Annons:
Etikettövrigt
Läst 1253 ggr
[EmmiieErixon]
2014-01-07 02:57

Objektiv

Bara en väldigt snabb fråga. Passar alla nikon objektiv alla nikon kamerahus?

Annons:
JazzBass
2014-01-07 06:47
#1

Alla går att montera, bortsett från gamla manuella objektiv från 70-talet och bakåt, som inte har benämningen AI, AI-S eller "Series E". Men sen gäller följande:

  • AF-S DX objektiv passar bra enbart på DX-kameror (de flesta utom de dyraste modellerna som är FX). De går att montera på FX-kameror men ger svarta hörn åtminstone i vissa zoom- och/eller fokuslägen.

  • AF-S objektiv utan "DX" i namnet passar på alla moderna digitala systemkameror från Nikon. (Samma sak med AF-I, om man hittar nåt sånt. Dessa är dock väldigt sällsynta).

  • AF och AF-D objektiv passar alla kameror, men på digitala systemkameror i förmånligaste prisklasserna får man klara sig med manuell fokus. Autofokus får man med dem enbart om kamerahuset har inbyggd egen autofokusmotor.

  • AI, AI-S, Series E funkar, men det är alltid manuell fokus och åtminstone halvmanuell exponering som gäller, då man väljer bländare på objektiven direkt istället för i kameran. På de enklaste systemkamerorna får man också klara sig utan ljusmätning och eventuellt också fokuseringshjälp.

Så om du planerar köpa en ny systemkamera av enklare modell från Nikon, t.ex. en D3200, så lönar det sig att satsa enbart på objektiv med AF-S i beteckningen. De funkar bäst.

Manuell fokus är tyvärr inte alls kul med instegsmodeller, och är svårt att behärska även på min D700 som jag har "pimpat" lite för att göra manuell fokusering enklare. Den har mycket större sökarbild men ändå är det svårt att pricka rätt. Med dagens högupplösta sensorer ser man direkt om fokusen inte är riktigt spot on. Då jag körde med Nikon D60 och hade ett AF 50/1,8 så blev jag tvungen att använda manuell fokus då jag inte trodde det skulle vara nån stor grej, men det var det. Kanske 1 av 5 bilder som blev någorlunda bra fokuserade och ju mer bråttom man hade, desto färre lyckade bilder. Så kör på autofokusobjektiv av typen AF-S, det lönar sig. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[EmmiieErixon]
2014-01-07 07:00
#2

okej tänkte köpa ett ''Sigma 70-300 mm F4-5.6 makro-objektiv'' till min blivande kamera då jag hört den va bra till bla annat ridsport. stämmer det bra? Kom ihåg att jag är helt grön i detta och vill inte ha hela noveller med långa krångliga namn utan kort och listat helst då det bara blir invecklat…kan vara skönt för andra som är helt gröna med att läsa när det inte blir en djungel som det lätt blir med kameror.

JazzBass
2014-01-07 07:23
#3

Personligen tycker jag det var ett av de sämsta objektiv jag ägt, av ca 22 stycken. Men om man inte zoomar in fullt hela tiden utan håller sig på kortare brännvidder 70…200 och gärna bländar ner ett steg till ca f/8 (du lär dig i sinom tid vad det betyder) så ger det helt bra resultat. Däremot är makroläget inget vidare, i och med att det funkar bara på de längsta brännvidderna 200…300mm där objektivet är som mest oskarpt.

Objektivet har också en ganska slö autofokus som inte riktigt hänger med för snabba rörelser. Satsa gärna lite mer och gå på ett Nikon AF-S 70-300/4,5-5,6 VR eller Tamrons motsvarande med VC (VC=Tamrons benämning för bildstabilisering, VR på Nikonspråk). Det blir dyrare i längden att köpa nåt som man inte blir nöjd med och sen byta upp sig för att man inte blir nöjd. Nikonobjektivet är skarpt och snabbt, och har bildstabilisering, nånting som är guld värt i teleobjektiv som dessa. Jag rekommenderar verkligen att skaffa ett begagnat, då man kan spara flera tusen kronor på det. Som nytt är objektivet relativt dyrt tyvärr, men ändå prisvärt.

Får du ett 18-55mm kitobjektiv med kameran så har det faktiskt ganska goda närbildsegenskaper det också, och det ger bättre kvalitet än Sigma 70-300/4-5,6 Macro.

Tyvärr kunde jag inte fatta mig kortare än det här.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[EmmiieErixon]
2014-01-07 07:28
#4

alldeles lagom långt och fullt förståeligt formulerat för mig 🙂

''Nikon AF-S 70-300/4,5-5,6'' är vad jag ska ha för att få skapliga bilder vid ridsport alltså? Hur blir det då vid porträtt av människor och djur (hästar och katter) Funkar lika bra då fast med andra inställningar då?

MagArne
2014-01-07 08:12
#5

#4 Till porträtt kan du använda 18-55 objektivet om det följer med ett sådant.

Vet du med dig om att det kommer bli en hel del porträttbilder så är ett Nikon Nikkor AF-S 50/1,8 G ett givet objektiv för ändamålet. Ja, det är klockrent till annat med då det är extremt skarpt och inte så farligt dyrt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=879462

Har du ett kamerahus med inbyggd autofokusmotor finns det en billigare variant Nikon Nikkor AF 50/1,8 D. Inte riktigt lika skarpt som 1,8 G men inte långt efter och det kryllar av dem på begagnatmarknaden om man vill göra fynd. Har ett själv som jag ofta använder vid landskapsfoto. Följer dock inte med motljusskydd som det gör till 1,8 G
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31875

[EmmiieErixon]
2014-01-07 08:29
#6

okej tack så mycket för tips :)

Annons:
JazzBass
2014-01-07 12:09
#7

AF-S 70-300 VR funkar fint för porträtt också, speciellt eftersom det har stabilisator. Tack vare de långa brännvidderna man kan få så är det lätt att få suddig bakgrund trots att objektivet har ganska litet ljusinsläpp. Men man måste stå längre bort då förstås än om man har ett 35mm eller 50mm objektiv. Den här är tagen med 200mm brännvidd och bländare f/8: http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/5669294254/in/set-72157624031435906

Angående objektivet för ridtävlingar, så borde det funka bra för det mesta, med den begränsningen att det inte är så ljusstarkt. Det betyder att det funkar bra i bra ljusförhållanden, och även i mulet väder om man höjer iso (kamerans ljuskänslighet) något. Men inomhus i dunkel belysning blir det svårt att få bra resultat med maxbländare f/4,5-5,6. Dels får autofokusen svårare att se var den ska fokusera, dels behöver man höja iso rejält vilket drar ner kvaliteten och ökar bruset i bilderna. Vet man att man kommer att vilja fota mycket i dåligt ljus kan det vara smartare att välja ett begagnat 70-200/2,8 av Sigma eller Tamron. De har 2-4 gånger högre ljusinsläpp än det nämnda objektivet. Ett sånt borde man kunna hitta för 4-5000kr. Nackdelen med dessa är dock att de är rejält stora och tunga, och ganska dyra. Jag skulle i första hand därför välja Nikons AF-S 70-300/4,5-5,6, och kanske acceptera att det inte funkar lika bra i sämre ljus (man kan alltid komplettera med en 50/1,8 om man bara kommer tillräckligt nära), än att ha en stor klumpeduns att släpa på alltid då man behöver ett teleobjektiv.

Vill man inte kompromissa på något finns det Nikons egna 70-200/2,8 med stabilisator, som kostar begagnat från ca 10000kr (äldre versionen). Nyaste versionen kostar ca 20000kr som nytt, men det är som du märker stora summor, som inte så många har möjlighet att lägga på sin hobby. Om man börjar tjäna pengar på att fota ridsport och annat är det dock en vettig investering, men ett sånt kräver då också en vassare kamera för att prestera på topp. Jag tror du skulle klara dig fint med D3200 med kitobjektiv 18-55/3,5-5,6 (gärna VR) samt AF-S 70-300/4,5-5,6 VR.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: