Annons:
Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 2868 ggr
JazzBass
2014-01-15 07:31

Utmaningen #48: Varmt och kallt

Temat för den här omgången är VARMT OCH KALLT, som kanske passar bra så här i vintermörkret i januari. Fritt fram att tolka temat hur man vill så länge det går att se kopplingen till temat i bilden.

Reglerna är:

  • En bild per person
  • Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
  • Om redigering: Man får redigera och manipulera sitt bidrag relativt fritt, men manipulering som grovt förändrar bildens innehåll, liksom att lägga till detaljer i bilden som inte fanns med från början, t.ex. att lägga in en ny himmel eller ett djur på bilden är inte tillåten. Bortkloning av störande detaljer är ok, men inte att lägga till nya bildelement. Bilden får bestå av flera exponeringar (t.ex. HDR, panorama) så länge de ovannämnda kriterierna uppfylls.
  • Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
  • När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startas kommenteringen. Alla deltagare kommenterar då alla andra deltagares bilder (en skild kommentar för varje bild), och delar ut 10p totalt till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).

Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng ihop i slutet.

Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast fredagen den 31.1, eller om 10 bilder redan laddats upp långt före det; senast kl 7 morgonen efter att det antalet uppnåtts.

Alla är varmt välkomna att delta, men innan deltagande, var beredd på att följa reglerna och kommentera (i tid!) när det är dags, så blir det roligast och mest givande för alla att vara med. 

Lycka till! Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
dorismatte
2014-01-17 09:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Varm choklad en kall morgon!

CandeFan
2014-01-26 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Eld & Is.

JazzBass
2014-01-30 09:56
#3

En dag till att ladda upp bilder och delta! Ut och fota. Nu! 😃 Fler bidrag behövs.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DenLin
2014-02-01 16:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Även på vintern blommar det inne.

[malkins]
2014-02-05 13:49
#5

Har kommenteringen/röstningen börjat? Hur länge brukar den pågå?

JazzBass
2014-02-05 19:07
#6

#5 - Tja, med bara tre bilder är det lite trist att börja kommenteringen men vi gör det nu i alla fall, om du inte har en bild du vill delta med först. Kan i så fall starta kommenteringen från och med i morgon.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[malkins]
2014-02-06 10:51
#7

Jag har inte deltagit själv, men tänkte rösta i alla fall. 3 p ger jag till #2 CandeFan. Det kändes som om tävlingen tog slut när du laddade upp denna fantastiska bild. Kreativt bidrag, perfekt tolkning av temat, snygg bild, med snygga färger och i mina ögon perfekt exponerat. 2 p ger jag till #1 Doris Matte. Fin stämning och fint motljus. Hade gärna sett mer rök från den varma drycken. 1 p ger jag # DenLin. Bra tolkning av temat, fin bild men lite trist med en parkeringen i bakgrunden.

dorismatte
2014-02-06 11:18
#8

Nu när det endast är 3 deltagare blir det ju 6p som delas ut och jag får ge som max 3p till en deltagare.

I mitt fall är jag en av de deltagande och kan därför endast rösta på två. Blir det då att jag "måste" ge 3p till vardera övriga deltagare, eller kan jag ge så mycket poäng som krävs, utan att det går upp till 6p? Blir ju inte mycket till tävling om jag blir tvungen att dela ut 3p till vardera :)

Ger mina röster och kommentarer när jag fått denna fundering förklarad för mig :)

JazzBass
2014-02-06 12:07
#9

#8 - Första gången det bara är tre deltagare, så det är en ny situation jag inte tänkt på. Klart att malkins som utomstående fick rösta med 6p, men som sagt blir det ju dumt om deltagarna måste dela ut samma poäng. Blir väl mest rättvist om ni som deltagare ger 3, 4 eller 5 poäng totalt. Det ger alternativen 0+3, 1+2, 1+3, 2+2 och 2+3 poäng. Helt rättvist kanske det inte går att få det med endast hela poäng, men i alla fall är det bättre än att ge 3+3 poäng.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DenLin
2014-02-06 12:46
#10

Tack för ditt lilla poäng, malkins! Som fullkomlig nybörjarfotograf är jag glad att ens få ett omnämnade :)

Dorismatte: 3 poäng till din härliga vinterbild, fin komposition och den ger en härlig känsla!

Candefan: 2 poäng till din lite mer dramatiska bild, gillar både tanke och utförande!

CandeFan
2014-02-06 13:58
#11

dorismatte: 3 poäng. Härligt ljus. Vart är röken.

DenLin: 2 poäng. Gillar kontrasten inne/ute.

Kom igen nu alla som gillar att fotografera.

Tycker det är för mycket "vilken kamera ska jag köpa/tar bäst bilder".

Ha det gott!

dorismatte
2014-02-06 14:55
#12

Okej! Då kör jag på att ge ut 5 poäng :)

CandeFan: 3 poäng. Jag älskar den svarta bakgrunden och hur isbiten speglas i underlaget. Du har fått till färgerna på elden på ett sätt som jag själv försöker med, men misslyckas. Rolig och härlig tolkning av temat!

DenLin: 2 poäng. Jag gillar hur den röda färgen på blomman utmärker sig från bakgrunden, men jag tycker att parkeringen stör lite och det blir rörigt. Fin komposition!

CandeFan
2014-02-06 16:09
#13

#12 Jag lade en glasskiva på bordet, hängde en svart halsduk som bakgrund, lade isbiten på spegeln och droppade t-röd runt den (försökte droppa på men det blev inte bra). En liten ficklampa på isbiten. Kameran på stativ med trådutlösare. 1/200 sec. F 3,5. ISO 1600.

Annons:
JazzBass
2014-02-19 07:29
#14

Har glömt summera ihop den här omgången. Här är slutliga siffrorna för dem som inte orkat räkna ihop det själv ännu:

dorismatte - 8

Candefan - 8

Denlin - 5

Delad seger alltså för dorismatte och CandeFan! 🏆Grattis, fina bilder!

Med tanke på fortsättningen, ska vi ta en paus i utmaningarna? Det ser ut att vara rätt lågt intresse att delta… 😮

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JNN
2014-02-19 10:21
#15

Kanske det vore bra med paus för att folk ska få upp ångan igen.. Själv har jag följt dom senaste omgångarna, men haft svårt med idéer till dom. I nån av dom t ex den senaste har tyvärr delvis  vädret satt käppar i mina hjul. Tiden har inte alltid räckt till heller.

dorismatte
2014-02-19 10:45
#16

Det är synd att det är så lågt deltagande, just nu när jag hittat till dem :) Jag tycker att det är ett roligt sätt att utvecklas på och kommer absolut delta sen när ni väljer att ta upp det igen :)

JazzBass
2014-02-21 07:26
#17

Vi kan nog säkert fortsätta, men kanske i en lite annan form? Förslag tas gärna emot.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[malkins]
2014-02-22 17:29
#18

Jag är också sugen på komma igång, har varit med en gång. En tanke är att utmaningarna kanske inte behöver vara så jättekluriga att tolka? Lite enklare teman ger nog fler bidrag?

bjarne76
2014-10-11 13:33
#19

Hej! Är det kanske läge att prova att dra igång utmaningarna igen? Jag har bara varit med en gång, men skulle gärna vara med om det blev fler utmaningar framöver. Om inte, har någon hittat något liknande någon annanstans på nätet?

Paltn
2014-10-11 15:16
#20

Hakar på ifall detta drar igång igen! ;P

// Paltfan

Annons:
[JenniN]
2014-10-12 05:21
#21

Jag vill också vara med :)

JazzBass
2014-10-13 07:01
#22

Om någon känner sig manad att hålla i trådarna för en fortsättning är det fritt fram! För min egen del känner jag att jag inte längre har tiden som behövs för att sköta det på ett bra vis.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: