Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 915 ggr
Anna4077
1/9/14, 4:54 AM

idiotsäker kamera.

Ni får garanterat mängder av såna här trådar och jag kan bara be att någon vänlig själ svarar

Jag vill ha en kamera som är bättre än kameran på min Samsung s3 samt ta kort på hunden, hamster, semester och blivande barn. Det är det jag tänkt att använda den till. Inget avancerat. Jag vill trycka på knappen och få hyfsade bilder, bättre än från mobilen. Behöver inte vara några fanatiska eller redigerade bilder.

Vilken typ av kamera ska jag köpa? Vad ska jag undvika?

Anna och taxen Max

Annons:
[VSK]
1/9/14, 6:30 AM
#1

Du glömde det viktigaste… -priset den får kosta.

Anna4077
1/9/14, 7:06 AM
#2

Helst en billig. Skulle helst vilja köpa begagnad. Helst under 1000 (begagnad) men kan tänka mig runt 3000 för en ny.

Anna och taxen Max

[VSK]
1/9/14, 7:16 AM
#3

Nu finns det ju ingen idiotsäker kamera. Alla kompaktkameror från låt oss säga (höftar bara till) 500kr och uppåt lär garanterat ta bättre bilder än din mobil.

Eftersom du ej specificerat några önskemål om kameran bortsett från att den skall vara bättre än din mobil så är det ju ganska enkelt att ge tips (bara ta vilken ny kamera som helst som kostar 500kr och uppåt).

Men jag gick in på cyberphoto.se och kryssade i lite alternativ i sökmotorn och här kom svaret.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=pssx50

JazzBass
1/9/14, 8:54 AM
#4

I det läget skulle jag satsa på en enklare begagnad systemkamera modell äldre, typ Canon 1000D eller Nikon D3000 med kitobjektiv och gärna ett ljusstarkt fast objektiv typ AF-S DX 35/1,8 (för Nikon) som ger enormt bättre möjligheter att ta hyfsade bilder i sämre ljus. Kameran med kitobjektiv får du för ungefär en tusenlapp, och ett sånt Nikonobjektiv jag tipsar om kostar max 1500kr begagnat (nypris ca 2000kr).

Fördelarna med systemkamera gentemot en kompakt i den här prisklassen:

  • Kameran svarar omedelbart när du trycker på avtryckaren, inte om två sekunder eller en halv evighet
  • Mycket bättre bildkvalitet och detaljrikedom i sämre ljus (på höga isotal)
  • Funkar lika bra eller bättre än en kompakt som "point-and-shoot"-kamera i autolägena, men har mycket mer inställningsmöjligheter för den som vill lära sig ta bättre bilder och styra över hur de blir, istället för att överlämna all makt åt kameran.

Nackdelen är främst att den är klumpigare än en kompakt att ha med sig, men en liten D3000 med ett extra objektiv ryms också i en ganska liten kameraväska.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
1/9/14, 8:59 AM
#5

#3 - "Alla kompaktkameror från låt oss säga (höftar bara till) 500kr och uppåt lär garanterat ta bättre bilder än din mobil."

Det håller jag inte riktigt med om. Mobilkamerorna tar förvånansvärt bra bilder, och min flickvän har en S3 mini som ger riktigt bra bildkvalitet, och tar även 5 bilder per sekund i serietagningsläge. Inte så illa. De är inte heller speciellt mycket långsammare, och har ungefär lika stora sensorer som vanliga billiga kompakter (det som i kameran är mest avgörande för bildkvaliteten). För att få en kompakt som ger väsentligt mycket bättre bildkvalitet och svarar lika snabbt som en systemkamera på avtryck får man hosta upp ganska mycket pengar, inte sällan uppemot 3-4000kr.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anna4077
1/9/14, 10:51 AM
#6

Tack för era svar alltihopa. Eftersom jag har en hund som jag vill ta kort på så behöver dentvara snabb i knappen. Helst så att den kan ta serie bilder. Tex om han hoppar eller något. Bäst vore ju om den va begagnad så det inte blir att jag inte använder den för att jag är rädd att den ska gå sönder. Vill helst inte hålla på med massor av inställningar (även om några vore kul).

Anna och taxen Max

Annons:
[VSK]
1/9/14, 11:16 AM
#7

#5

Jag har en S4 och min kompis en S3 så jag vet att de tar bra bilder i schysst ljus. Men en kamera som är ny och billig är lite giftigare enligt mina ögon 🤪

Sen ska man ju vara ärlig oxå. En mobil har ju en väldans massa kameraappar och vissa appar kanske är helt super för ens ändamål. Jag har inte så många kameraappar utan jag har mest min mobilkamera som allti-i-allo då jag har den med mig för jämnan.

Kanske du kan tipsa TS om lite kameraappar så kanske TS hittar nån som "lyfter" hens mobil till en bra kamera som gör hen nöjd.

Här är en kompakt jag skulle vilja rekommendera (efter det jag läst) men den är ju ännu dyrare.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ200

Av nån anledning så fick jag för mig att TS skulle ha stor nytta av en flexibel kamera med bra zoom.

Anna4077
1/9/14, 11:22 AM
#8

#7 du har förstått helt rätt! Jag har kollat lite på en sån här: http://www.pricerunner.se/pi/29-2912651/Digitalkameror/Canon-PowerShot-SX510-HS-produktinformation

Anna och taxen Max

[VSK]
1/9/14, 11:24 AM
#9

Då hade jag en jäkla tur då 😃

Anna4077
1/9/14, 11:35 AM
#10

#9 tror jag inte ;) Vad tyckte du om den jag länkade? Är den något att ha?

Anna och taxen Max

Inkanyezi
1/9/14, 11:42 AM
#11

Som någon har nämnt, finns ingen idiotsäker kamera, för det går alltid att ställa in någonting så att det blir fel, till och med på de enklaste, och de inställningarna finns ju där för att kameran inte klarar att lösa alla problem själv, så även om kameran saknar inställningar, kan det bli fel när programmet inte stämmer med vad som finns framför.

Så har vi också det där med att ta hundar som rör sig kvickt och barn, och då faller egentligen alla kompaktkameror, de som är billigast.

Det är i princip bara systemkameror som klarar att ta bilden precis när man trycker ner knappen. Alla andra kameror väntar en liten stund, och då kan en hund ha hunnit rätt långt, eller barnet hinner tröttna och hittar på något annat.

Som jag ser det är det för tillfället bara en enda kamera på marknaden som förenar de bästa egenskaperna hos kompaktkameror och systemkameror, Nikon 1 V2, och den är inte billig. Den kostar ungefär åttatusen med två objektiv, en normalzoom, som kan sitta på för det mesta, och en telezoom, som kanske är bättre när man vill ta springande hundar. Utan telezoomen kostar den en tusenlapp mindre.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=niv210110vit

Det finns ett flertal liknande kameror från andra tillverkare, Men om man vill ha en sökare på kameran är ingen av dem billig, och när man ska ta springande hundar är det inte någon bra idé att använda en kamera som man måste hålla på armlängds avstånd. Titthålssökare bör man ha i det läget, så att man lättare kan sikta och hålla stadigt.

Det finns också billigare systemkameror, men de är större, och ingen av dem är lika snabb som Nikon 1. Man kan kombinera ett relativt billigt kamerahus med ett lite längre zoomobjektiv än de som brukar följa med, så har man ett paket som innehåller det mesta man kan behöva till ett överkomligt pris. Då behöver man inte heller hålla på med att byta objektiv för att växla mellan springande hundar på lite längre håll och barn betydligt närmre. Ett alternativ (det finns flera) är till exempel det här kamerahuset: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD3100
Och så kan man kombinera det med det här objektivet:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-200nikon
Tillsammans går det löst på ungefär 4600, och så kommer allra minst ett minneskort för ungefär en hundralapp till.

Anna4077
1/9/14, 11:48 AM
#12

Tack för ditt svar! Den andra kameran du länkade till finns inom rimliga gränser, fyller 25 snart.

Anna och taxen Max

JazzBass
1/9/14, 12:03 PM
#13

#7 - Nej, lite svårt då jag själv använder iPhone 4s. Inte världens bästa kamera, men har ett par andra kamera-appar som gör den lite mer mångsidig, Camera+ och NightCap. Tycker dock att kameran i S3 mini verkar ha bättre och mångsidigare inställningsmöjligheter. Saknar speciellt exponeringskompensation i min iPhone, verkar inte gå att få alls.

Vad som gör en kamera flexibel beror på vad man vill använda den till.  Vissa tycker att en ljussvag superzoom med oändligt zoomomfång men minimal bildsensor gör kameran mångsidig, men jag hör inte till dem. Mångsidighet för mig är att kameran går att använda i många olika ljusförhållanden med acceptabelt resultat, och/eller har lagom mycket zoom från vidvinkel till tele, ca 4-5x, och ger möjöighet till både långa och korta skärpedjup, och en klar förutsättning är att de reagerar direkt när man trycker av. Med vanliga kompakter med små sensorer typ modellen 1/2,3" (ca 4,5x6mm) får man usel kvalitet redan på halvlåga isotal (ca 400-800) oberoende av megapixelantal (om man inte vill förstöra bilderna med en ful blixt riktad rakt fram), och man har inga möjligheter att få kort skärpedjup utom för riktiga närbilder. Det ger den där typiska kompaktkameralooken på alla bilder. Detaljrikedomen blir aldrig riktigt bra, utan resultatet är acceptabelt så gott som enbart på de lägsta isotalen. Det kallar inte jag mångsidigt, även om kameran är liten och nätt. Dessutom har många kompakter i den lägre prisklassen usel ljusstyrka, f/3,5-5,6 eller nåt liknande, vilket är rent dåligt i kombination med prestandan på högre isotal som behövs då maxbländaren är så pass liten.

Min nya lilla Nikon S1 ser jag dock som väldigt mångsidig. Den har 2-4 gånger större sensor än vanliga och lite bättre kompakter vilket gör den 2-4 gånger bättre i sämre ljus på högre isotal, den är minimal till storleken, har utbytbara objektiv så man får den att funka till det mesta. Den presterar visserligen långt från min D700 systemkamera med 8 gånger större fullformatsensor, men duger ändå fint mesta. Den fokuserar mycket snabbt och tar bilden då man trycker på knappen, eller t.o.m. före. ;-) Den funkar även då jag vill ha riktigt bra bildkvalitet, om jag ser till att hålla mig på lågt isotal och helst använder stativ. (Det är mer kritiskt med stabilitet när kameran har en förhållandevis liten sensor, om man vill få maximal bildkvalitet). S1-ans främsta nackdel är kanske att den inte har blixtsko och det är lite krångligt att ställa in iso manuellt. Annars är den utmärkt på många vis.

För min S1 betalade jag 350 euro, och då fick jag i erbjudandet ett extra objektiv (10/2,8) på köpet värt drygt ca 200 euro utöver kitobjektivet, 11-27,5/3,5-5,6. Sen köpte jag till ett fast ljusstarkt normalobjektiv (18,5/1,8) begagnat för 135 euro på Rajala. Söker man efter begagnade kameror i Nikons 1-serie hittar man nog utan större problem ett paket med 1-2 objektiv som passar bra trådskaparens budget. Men ett enkelt systemkamerapaket med motsvarande objektiv är ännu mångsidigare och ger bättre kvalitet i alla lägen. Jag köpte inte min S1 för att ge bästa möjliga bildkvalitet, utan för att ha en kamera som jag alltid kan ha med mig men ändå funkar som en fullgod systemkamera med hyfsad bildkvalitet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: