Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1985 ggr
Anna1988
2014-01-12 23:15

Hjälp med dpi och scanner

Vet inte om detta är rätt forum, men jag testar. Jag ritar en hel del och när jag ska skanna in mina bilder i nuvarande skrivare/scanner så blir bilderna aningen suddiga och när jag ska trycka dem i posters (A2 format) så blir inte linjerna skarpa. Det blir lite pixligt. Min nuvarande skrivare/scanner är på 1200x2400 dpi. Jag vill nu skaffa en scanner som gör att bilderna blir superbra och skarpa så det inte är några problem att trycka upp dem i större format. Så min fråga är, hur många dpi bör jag satsa på? Detta är inte riktigt mitt område, så vore otroligt tacksam om ni kunde hjälpa mig!

Annons:
Inkanyezi
2014-01-12 23:54
#1

Jag tror att du har missat något när det gäller upplösningen. Jag kollade just med min skanner och den har 300x300 eller 600x600 pixlar per tum. Alltså väldigt mycket högre Upplösning än dina knappt tre megapixel. 

Din skanner skulle alltå ge dig mindre än tre megapixel, vilket är väldigt lite.Jag har svårt att tro att det stämmer, om det inte handlar om en väldigt liten bild du har skannat.

Lite grann hänger det på hur du vill presentera A2-bilderna. Om de sitter på väggen i ett vanligt rum, så kan man ju komma så nära att man ser de finaste detaljerna. Jag har tidigare lagt upp en bild på forumet med fyrtioåtta megapixel, förstorad från tolv megapixel. Med vanlig skärmupplösning blir den två gånger en och en halv meter, och A2 är ju rätt mycket mindre. Bilden finns på:

http://uploads.ifokus.se/uploads/5df/5df9cba78d75a1b5e93e9d67e43ea146/stoooooor-pixelpeeparbild-8000x6000.jpg

Om du tankar hem den och tittar på den i fullt format kan du få en idé om vad en tolv megapixels kamera ger på två gånger en och en halv meter (då ser du bara en liten del av den på skärmen).

Det går att få bra resultat med bildläsare, och det kan vara smidigare att jobba med än en kamera, eftersom man bara behöver lägga ner bilden under locket och köra. Men om du behöver förstora den behöver du använda ett bildbehandlingsprogram för förstoringen och göra det med en lämplig algoritm. Om du kör direkt från skannerfilen till skrivaren kan det bli pixligt.

Inkanyezi
2014-01-13 00:12
#2

Förra inlägget postade jag innan jag hade startat hjärnan, så jag redigerade det en hel del efteråt. Nu stämmer det bättre med verkligheten.

JazzBass
2014-01-13 07:50
#3

Skannerns Upplösning uppges ju vara 1200 x 2400 dpi. Observera dpi, alltså det är inte hela skannerytan som blir 1200x2400 pixlar utan det är pixlarna per tum. Den skannar alltså dubbelt tätare på ena ledet än andra. Skannern borde alltså vara kapabel att ge tillräckligt hög Upplösning.

TS: Jag tror du kanske i första hand bör se om du behöver se över dina bildbehandlingsrutiner, främst skärpningen. Om du ritar med t.ex. blyerts så är det inte omöjligt att dina kanter inte ser pixelskarpa ut kraftigt förstorade, men det kan du motverka i viss mån med en noggrann skärpning. Här kan jag dock inte hjälpa dig väldigt mycket, tror du måste testa dig fram.

Men hursomhelst, skanna i 1200x1200 dpi. Bildbehandla bilden, gör en grundskärpning (i 100% visning) och förminska den sen till lämplig storlek. För bästa kvalitet behövs 300ppi i storlekar upp till ca A4-A3, och i större format ca 200-240 dpi på högkvalitativt papper. (300ppi x 17 tum (A3 på långsidan) = 5100pixlar). Större bilder betraktar man på längre avstånd än små, därför behövs inte lika många pixlar. Men det är i alla fall oftast bättre med för många pixlar än för få. Efter förminskningen, lägg på en slutskärpning. Granska bilden i 50% visning på skärmen när du gör det, inte 100%. 50% motsvarar bättre en utskrift.

Hoppas de här tipsen hjälper något.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: