Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3209 ggr
Shelsy
1/3/14, 7:10 PM

Sälja min Canon?

Jag har nu helt plötsligt känt att jag inte vill ha Canon, jag vill ha Nikon. Men grejen är att jag kan inte bara gå och köpa en ny kamera, då måste jag sälja min exakt 1års gamla Canon EOS 1100D. Den fungerar utmärkt och ser helt ny ut, är väldigt försiktig med mina saker. Hur mycket kan jag sälja den för? Med både kamerahus och objektiv? Eller finns det nånstans där man kan typ lämna in sin kamera och få en ny? Tacksam för svar!

Annons:
uffelarsen
1/3/14, 8:02 PM
#1

Bara av ren nyfikenhet, varför vill du byta?

Shelsy
1/3/14, 8:06 PM
#2

#1 Jadu, det vet jag knappt själv, haha. Jag tycker att det blir mycket bättre bilder med den kameran jag tittat på, självklart kan jag ha fel men det är nåt jag tycker. Sen har min låtsasbror en nikon och det blir mycket finare bilder oftast än vad mina blir. Många i min närhet har nikon och jag känner för att byta. :-)

xla
1/3/14, 8:18 PM
#3

Vill du bli av med den fort så runt 1500 annars kanske 2000 kan var lämpligt

Hanna
1/3/14, 10:54 PM
#4

Det är nog bättre att försöka förstå hur kameran fungerar än att köpa en ny. I många fall går det att få ut ganska lika bilder från olika kameror, bara det är rätt inställt.

Annars rekommenderar jag dig att åka till en fysisk butik och testa olika kameror.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Shelsy
1/3/14, 11:02 PM
#5

#4 Jag kan kameran helt, så det är inga problem.

Inkanyezi
1/3/14, 11:15 PM
#6

#5 Det där var bland det mer arroganta jag har sett i forumet.

Det du hittills har sagt visar att du är en nybörjare som inte förstår mycket om hur en kamera fungerar, och den andra tråden du har lagt upp bekräftar det. Jag har tagit bort den, eftersom den inte har någonting att tillföra i forumet, och du faktiskt inte har bjudit på någonting själv.

Det du har framfört om att en annan kamera ger "bättre bilder" är något som inte har ett skvatt med kameran att göra, och det visar bara på att du faktiskt INTE har lärt dig hur din kamera fungerar, och att du inte vet hur du ska göra för att få bra bilder med den. Din okunskap har du med dig när du skaffar en ny kamera, den går inte bort av sig själv. Det finns saker man måste lära sig för att kunna ta bra bilder.

Att du har problem har du ju klart och tydligt talat om, så det är faktiskt rätt oförskämt att komma med ett sådant svar när andra försöker hjälpa dig och kanske få veta lite mer om vad skälen är att du vill byta. Arrogant, med en överlägsen attityd.

Annons:
xla
1/3/14, 11:18 PM
#7

Då kanske det är dags att lära sig lite mer om efterbehandling av bilderna! Sen är det i och för sig alltid roligt att spendera pengar på nya prylar även fast det egentligen inte tjänar något till. Sen kan det ju leda till att man får en kamera som är bekvämare att använda, en 1100d är ju inget under av användarvänlighet men det är väl egentligen inte någon instegskamera!

Sabinaelisdahl
1/3/14, 11:29 PM
#8

Har en D3100 jag kanske ev vill bli av med p.g.a nyköp :)

hobbyfotograf

Shelsy
1/3/14, 11:33 PM
#9

#6 "Det du hittills har sagt visar att du är en nybörjare som inte förstår mycket om hur en kamera fungerar, och den andra tråden du har lagt upp bekräftar det." Då undrar jag vart du har sett just i detta och mitt senaste inlägg att jag är en "nybörjare" och förstår inte mycket om hur en kamera fungerar? "Att du har problem har du ju klart och tydligt talat om, så det är faktiskt rätt oförskämt att komma med ett sådant svar när andra försöker hjälpa dig och kanske få veta lite mer om vad skälen är att du vill byta. Arrogant, med en överlägsen attityd." Jag har haft min kamera i ett år nu, lärde mig kameran på ett halvår. Jag skrev ganska klart och tydligt varför jag ville byta kamera till #1. Grejen är att alltid när man kommer in på just detta forumet, foto.ifokus.se så får man alltid kommentaren att man ska lära sig kameran och hejohå. Jag ställde bara en enkel fråga hur mycket jag skulle sälja den för, men istället blir man tillsagd att man ska lära sig kameran, även fast man har gjort det, bara för man byter kamera så blir det inte bättre bilder m.m. Jag har inte bett er att svara på det, jag ställde en helt annan fråga. Om jag vill byta märke, får jag inte det eller? :-)

Inkanyezi
1/3/14, 11:42 PM
#10

#9 Visst får du byta märke, jag ser inga problem med det.

Men just det du uttryckte klart och tydligt, visar att du faktiskt inte förstår mycket om fotografering. Det finns flera här som har samma Canon som du, och åtminstone en har visat på mycket övertygande sätt att det går att ta väldigt bra bilder med den.

Om dina bilder inte blir lika bra, så beror det på dig i högre grad än kameran, och det finns kameror som är bättre, av i stort sett alla märken, inklusive Canon, men du har faktiskt inte ställt några sådana frågor här utöver vad du kan sälja den för. Du har fått ett bra och rakt svar på den frågan, och det borde räcka.

Andra som har svarat dig kanske tänker mer på att försöka hjälpa dig att få bättre bilder, och ditt arroganta svar är väldigt nedvärderande.

Så det är helt klart att du kanske har lärt dig var knapparna sitter på din kamera, men om du tror att det blir bättre bilder med en Nikon, bara för att man byter, då har du inte lärt dig fotografera. Det handlar inte om kameran, utan det är fotografen som tar bilder. Om dina bilder inte blir bra, så beror det på dig, om det inte är något fel på kameran.

Och är det fel på kameran, så ska naturligtvis priset vara mycket lägre.

uffelarsen
1/3/14, 11:50 PM
#11

Klart att du får byta kamera om du vill men i absolut dom flesta fallen där man vill byta så beror det på att man inte har riktigt koll på vad det är man förväntar sig i sitt byte . Du kan mycket riktigt vara skitduktig på alla knappar och spakar på din kamera men det betyder inte att du får bättre bilder med en annan kamera. Fotografi är ett enormt stort område där man efterhand ser hur lite man verkligen kan. Det ligger inte alltid i vilka grejor man har utan mer i kunskapen om hur man får ut max utav dom sakerna man har. Jag hade själv Canon men gick över till Nikon ganska tidigt då jag helt enkelt kom över en massa Nikon utrustning för rätt pris och jag kan tillägga att jag tycker definitivt bättre om menysystemet på Nikon men bättre/sämre bilder njaaaa det ligger nog mer hos mig än hos dom olika fabrikaten. men lycka till hur du än gör :-)

[VSK]
1/4/14, 6:59 AM
#12

#0

Vad har du för objektiv då?

xla
1/4/14, 2:59 PM
#13

Det är fult att vilja byta kamera. Allt över instegs kamerorna är ju bara till för "riktiga" fotografer om ens det. Bäst vore det väl om vi alla använde egengjorda hålkameror och fortfarande åkte häst och vagn! Eller så frågar du om en spegellös kamera, då vet jag i alla fall en som kanske mjuknar lite..

Sälj kameran och leta upp något begagnat entusiasthus från Nikon om det är det märket du är inne på! Det är inte bara kamerans IQ som räknas utan man ska gilla sina prylar också. Skit i om någon tycker att den kameran du har duger, vill du köpa nytt så gör det!

Annons:
Martin
1/5/14, 9:11 PM
#14

Helt omöjligt att säga ett pris utan att veta vad du har för objektiv till.

mvh Martin

Ylva-Li
1/6/14, 2:35 PM
#15

Jag skulle föreslå att du kikar på blocket och tradera vad man tar för hus och objektiv och använda det som referens när du sätter ditt pris.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Upp till toppen
Annons: