Annons:
Etikettövrigt
Läst 729 ggr
melindaelize
2014-01-13 12:06

Fota på konsert

Hej! Ska på konsert i mars och har nyligen köpt systemkamera. Jag kan typ ingenting och allt detta med iso, bländare osv är rena grekiskan för mig!

Hur som helst. Jag ska fota på en konsert, vilka inställningar är bäst för att bilderna inte ska bli suddiga eller för att ljuset ska bli fint? Vad ska man tänka på för att få bra bilder?

Tack!

Annons:
Mitralis
2014-01-13 12:11
#1

Har tyvärr ingen aning vad du ska tänka på för att få bra bilder, men det är bra om du tänker på att det "smäller" när du fotograferar och inte knäpper för många kort nära de som ska lyssna.
Jag fick en konsert förstörd för det var några som sprang runt och knäppte kort på kort så det small hela tiden.
Tappade känslan helt och kände mej lurad på hela upplevelsen😕



melindaelize
2014-01-13 12:15
#2

#1 Det har du alldeles rätt i! Jag vill bara föreviga det med några få bilder och vill då att dom ska bli så bra som möjligt. Resten av tiden tänkte jag njuta och strunta i kameran. :D

JazzBass
2014-01-13 12:39
#3

Ditcha autoläget, det ger nästan alltid för ljusa bilder. Kör istället t.ex. på P-läget (=automatisk bländare och slutartid), slå på autoiso eller ställ in på ett fast värde typ 800-6400 (beroende på hur mörkt det är och hur ljusstarkt objektiv du har. Kitobjektiv är normalt ljussvaga, vilket kräver högre iso), och ratta in en negativ exponeringskompensation för att göra bilderna mörkare. Om bakgrunden är helt mörk behöver du troligtvis ratta ner ända till --2,0 … -3,0 ungefär, annars räcker det nog med mindre. Vitsen med det här är att inte ansikten, gitarrer och annat som träffas av strålkastarljus ska bli utfrätt vitt, vilket det lätt blir på konserter, speciellt då bakgrunden är mörk.

Sen rekommenderar jag att bara fota under ett par tre låtar och hänge sig åt konserten resten av tiden. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

melindaelize
2014-01-13 13:39
#4

#3 Tack för ett utförligt och superbra svar!!

Paddiz
2014-01-16 19:28
#5

Kolla om du får lov att använda en systemkamera på konserten. Det är inte alla arrangörer som tillåter sådana. När jag har varit på konsert - visserligen i England - fick man inte använda sig av systemkameror. Vakterna kollade och de som hade systemkameror fick lämna dom ifrån sig och sedan hämta när konserten var över.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Upp till toppen
Annons: