Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 991 ggr
Sixtenminkatt
2014-01-11 16:57

Objektiv till Nikon D40?

Hej!

Har en fråga, är nybörjare och har sedan en tid en enkel Nikon D40, känner nu intresse för att försöka ge mig på att fota djur och natur (mest djur, rådjur, rävar, fåglar osv.) och behöver ett bra objektiv för detta, ett objektiv som ger mig möjlighet att zooma in rejält… är som sagt fortfarande nybörjare och vill inte att det ska kosta allt för saftigt men högst 2-3000:-

Såg ett objektiv på nätet, en Tamron AF Di 70-300 4-5,6….är det ngt att ha tror ni eller har ni några andra bra förslag? Kanske rent av byta till annan kamera?

Tacksam för alla tips jag kan få;-)

Annons:
Peak303
2014-01-11 20:56
#1

Jag har själv inte provat Tamrons 70-300mm men hade Sigmas version tidigare. Bytte till Sigmas 70-200mm (f/2.8) istället och är mycket nöjdare. Då jag hade stora problem med brusiga och Oskarpa bilder? om jag zoomade mer än 180mm.

Kameran spelar inte så stor roll så läge du inte vill ha ex "bättre" ISO, vill ha tillgång till objektiv utan egen autofokusmotor mm. Hade själv en Nikon D40 som första kamera och gillade den. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Sixtenminkatt
2014-01-12 09:33
#2

Hej Malin!

Oh, ja Sigma verkar ju onekligen vara ett bra objektiv, har läst på om det på olika sidor på nätet och det verkar har fått endast bra recensioner…synd bara på priset…fast å andra sidan, ska man spendera timmar i skogen och vänta på "rätt ögonblick" så kan det ju vara värt att ha bra grejor…annars känns det ju nästan meningslöst;-) Kanske är den nivån man får lägga sig. 

Tack för tipset!

MagArne
2014-01-12 11:26
#3

Vilken Tamron är det ni diskuterar? Den utan bildstabilisator för 1000-lappen eller Tamron AF SP med bildstabilisator för 3200kr?

Hur står sig Nikon Nikkor AF-S DX 55-300/4,5-5,6 G ED VR i jämförelse? Kostar ca 2400kr

Sixtenminkatt
2014-01-12 11:43
#4

Jo det var ju Tamron för 1000-lappen jag hittade men den känns inte så aktuell längre efter att ha kollat upp de två objektiv ni tipsat om. 

Kollade in bilder som tagits med Nikon Nikkor AF-S DX 55-300/4,5-5,6…  känns som rätt objektiv för mig, den var ju dessutom prisvärd! ;-) 

Finns ju en uppsjö av objektiv så man får kanske testa sig fram men tror att den är en bra början. 

Tack för tipsen!

Upp till toppen
Annons: