Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Kritik - Medel

Fotografera med blixt inomhus !

2014-01-10 19:27 #0 av: [norrpojk65]


Det här med att fotografera inomhus med blixt och få det bra var inte helt enkelt. Efter att ha läst flertalet sidor på nätet och gjort flertalet försök hittade jag denna guide.

http://www.viktorsundberg.se/blogg/2010/12/30/fotokurs-del-8-blixtfotografering/

"Praktisk och enkel blixtfotografering inomhus

Detta var grunderna inom blixtfotografering. Det är lätt att lära sig att ta bra bilder, men vill du bli en mästare på ljussättning kan det ta många år att lära sig allt. Vill börja ta bättre bilder redan idag så skall jag till sist berätta hur jag ställer in min kamera då jag blixtfotograferar inomhus för att ljuset skall bli bra.

1. Ställ in kameran på ”M” för manuellt
2. Ställ in slutartiden på blixtsynktiden (i mitt fall 1/200 sek)
3. Ställ in bländaren på vad som helst (ofta mellan 2,8 och 5,6 om det är ett porträtt)
4. Ställ in blixten på auto och rikta den rakt upp i taket
5. Tryck av"

Tycker bilderna blir rätt hyfsad om man följer denna guide. Får väl använda den tills jag lärt mig fotografera med blixt "på riktigt" :D 


Sen undrar jag om jag fattat detta rätt:

Slutaren påverkar inte bildens ljushet eller mörkhet när man använder blixt ?

Bländaren påverkar hur ljus ( liten bländare) eller mörk (stor bländare) ?bilden blir ?

ISO påverkar också hur ljus (hög ISO) eller hur mörk (låg ISO) bilden blir ??

Ge gärna kritik på bilden vad som är bra och vad som kan förbättas ( Det som är ändrat på bilden är vitbalansen och beskärningen.


Anmäl
2014-01-10 21:41 #1 av: [norrpojk65]


Men vad tråkigt! Inte en enda kommentar eller kritik! Kom igen, jag Vill ha kritik ! :D 

Anmäl
2014-01-10 22:16 #2 av: soren-p

Du har lyckats väldigt väl med bilden eftersom man inte ser att du har använt blixt :)

Studs i taket ger diffusare ljus och inte hårda skuggor tycker jag. 

Frågan angående huruvida det enbart är bländaren och inte tiden som påverkar exponeringen är beroende på hur du har ställt in blixten. Om det är blixten som står för ljuset (dvs det naturliga ljuset är försumbart jämfört med blixtens ljus) så är det så. Om du använder blixten för upplättning (TTL BL på Nikon-språk) så kommer exponeringen även att påverkas av omgivande ljus och exponeringstiden. 

Jag brukar använda TTL BL och dessutom blixtkompensationen. Den fungerar som exponeringskompensationen, men styr blixtens styrka. 

Anmäl
2014-01-10 22:30 #3 av: [norrpojk65]


#2

Tackar för kritiken, (är sådant man lär sig av)

Angående TTL BL för upplättning måste jag kolla upp vad det är för Canon. Å att vid upplättning påverkar slutartiden också det lägger jag i minnesbanken (fatta jag det rätt ? )

Förklara gärna mera ingående detta

" Jag brukar använda TTL BL och dessutom Blixkompensation. Den fungerar som exponeringskompensation, men styr blixtens styrka."


Tack för ditt inlägg 

Anmäl
2014-01-10 22:55 #4 av: soren-p

#3 Jag vet inte vad TTL BL heter på Canon. Förkortningen betyder "Through The Lens Balanced Fill" för Nikon. Någon annan vet säkert hur du ställer in det på Canon. 

TTL innebär att kameran triggar en förblixt och mäter vilket ljus den tillför. Därefter avfyras blixten en andra gång och den bidrar till exponeringen. Dessa båda blixtar avfyras så tätt i tiden i vi inte hinner uppfatta att det faktiskt är två blixtar. 

BL innebär att kameran låter det omgivande ljuset utgöra en stor del av exponeringen, medan blixten endast bidrar lite försiktigt. Det ger mer naturligt ljus tycker jag. Ansikten lättas upp tex. Eftersom det omgivande ljuset bidrar till ljuset kommer ju exponeringstiden att påverka exponeringen, precis som när du fotar utan blixt. Om du däremot fotar utan BL, dvs kameran låter blixten stå för nästan allt ljus kan du tänka dig att slutaren i princip kan vara öppen mycket lång tid men att exponeringen bara sker under blixtens brinntid vilken är mycket kort. I princip kan du tänka dig att du fotograferar med blixten i ett kolsvart rum. 

Anmäl
2014-01-10 22:55 #5 av: [norrpojk65]


#2

Ja blixten är studsat i taket 45 grader bakåt, en bra vinkel iallafall i detta fall. 

Anmäl
2014-01-10 23:00 #6 av: [norrpojk65]


#4

Tackar och bugar för ett bra inlägg. Skall kolla upp BL är på Canon språk :-). Å testa lite kort med upplättningblixt...

Anmäl
2014-01-10 23:18 #7 av: MagArne

Slutaren påverkar inte bildens ljushet eller mörkhet när man använder blixt ?
Om du sänker slutartiden så kommer övrig bakgrundsbelysning påverka ljuset i bilden. Men det är objekt i bakgrunden som påverkas mest av detta i och med att blixtljuset inte når speciellt långt. Så lång slutartid ger framför allt ljusare bakgrund. Värt att tänka på vid längre slutarhastigheter är att man kan behöva sätta färgfilter på blixten så den matchar omgivningens färgtemperatur. Blixten fryser rörelser nära kameran trots lång slutartid men ger rörelseoskärpa långt ifrån kameran där blixtljuset avtar.

ISO påverkar också hur ljus (hög ISO) eller hur mörk (låg ISO) bilden blir ??
Ja, vist gör den det. Här påverkar den hela bilden samt att höge ISO kräver mindre blixtstyrka. Detta märker du av om du kör M-läge på kameran annars kommer kameran justera bländaren samt blixtstyrkan automatiskt efter eget tycke och smak.


Angående bilden så kan du gått sänka ISO från 800 till 200 eller ännu lägre då du ser ut att vara nära och ljuset borde räcka till utan problem. Vill du få bilden ljusare så ändra till starkare blixt och/eller större bländare.

Du kan även testa att sätta ett A4-papper eller liknande bakom blixten (blixt fortfarande riktad mot taket) som reflektor för att få lite ljus rakt mot ansiktet. Det kan göra ögon och hals lite ljusare.

Fin bild och fin grabb du har.
Håller själv på att laborerar lite med blixtar och följer nyfiket denna tråd.


Anmäl
2014-01-10 23:23 #8 av: Inkanyezi

Det är bra att du gjorde det bakåt, eftersom man ofta ser en felaktib bild i bruksanvisningarna där blixthuvudet är lutat framåt-uppåt. Alla andra riktningar funkar, men inte framåt.

Om man vill ha ett mer riktat ljus, kan man slå blixten mot en vägg eller dörr eller liknande, så att man inte får allt ljus uppifrån. Det kan bli ganska snygg belysning när man har lärt sig hantera det. Snett bakåt upp mot ett hörn var ett sätt jag ofta använde på den tid jag brukade jobba med blixt - "i krysset".

Bilden har blivit en aning undeexponerad, och det kan bero på att endera blixten inte orkade riktigt, eller att ljusmätningen har lagt för stor vikt vid bakgrunden. Om blixten är stark nog bör du nog lägga kompensation plus två tredjedels steg när du har en ljus vägg bakom. Du får prova om det går, annars öppna bländaren eller öka ISO motsvarande.

Ljuset blev mycket mjukt här, och ett mer riktat ljus ger mer kontrast. Om du exempelvis slår blixten lite grann uppåt, men mest rakt åt sidan, kan du få ett mer riktat ljus som ger mer kontrast, om det inte är för långt till närmsta vägg.

För att få lite mer sting i den här bilden kan man dra vitpunkten en bit åt vänster och höja kurvan en aning mitt på.

Anmäl
2014-01-11 07:53 #9 av: [norrpojk65]


#7

Slutartider: Okej, skall göra lite testar senare ikväll hur exponeringen påverkar ljuset i bilden så man kanske lär sig det . Får testa med lite "normalt ljus" och i helt mörkt rum.


Fattar jag det rätt: 

Slutartiden styr mer hur ljust bakgrunden skall bli !

ISO styr hur ljus hela bilden skall bli?

Ja det är sant, fast jag prova med lägre ISO och fick enligt mig för mörka bilder. Men kan ha ändrar något annat samtidigt när det blev så mörka bilder.

Jag har en bouncher (köpt) på blixten som jag tycker sprider å mjukar upp ljuset riktigt bra. Får man samma effekt med ett A4 papper bakom med den på ? Måste prova detta.


Tackar för kritiken om bilden. 



Anmäl
2014-01-11 08:09 #10 av: [norrpojk65]


#8

Ja det blir verkligen hårt ljus och en del skuggor när man blixtrar rakt mot eller rakt upp i taket. Jag följde en guide om hur blixten i olika vinklar påverkade ljuset och skuggorna i bilden och de rekommenderade 45 grader bakåt upp mot taket. 

Notera detta med blixtra I krysset och det kommer jag absolut att testa. I detta fall när bilden togs var det rätt långt till närmaste vägg men ganska nära till taket (vitt tak) 

I de fall när bilden var ljusare blev det en del ljusa partier i ansiktet som jag inte gillade med samma inställning på blixten (45 grader bakåt upp mot tak). Vet inte om det är fel, men jag har spot-mätning på och mätte mot ansiktet. Är det bättre att ha evaluerande ljusmätning när man fotograferar med blixt ?



Jag tacka för all matnyttig information, det blir till att prova mera med blixt så kanske man lär sig detta.


Anmäl
2014-01-11 09:01 #11 av: Inkanyezi

Ljusmätningen är en historia alldeles för sig, och man kan inte ta någonting för givet. Om man vill närma sig det mer vetenskapligt, måste man använda en kalibrerad mätare och veta precis vad man mäter. Det vet man i stort sett aldrig när man använder kamerans inbyggda mätning, och i synnerhet inte när man mäter blixtljus.

Så glöm det där med "evaluerande", för det är säljsnack som man kan gå på, men vad det egentligen betyder är det ingen som vet. Det talas om olika mätfält och dittan och dattan, men i slutändan är det ju ändå fotografen som måste bestämma. Och vad har man då mätt? Jag vet i alla fall inte.

Så länge man inte använder spotmätning har man egentligen ingen aning om hur kameran mäter, och när man använder spotmätningen måste man ha klart för sig vilken ljushet man vill ha på området man mäter och kompensera efter det. Man måste också med säkerhet veta att den "spot" som mäts verkligen begränsas så att inte något annat kommer med. Här kanske det inte har så stor betydelse, eftersom det inte finns någonting väldigt ljust eller mörkt i närheten av den mätta fläcken.

Ansiktet på en ljushyad nordeurope ligger snarare i zon VI än i zon V om man använder zonsystemet, och det betyder att om man spotmäter mot ett ansikte som är belyst ska man kompensera med lite plus. Jag gissar att det är mindre än ett helt steg, antagligen två tredjedelar.

Man får prova sig fram till vad som stämmer bäst med kameran och blixten som man har, och jag lyckades aldrig någonsin få konsekvent exponering med någon form av automatik när jag jobbade med blixt. Manuellt kunde jag bestämma själv och utvärdera hur min utrustning fungerade, men så fort automatik var inblandad hade jag ingen aning om vad blixten kunde få för sig att göra. TTL-mätning kan fungera, men i de allra flesta fall fungerar det inte särskilt bra.

Så du kan använda spotmätning, men tänka på att ansiktet ska vara lite ljusare än den där "medelgrå" tonen som mätaren ska vara kalibrerad för. Du kan också använda någon av de andra metoderna, men när rummet har ljus vägg bakom och ljuset är jämnt fördelat, som det blir när man slår blixten i taket snett bakåt, så blir det också lite kompensation mot plus - om blixten räcker till. Annars kan man behöva öppna bländaren lite grann eller öka ISO.

Anmäl
2014-01-11 10:09 #12 av: MagArne

#9 Ja, ibland är det de mest simpla tillbehören som är bäst.

Anmäl
2014-01-11 14:37 #13 av: [norrpojk65]


#11 Är på inget sätt fullärd men jag tycker spotmätning och försöka  exponera efter exponeringszoner funkar bäst att få hyfsade bilder. Tex som du säger lägger ansikten (europeiska) i zon 6 och ser det knasigt ut eller histogrammet är förskjutet åt något håll (litet dynamiskt omfång ?) så kan man plussa på eller dra av :D lite exponering för att öka det dynamiska omfånget ? Det gäller att ligga i och öva att fotografera med blixt, försöka få ett hyfsat förståelse för hur och i olika situationer  man ska använda blixten.


#12 Denna uppsättning måste jag absolut prova vid nästa tillfälle. Måste bli väldigt jämn utspridning av blixtljuset ! 

Anmäl
2014-01-18 17:06 #14 av: [norrpojk65]


Här har jag en vägg cirka en meter från mig på vänster sida och satt blixten snett upp i  hörnet mellan vägg( Grå) och tak (vitt). Blev mycket skuggor under hakan. Beror det på att jag är för nära väggen ( för kraftig reflextion) ?? 

Kan bilden vara ljusare i ansiktet ? Underexponerad ?




De första kortet fotografera jag mitt i rummet. 





Anmäl
2014-01-18 18:55 #15 av: Inkanyezi

Helt klart är den underexponerad, och det mesta ljuset kommer uppifrån, vilket syns bland annat på att det är skugga under hakan, men också lite gran i ögonen. Lite märkligt är det att du har fått en så pass skarp skugga under hakan om du har gjort som du säger. Vanligen brukar man inte få så "hårt" ljus när det är reflekterat. Men det kan hänga ihop med att du är nära väggen.

Underexponeringen är nästan två steg, och det kan bero på att blixten inte riktigt orkar med. Hade du den på full effekt? Om det här är vad du får vid full effekt och f/4,5 så är blixten lite väl svag. Det kan kompenseras med att höja ISO om du inte kan höja blixtstyrkan.

Anmäl
2014-01-18 19:20 #16 av: [norrpojk65]



Var nog 90 grader vinklad från motivet mot kant vägg/tak, å inte snett bakåt. Ska testa ta lite bilder med olika avstånd från väggen och se vad som händer. Var rätt nära motivet också, kan det bidra ?


Det skall vara full effekt jag fotograferat med, men har en bouncer på blixten som kanske tar bort en del effekt. 


Jag får testa ta lite bilder med olika ISO för att se vad som blir bra. Bara öva på det här med fotografera med blixt.



Anmäl
2014-01-18 19:45 #17 av: Inkanyezi

Nu vet jag inte vad det är du kallar "bouncer", men den ska inte sitta där när du använder väggar och tak som reflektorer. Däremot kan du göra ett sådant arrangemang med vitt papper och gummisnodd som har visats tidigare, men jag tror att man kan ha ganska mycket mindre papper än så.

Anmäl
2014-01-18 19:59 #18 av: [norrpojk65]


Blixt diffuser/bouncer en sådan vit liten sak man sätter på blixten för att ljuset skall spridas mera. Du kanske kallar det något annat ? Men ser att det kallas bouncer även för det blixtar man använder i studios. Fast även de man monterar på blixten på kameran verkar kallas bouncer.

http://www.scandinavianphoto.se/kategori/10659310/bouncer-ljusspridare


Se där, vad bra det är med detta forum, nu har jag lärt mig något nytt! Att bouncern inte skall sitta på när man reflekterar blixten i tak eller väggar....


Här är det bild på vad jag menar: Är den lilla vita saken som sitter högst upp där det blixtrar ;-). Inte min blixt "lånad"bild


Anmäl
2014-01-18 20:40 #19 av: Inkanyezi

Då är det den som har givit en stor del av ljuset framåt också, och därav den relativt skarpa skuggan under hakan.

Om du provar utan den, och riktar blixten ungefär 45° bakåt åt sidan och uppåt, så kommer du att få ett lite snedare ljusinfall och kanske blixten är kraftig nog att ge rätt exponering. Jag tror att du kan öka ISO en bit för att få bilden ljusare om blixten inte räcker till när du studsar den mot vägg och tak. Den där väggen suger ju en del ljus.

Anmäl
2014-01-18 21:03 #20 av: [norrpojk65]



Tackar Inkanyezi.


Jag skall prova den uppsättningen utan "bouncer" imorgon. Knepigt det här med fotografera med blixt. Fotografera nog helst utan blixt men på denna tid av året är det svårt, iallfall här uppe. 


Sedan kommer jag även att prova metoden med ett papper bakom blixten ( se uppsättning ovan). 


Ser nu att det finns något som kallas "tele" på min Canon Speedlite 320 EX, som man ska skjuta upp när man har en brännvidd större än 50 mm, för att få mera blixtenergi och längre blixträckvidd ( allt detta enligt bruksanvisningen för blixten). Det måste jag testa 





Anmäl
2014-01-18 21:23 #21 av: Inkanyezi

Det "tele" gör är att ljuskäglan blir smalare. Blixtstyrkan ändras inte, så när man kör med reflekterat ljus innebär det bara att den yta av väggen eller taket som lyser är mindre, men det handlar om samma energi. Det är när man använder blixt rakt famåt, som räckvidden ökar lite grann, genom att inte så mycket ljus spills åt sidorna, utan det koncentreras.

Anmäl
2014-01-18 22:15 #22 av: [norrpojk65]


Okej, kan du för en nybörjare ge några exempel på när man vill använda det vore jag tacksam. Gör en vild gissning att det skulle kunna vara om motivet är väldigt mörkt ?

Anmäl
2014-01-18 22:46 #23 av: [norrpojk65]


Här är blixten lite framåt och uppåt utan bouncer. Tycker  dock det saknas lite skuggor (finns inga alls). Så ser vardagsrummet ut när man har en fyraårig son ;-)  

Anmäl
2014-01-19 01:21 #24 av: Inkanyezi

"Lite framåt och uppåt" är precis den inställningen som ALDRIG ska användas om man inte vet precis varför man gör det.

Det kan användas när man gör upplättning utomhus i motljus, för att blixten inte ska lysa upp marken närmast framför, utan att den bara lyser mot det man vill lätta upp, men det är knepigt att lära sig vilka vinklar som fungerar till vilket objektiv.

Som bilden ser ut finns ingenting av effekten man kan få med "framåt", men lägg på minnet att framåt funkar inte när man ska studsa ljuset. Om det är tillräckligt tiltat uppåt kan man slippa det ljusa bandet som brukar bli högst upp, som här, men som regel ska blixten alltid peka precis rakt upp, åt sidan, eller man kan vinkla den bakåt också när man tar inomhus.

Ljuset i den här bilden kommer uppifrån, från en stor yta, och det betyder att alla skuggor hamnar under föremålen och att de blir mjuka. Man har ett ljus utan bestämd riktning annat än att det kommer rakt uppifrån.

När du använder "studsljus" är ljuskällan den fläck som du riktar blixten emot, och det är viktigt att inget direktljus från blixten träffar motivet. Det är därför den inte ska riktas framåt. Om man till exempel tar porträtt, så kan man rikta blixten rakt åt sidan, så att ljuset kommer från väggen, och man får då ett ljus som liknar fönsterljus. Man kan rikta den lite uppåt, så att "fönstret" hamnar högre, för att få lite mer Rembrandt-likt ljus. Men det är alltid det du riktar blixthuvudet mot som är ljuskällan i bilden.

Om lite av blixtens direktljus träffar motivet får du en överexponerad remsa där. Det felet ser man väldigt ofta på blixtbilder, därför att i alla bruksanvisningar till blixtar med rörligt huvud finns en sådan bild med, med blixten riktad ungefär 45° uppåt, och det är riktningen som inte funkar. Då får man en överexponerad övre del av bilden och den undre blir underexponerad.

Du kan prova det för att se hur det blir, men försök komma ihåg att man inte riktar blixthuvudet framåt när man ska ha reflekterat ljus.
Om man riktar blixten nästan rakt upp, kommer allt ljus att komma uppifrån, precis som himmelsljus eller som om det vore ett takfönster. Det ljuset brukar inte se trevligt ut på porträtt, och kan ge mörka ögonhålor och överexponerat hår. Sidoljus ser mer naturligt ut, och det får man genom att rikta blixten åt sidan, så att "fönstret" som lyser hamnar där. Det är alltid ytan som blixten riktas emot som är ljuskälla.

Anmäl
2014-01-19 13:41 #25 av: [norrpojk65]


Måste ha haft ovanligt kort minne igår! Pratade ju hela tiden om att inte rikta blixten framåt och lika förbenat gör jag det :-/. Nåja, jag ska göra nya försök enligt beskrivningarna ovan. 

Anmäl
2014-01-25 13:30 #26 av: [norrpojk65]


Jobbar på med det här med fotografera med blixt....

Ge gärna kritik på denna bild. Vad är bra och vad är dåligt. Endast brusreducerat är det gjort på bilden

Anmäl
2014-01-25 13:49 #27 av: MagArne

Jag tycker senaste bilden ser bra ut. Hur har du riktat blixten denna gång?

Men varför ISO 2000? Orkar inte blixten med lägre ISO?
Din Canon 320EX har ett ledtal på 32 vilket jag tycker borde räcka till mer än väl för att kunna köra ISO 400 eller lägre.

Har du någon auto-iso påslagen där kameran själv justerar ISO?

Anmäl
2014-01-25 14:21 #28 av: [norrpojk65]


Jag provade med lägre ISO, började med 400 och gick uppåt och inte förrän jag var uppe på 2000 började ljuset i bilden bli som den ovan. Har faktiskt ingen aning om hur blixten skall vara inställd (på blixten). Ja det verkar som min blixt är "klen", flera som påpekat samma. Måste nog kolla i instruktionsboken för att se vilka grundinställningar som skall vara och om jag ställt om något när jag mixtrat med den.


Tackar för svaret #27


Anmäl
2014-01-25 14:22 #29 av: [norrpojk65]


Å glömde! Blixten är riktad 45 grader snett bakåt upptå mot ett fönster. 

Anmäl
2014-01-25 16:03 #30 av: MonisN

Intressant tråd! Jag försöker också lära mig det här att rikta blixten rätt plus vilka inställningar som funkar till vad, vilket jag hållit på med väldigt länge nu utan att få bra resultat StorgråterVissa saker verkar vara omöjliga att lära sig....

Men, Inkan ger bra vägledning här, och jag ska prova tipsen nästa gångGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anmäl
2014-01-25 19:40 #31 av: MagArne

#29 Det kan vara problemet. Ett fönster kan inte reflektera speciellt mycket ljus. Du ska studsa ljuset mot t.ex ett vitt tak eller en vit vägg.

Du kan testa att hänga upp ett vitt lakan att studsa ljuset mot. Ja eller något annat stort och vitt. Reflexskärm, kartongbit, garderobsdörr m.m

Har du testat varianten med pappret bakom blixten?

Anmäl
2014-01-25 20:57 #32 av: [norrpojk65]


Mmm. kan vara att det var ett fönster som gjorde blixten svag, då det inte reflekterar mycket ljus. Måste prova mera mot  vägg nästa gång. 

Har svårt att få grabben att sitta still några längre stunder så det blir mest spontanbilder av honom. Men får jag tillfälle skall jag testa med lakan eller något annat stort vitt.

Nej tyvärr har jag inte hunnit testa ännu med pappret bakom blixten. Men ska göra det vid tillfälle.


Anmäl
2014-01-25 21:18 #33 av: [norrpojk65]


MagArne

Här är en bild från samma tillfälle med väggen som reflekterar. Här är det ISO 500. Fönstret måste ha varit ett dåligt alternativ att "stutsa mot"



Anmäl
2014-01-25 22:44 #34 av: MagArne

#33 Wow, nu börjar det se riktigt bra ut Tummen upp

Anmäl
2014-01-26 08:23 #35 av: [norrpojk65]


Tackar, tackar. Fast personligen föredrar jag nog den typ av mjukare ljus det är i första bilden på denna tråd. I min smak tycker jag ljuset blir för hårt i denna bild. Å då menar jag inte att första bilden är något mera teknisk rätt än den sista. Bara att jag gillar ljuset i den mera. 



Anmäl
2014-01-26 10:21 #36 av: MagArne

Nä man behöver inte gå efter regelboken, det är resultatet som är det viktiga Skämtar

Men det är inte lätt att få till den perfekta bilden med blixtljus. Kanske är det smidigare att träna på grabbens mamma eller en vän till att börja med? Min grabb ser ut att vara i samma ålder och det är fasen inte lätt då han hellre står bakom än framför kameran.

Anmäl
2014-01-26 19:22 #37 av: [norrpojk65]


Jo, det känns ju som att man själv skall vara nöjd med bilden. Men viktigt att lära sig förstå hur man skall placera blixten å det har ju inkanyezi å alla de andra i tråden  förklarat på ett mycket bra sätt. 


Mmmm, då vet du hur lätt det är att få en fyra-fem åring att sitta still eller huvudtaget vilja vara med på kort :-) Samma här, sonen vill helst stå bakom kameran. 


Anmäl
2014-01-27 20:22 #38 av: [norrpojk65]


Tänkte bara meddela att jag ändrat i inställningarna för den 

externa blixten

E-TLL 11 mätning 

Från evaluerande  till genomsnitt å nu är det kraft i blixten så jag kan hålla ISO:t lågt :D. Blev stor skillnad.

Hittar inget i bruksanvisning om vad skillnaden är mellan evaluerande och genomsnitt för blixten.


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.