Annons:
Etikettmat-ejkritik
Läst 2484 ggr
skogstossan
2014-01-12 21:33

Cupcakes: passionfrukt, vit choklad och lakrits

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår tillbringade jag dagen med att prova en för mig ganska ny smakkombination: passionsfrukt, lakrits och vit choklad. Jag kan säga att den slår den klassiska hallon-lakritskombinationen med hästlängder. 

Så klart har jag fotodokumenterat. I den här bilden har jag jobbat lite med så kallad källskärpa som jag lärt mig genom att på Inkanyezis inrådan ta kurser på Moderskeppet. Jag har dessutom varit lite vild och galen då jag vågat mig på att jobba med ett längre skärpedjup än jag vanligen gör. Hoppas att det syns på bilden? 

En sak som jag tycker är lite jobbigt med att lära sig nya saker är att jag plötsligt förstår hur lite jag kan. Ju mer jag lär mig desto osäkrare blir jag. Dom senaste gångerna jag fotat har jag nojat som tusan på vitbalansen och också fått för mig att bilderna jag tar är för mörka. Så även den här gången. Så jag undrar om denna bild kanske är något för mörk och bör ljusas upp? Hur jag upplever bildens ljushet beror jättemycket på om jag tittar på den i Photoshop, i mobilen eller på hur jag riktar skärmen. Sjukt irriterande.

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
Fabhellmyrs
2014-01-12 21:43
#1

Riktigt snygg bild

Inkanyezi
2014-01-12 21:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den är ju klart åt det mörka hållet, och om man tittar på histogrammet ser man att det finns data över hela, så också de ljusaste högdagrarna finns i bilden.

Jag gjorde ett försök att plocka fram mer detaljer i skuggorna med kurvan i Gimp, och då ser jag veckningen i formarna och vänstersidan av mjölkflaskan kommer fram, samtidigt som den gula färgen bleknar lite grann, men bilden fortfarande går ner till svart i det allra mörkaste. Du kan ju prova att krumma kurvan lite uppåt långt till vänster, för att ta fram precis lagom mycket av de mörka tonerna.

Så här såg kurvan som jag manipulerade ut i Gimp:

[SofiAdina]
2014-01-12 21:46
#3

Sjukt snyggt som vanligt! Tycker inte att den är för mörk, gillar snarare att den går mot det mörka hållet och inte high key som så många andra bakverksbilder. Det är en stuns i dina bilder jag gillar, fint fotat.

skogstossan
2014-01-12 22:11
#4

Jag har testat ditt förslag Inkanyezi och det blir på ett sätt bättre då det lyser upp lite mer på dom ljusa delarna och lite på formarna. Men det är på bekostnad av den svarta bakgrunden som jag gärna vill ha svart som natten. Jag får suga lite på vilket av dom två grjerna jag ska tumma på. 

#1 och #3 Tack ska ni ha! SofiAdina: Jag är alldeles överförtjust i att fota Low keybilder och har kanske snöat in lite på det. Men jag gillar också High Key väldigt mycket och jag varierar nog väldigt mycket mellan dom här tror jag.

bakministeriet.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: