håll och när man använder lång brännvidd. Här har du haft största vidvinkelläget på objektivet, och då blir skärpedjupet alltid stort, utom när man tar på väldigt nära håll, mindre än armlängds avstånd.

Så titta igenom instruktionsboken till din kamera för att hitta hur du ställer in exponeningskompensation, och ställ den mot plus när du tar snömotiv. Hur mycket plus får du prova fram. Jag skulle gissa att knappt två steg, eller +1,7 skulle ha varit lagom för den här bilden. Man kan bara ställa kompensation i lägena P, Tv och Av.

JazzBass
2014-01-19 09:08
#2

Trevlig bild, med ett trevligt ord skrivet och trevlig komposition. 🙂 Men som #1 säger så skulle den dock behöva vara ljusare, så du borde ljusa upp den ganska mycket i efterbehandlingen (om du inte kan knäppa samma bild på nytt med andra inställningar). Det ger förstås en liten kvalitetsförlust men knappast speciellt märkbart då du fotat på lägsta isotalet. Lite mer kontrast skulle inte heller vara fel.

Skärpedjupet och skärpan är helt okej, men om du hade bländat ner lite kunde du fått lite bättre skärpa rent teoretiskt. Men den är absolut inte dålig som den är heller, så det är inte jättemycket du hade vunnit på det. Men det kan vara bra att tänka på i framtiden.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Trongutten
2014-01-19 09:58
#3

Bilden är väl tagen i sand? Men som de andra redan sagt, bilden behöver ljusas upp. Som #1 sa, läs instruktionsboken till kameran och olika sidor på nätet om kamerans inställningar, det lär man sig mycket på och det är värt att veta lite mer.

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

fridooow99
2014-01-19 09:59
#4

okej tack ska tänka på  de

Upp till toppen
Annons: