Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3289 ggr
xla
1/6/14, 8:38 PM

Vilken spegellös kamera?

Tanken är att skaffa sig en modern och trendig kamera utan spegel även fast jag har varit extremt anti frågan är bara vilken. Valen är väl egentligen ganska begränsade och löst baserade på vad som finns att läsa på nätet. Olympus OMD-EM5 på grund av att sensorn ska vara bra om än liten, den är snygg och den ligger bra i pris. 

Fuji X-pro 1 eller X-E2 mest på grund av den omtalade x-trans sensorn, retro looken, objektiven (bla det kommande 50/1,2 för typ 10 lappar) och både evf samt optisk sökare i X-pro 1.

Sony A7 på grund av en bevisat bra FF sensor och för att huset betingar ett rimligt pris och focus peaking vilket är det som lockar mest. Focus peaking finns ju även i x-pro och x-e2 men inte i oylmpusen vilket gör den mindre intressant då det känns som en extremt trevlig funktion att använda med manuella gluggar.

 Alla levererar bra IQ och isoprestanda så frågan är väl mest vilken kamera som är mest snabbjobbad och har duglig af (och följande af) för dom gånger man inte orkar vara trendig och hipster med manuella objektiv!

Annons:
JazzBass
1/6/14, 10:47 PM
#1

Angående sensorstorleken så kan du räkna med att ju mindre sensor, desto sämre detaljrikedom på höga iso. När jag jämför min D700 med min nya Nikon 1 är skillnaden ungefär 3 steg, och det stämmer väl överens med att sensorn är åtta gånger mindre. (2^3 = 8). Fast D700 ger mycket brus på iso 3200 och 6400 när man betraktar bilderna i 100% storlek (vilket dock är ett vanskligt sätt att utvärdera isoprestandan) så finns det ändå enormt mycket mer detaljer i de bilderna än de jag tagit med S1 på samma isotal. Men på låga isotal presterar S1:an helt bra bildkvalitet tycker jag. Här är en tagen på iso 200: http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/11610365853/ . ISO 100 ger bättre kvalitet, men det här är inte heller fy skam i min mening.

Här är en bild som tyvärr inte är helt skarp, men åskådliggör D700 prestanda på höga isotal, här iso 8000: http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/7335505012/ . Bilden är till och med relativt kraftigt beskuren vilket gör att kvaliteten är närmare det jag hade fått med aps-c sensor än FF. Ingen chans i världen dock att jag hade fått samma detaljrikedom med den lilla S1:an, ens på hälften lägre isotal. Men kanske på iso 1000.

Men tillbaka till sensorstorleken. Man får nog räkna med att micro 4/3 sensorerna levererar två steg lägre högisoprestanda än fullformat, och aps-c ungefär 1 steg sämre. Och då talar jag inte bara om brus, utan främst om detaljrikedom och hur bra skärpan uppfattas i bilderna. Så om bästa möjliga högisoprestanda, korta skärpedjup och en detaljrikedom som räcker till vad som helst är viktigt, så rekommenderar jag tveklöst fullformat. Fullformat får även gamla gluggar att skina, i och med att det ställer lägst krav på optikens prestanda (inte tvärtom). Sonys kameror ligger nog bäst till på fullformatfronten, med ett antal modeller som skulle kunna passa dig, antingen helt spegellösa eller med halvgenomskinlig, fast spegel. Att Fujis X-serie med sin speciella aps-c sensor skulle leverera likvärdig kvalitet med fullformat har jag lite svårt att tro. CA, skärpa osv kommer alltid vara bättre med större sensor än med liten, om objektiven är lika bra optiskt. Men jag tvekar inte en sekund att det är tillräckligt bra för det allra mesta.

Om däremot snabbhet, vikt på hela systemet (objektiv till fullformat är relativt stora) och kvalitet på låga iso är viktigast, så funkar aps-c, micro 4/3 och t.o.m. Nikons 1-serie hyfsat. Om du dock ska fota sport mer seriöst med krav på prestanda skulle jag nog rata 1-serien trots den utmärkta autofokusen, då man ofta behöver använda ganska höga iso för sport, speciellt inomhus.

Tyvärr har jag minimalt med erfarenhet av spegellösa kameror i situationer då bra och snabb autofokus är väsentligt, och min S1:a är inte heller Nikons flaggskepp i 1-serien utan tvärtom den enklaste modellen av dem alla. Dock vet jag vad riktigt snabb och träffsäker autofokus betyder i och med min D700, speciellt i kombination med 70-200/2,8 VRII. Jag har svårt att tro att nån spegellös kommer i närheten av den prestandan. Än så länge i alla fall….

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

xla
1/6/14, 11:19 PM
#2

Det här blir mer ett komplement till den utrustning jag redan har som täcker upp mitt behov av actionsport, det är dock inte alltid trevligt att släpa på 10kg prylar och nya prylar är ju roligt.

Jag rekade dock beggat marknaden lite och överväger att gå en billigare väg. Typ nex 7r + adapter och några billiga gamla gluggar. Eller jag försöker i alla fall intala mig att + 10k för t.ex en A7 är lite för blodigt för en rolig grej haha. aps-c + focus peaking kan gott få räcka så länge.

Inkanyezi
1/7/14, 12:05 AM
#3

Om du är inne på rolig grej, kanske du skulle ta en titt på Samsung, kanske främst Galaxy NX, men också NX 30 om du inte är helt inne på att köra kameran som om den vore en smartphone. Tillsammans med en platta är det nog bland det roligaste man kan hitta om man är lagd åt det hållet, och ingen nätverkar bättre än Samsung. Man kan alltså föra över bilder direkt via 3G, 4G eller WiFi, och inte bara föra över, utan också styra kameran. Olympus OM-D E-M1 har också en del av de möjligheterna, men det finns säkert gränser för hur mycket man vill satsa på "rolig grej".

Upp till toppen
Annons: