Annons:
Etikettövrigt
Läst 477 ggr
Jenna_Nord
2014-01-14 15:16

Fota utomhus i kylan

Vad ska man tänka på när man vill ut i vinterväder och fota? Kan kameran ta skada av den låga temperaturen?

Mvh Jenna

Annons:
Niklas
2014-01-14 15:21
#1

Ha flera batterier och förvara extrabatterierna i en varm ficka. Kylan gör att de laddas ur snabbare. Tänk på att när du går in med en kall kamera blir det imma på den. Sätt därför på linsskydd innan du går in.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

leemland
2014-01-14 15:27
#2

Som #1 säger med batterierna. Och är det extra kallt så kommer dom gå åt på väldigt kort tid. Har själv råkat ut för det för några år sedan . 

Jag läste någon stans att när man varit ute med kameran ska man aldrig ta in den direkt i värmen utan man ska lägga den i en plastpåse eller liknande och ha den i fönstret(farstun) och sedan efter en stund, kanske 1 timme, flyttar man den längre in i huset mot värmen. Nu vet jag inte hur bra detta stämmer men tänkte dela med det ändå :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Niklas
2014-01-14 15:30
#3

#2: Det stämmer, men det beror lite på vad man har för kamera också. Många tål att komma in direkt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

leemland
2014-01-14 15:40
#4

#3 Okej. De va ju bra att veta , trodde inte de stämde :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[PeterWem]
2014-01-14 17:07
#5

Stoppar man en kall kamera som varit ute i torr luft i en plastpåse och försluter kan man dra in den i 25 grader direkt och låta den ligga där en timme. 

På fotosidan.se läste jag att det är bra att lufta ut den varma fuktiga luften från kameran när man beger sig ut genom att ta loss objektivet. På så vis ska inte den fuktiga luften kondensera inne i kameran.

Jenna_Nord
2014-01-14 17:14
#6

Tack så mycket för era snabba svar! :)

Mvh Jenna

Annons:
Upp till toppen
Annons: