Annons:
Etikettövrigt
Läst 748 ggr
skogstossan
1/4/14, 12:25 AM

Almanacka

I julklapp gav jag min kära mor en almanacka där jag plockade ut dom enligt mig bästa tårtbilderna. Jag beställde den på fujidirekt och det blev en ganska fin tårtkalender. Men en sak som störde mig var att bilderna blev väldigt mörka. Ungefär som det var en mörk hinna över bilderna. Det är kanske mer riktigt att beskriva bilderna som sotiga. 

Varför blev det så? Har det att göra med något i framkallningen eller är det jag som gjort något tokigt i själva fototillfället?

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
Inkanyezi
1/4/14, 12:42 AM
#1

Det handlar om färgprofiler och utskriftsprofiler. Nu kommer vi in på lite mer avancerade grejer än att publicera på webben, och jag tror att exempelvis jag inte är rätt person att gå in på detaljerna kring det. Men i korthet är det så att man måste anpassa bilderna till sättet de ska användas, och skrivaren som skriver ut dem har ett visst omfång av toner som den kan skriva ut. Bilden översätts till skrivaren av utskriftsdrivrutinen, och där kan man styra hur bilden kommer att bli, genom att ha en skrivarprofil. Det är bland det mer knepiga när det gäller att presentera bilder, och om du tar kontakt med något företag som sysslar med att skriva ut bilder, kanske de kan hjälpa dig. Det finns också kurser där man går igenom det här. Jag tror att Moderskeppet har sånt som skulle kunna passa dig. http://www.moderskeppet.se/

skogstossan
1/4/14, 12:48 AM
#2

Ja, just det ja! Det visste jag ju. Inte så att jag är särskilt insatt i det där men det har nämnts i andra sammanhang då det diskuterats färgrymder så det borde jag ha kunnat räkna ut. Fast jag har faktiskt ingen aning om färgprofil är detsamma som färgrymd eller hur dom hänger ihop med varandra? Men jag ska ta mig i kragen för att försöka förstå mig på det där.

bakministeriet.blogspot.com

JazzBass
1/4/14, 5:41 AM
#3

Ett lite annat sätt att se på saken är att skärmen lyser. Pappret gör det inte. För att se nåt måste det bli belyst. Det är lätt att bilderna blir för mörka, speciellt low-key bilder med alla färgtoner på mörkare sidan av histogrammet, i och med att såna är lätta att se nyanserna i på skärmen. Det gäller dock att ha skärmen välkalibrerad och så ljussvag som möjligt, egentligen, för att ha störst chans att lyckas med utskrifterna. En annan sak är att utskrifter oftast kalibreras för att se rätt ut i ett specifikt ljus med en viss intensitet (minns inte vilken dock) och färgtemperatur; 5000K. Därför ser utskrifterna ofta bättre ut i dagsljus ute än inne i ett dunkelt vardagsrum, till exempel. Det kan verka lite konstigt, men stämmer väl med min erfarenhet av min epson R1900 printer. Beställde själv också en kalender i julklapp till några nära släktingar och tjejens föräldrar, från ifolor. Den blev helt bra. Blev dock tvungen att avbeställa första versionen då jag märkte att de inte beaktar andra färgrymder än sRGB, och dessutom har en obetydlig färdigkryssad ruta för bildbehandling av bilderna, som jag ju gjort själv redan enligt min bästa förmåga och inte vill att nån annan eller en maskin ska röra. Så med rätt färgprofil och rutan avkryssad skilt för varje bild blev resultatet helt ok i slutändan.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
1/4/14, 8:12 AM
#4

Och färgrymd är inte samma som skrivarprofil, men den ingår i skrivarens profil, och profilen är specifik för precis den skrivare som ska skriva ut. Bildskärmskalibreringen är en annan sak, och utskriften kommer aldrig att stämma helt med vad man ser på skärmen. Idén är att man ska komma väldigt nära. Skärmen måste vara kalibrerad för att man ska få det hela rätt, så det är första steget. Profilen för skrivaren ska tolka bilden så att tonomfånget i möjligaste mån kommer att hamna på papperet, men bilden på papper har lägre kontrast, mindre omfång, än vad man ser på skärmen, om man har en bra bildskärm. Man kan bestämma sig för att göra en annan tonkurva för papperet, och att offra lite av tonomfånget i endera änden eller i båda. Kurvverktyget kan vara bäst för den manövern, men man måste lära sig använda det på rätt sätt för bilderna man gör. High Key och Low Key behandlas kanske lite olika. Så det är en ny grej, ett steg längre, och du kan lära dig det, men det kräver att du och den som skriver ut kan samarbeta. Det är skälet till att en del fotografer väljer att själva skriva ut på en bra fotoskrivare, för då har man kontroll hela vägen. Om man är väldigt analytiskt lagd, kommer man också att förstå och ta hänsyn till att det är helt olika färgsystem vid visning på skärm och utskrift. Utskriftens färger är subtraktiva, medan skärmens, liksom kamerans, är additiva. De hanteras olika, och det är där den där "hinnan" dyker upp.

skogstossan
1/4/14, 11:14 AM
#5

Det lustiga är att Low Keybilden som kom med i kalendern blev helt bra faktiskt! Det var framförallt High key-bilderna som blev för mörka. Speciellt dom bilder som innehåller vitt i nästan hela bilden. Lite synd är det för jag kunde ändå se att bilderna hade fin komposition, fint ljus och bra skärpa. Men egentligen gör det kanske inte så mycket. Min mamma blev löjligt glad över kalendern och tyckte att den var så fin. Själv har jag lärt mig att jag måste sätta mig in i det här om jag vill skriva ut mina bilder. Jag har faktiskt köpt ett abonnemang på Moderskeppet som Inkanyezi tipsade om så att jag kan utveckla dom svagheter jag ha inom dom tekniska bitarna.

bakministeriet.blogspot.com

minowi
1/4/14, 11:27 AM
#6

Det är precis min erfarenhet av fujidirekt. Beställde en kalender från dem och vissa av bilderna blev väldigt mörka. Vet inte om jag missade nått val att kryssa att de inte ska röra bilderna. Skulle gissa på att de har någon automatisk justering. Hade några studio bilder med vit bakgrund, de vart betydligt mörkare än icke studiobilderna. Har en kalibrerad skärm samt beställde även en fotomugg från en annan leverantör och där kunde jag välja att de inte skulle justera bilderna. De bilderna var väldigt nära bilden på min skärm. Eftersom det är de ljusa bilderna som blir mörka så tycker jag att det talar för att de drar ner ljusa bilder och säkert då ljusar upp mörka bilder. Kommer inte beställa därifrån mer om det inte är så att jag bara missade att kryssa ur nått.

Annons:
Upp till toppen
Annons: