Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1000 ggr
Chel-lina
2013-12-25 21:54

Objektiv till ödlebilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har en Nikon D80 och skulle vilja hitta ett objektiv som passar till att fota små ödlor med. Ödlorna är allt ifrån 3 cm (ungar) till vuxna 15-25 cm långa. Vill ha ett bra objektiv som gör fina, klara och skarpa närbilder. Vill ha fokus på hela kroppen och inte bara på typ "ansiktet" Nånting som denna bilden.

Bilderna kommer att tas inomhus för det mesta, så behöver något objektiv som inte gör att det blir suddigt om det är lite mörkt i rummet.

Någon som har något bra tips på objektiv?

Annons:
MagArne
2013-12-26 00:06
#1

Vill ha fokus på hela kroppen och inte bara på typ "ansiktet"
-Det löser du genom att använda en relativt liten bländare (högt bländartal) för att få långt skärpedjupt. Detta kräver dock ganska mycket ljus.

Nånting som denna bilden.
-Ett 18-55 kitobjektiv skulle kunna fixa denna typ av bilder.
Vad har du för objektiv i dagsläget?

Det du kan göra när du fotograferar dina ödlor i dagsläget innan du springer och köper nytt objektiv är att försöka öka på belysningen under fotograferingstillfället och se om nuvarande objektiv kan få till några dugliga bilder? Går det inte kan vi säkert klura ut med hjälp av dina misslyckade bilder vilket objektiv som kan tänkas vara lämpligt.

tlundegard
2013-12-26 00:09
#2

Att du vill ha hela ödlan skarp men att objektivet ska vara ljusstarkt säger lite emot varandra. Ett ljusstarkt objektiv med stor bländare ger kort skärpedjup om man väljer att fota med lågt bländartal. Annars kan man höja ISO, vilket kan ge brusiga bilder (ju högre ISO desto brusigare) eller länga slutartiden, vilket kan ge rörelseoskärpa om du eller ödlan rör er. Man får välja vad man vill prioritera i situationen (eller välja en kombination av allt). Vilken prisklass har du tänkt dig på objektivet? Kan du komma nära ödlan? Då kan jag rekommendera 50mm/1.8 eller 1.4 (finns väl också till nikon?), annars så finns det ljusstarka teleobjektiv men de ligger i en helt annan prisklass. Någon annan får nog svara med precis vad det finns för olika objektiv, jag använder Canon. Edit: såg att magarne hann svara medan jag skrev ;)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Hanna
2013-12-26 15:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Just nu använder jag detta när jag fotograferar mina reptiler http://www.fotokungen.com/nikon-afs-dx-3518g-p-2514-c-268.aspx men finns ju även http://www.fotokungen.com/nikon-afs-5014g-p-2290-c-268.aspx om man vill ha bra objektiv för en billig peng.

Men min crested gecko som var en unge på den här bilden tog jag faktiskt med min Nikon D40 samt kitobjektivet 18-55. Så bara man pillar lite med inställningarna och har rätt ljus så fungerar kitobjektivet utmärkt.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

MagArne
2013-12-26 15:11
#4

#3 Ett vanligt fast 50mm hade jag nog rekommenderat då de har relativt lång närgräns på 45cm. Det medför dåliga makro/närbildsegenskaper. Nikons 35mm är ju något bättre med en närgräns på 30cm.

18-55 kitobjektiven har en närgräns på 28cm vilket är riktigt bra och gör dem klart lämpliga för denna typ av fotografering. Ljusstarka objektiv har man ingen nytta alls av vid närbildsfötografering då skärpedjupet blir på tok för kort. Dock är ju de ljusstarka f/1.4, 1.8 objektiven ruskigt skarpa om man bländar ner till säga f/4 eller högre.

Själv fotograferar jag små akvariefiskar med mitt 18-55 objektiv med bra resultat.

Chel-lina
2013-12-26 17:46
#5

Tack för alla bra svar! Objektiven jag har är en nikon 70-300 mm och ett standardobjektiv som är 55 mm. Kanske har jag fel inställningar?

MagArne
2013-12-26 17:55
#6

Kan du inte visa oss en bild du tagit? Då kan vi troligtvis ge mer tips och råd.

Annons:
HellviHumle
2013-12-26 18:56
#7

Man kan inte stirra sig blind på närgränsen. Kortare brännvidd ger också mindre avbildningsskala på samma avstånd om man jämför med en längre brännvidd.

HH

Chel-lina
2013-12-26 22:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här fick jag fram en hyfsat bra bild, använde mobillampan och lyste på geckon.. annars blir det nästan kolsvart.. så visar både en med ljus och en utan lampa. Gillar dock inte ljuset jag får fram, utan vill ha så att det blir som på bilden jag visade.

Chel-lina
2013-12-26 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Dåliga bilden..

MagArne
2013-12-27 00:39
#10

#8 Det där är ju en riktigt fin bild. Ser i EXIF-infon att avståndet till fokuseringspunkten är ca 0,45m vilket är samma som närgränsen på objektivet. Det betyder att du inte kan komma närmare ödlan utan att få svårt att fokusera. Så där har du en hint om hur nära du kan komma med ditt nuvarande objektiv.

Jag ser även att kamerans blixt avfyrades i första bilden. Inget fel med det, den gav ljuset som behövdes. Så det kanske är en extern blixt med en iTTL-blixtförlägningskabel du ska skaffa före ett nytt objektiv? Då kan du flytta runt blixten för att kunna avfyra den från olika vinklar och avstånd. Hur pass känsliga reptiler är för blixtljus får någon annan svara på.

I den mörka bilden räcker inte ljuset till helt enkelt. Använd en skrivbordslampa eller vad som helst som lyser och testa dig fram. Ser även att du tog bilden med största tänkbara bländare f/1.8. Det kommer ge ett extremt kort skärpedjup på det korta avståndet vilket kanske bara får nosen av ödlan i fokus och resten suddigt. Objektivet är även i sig lite oskarpt på så stor bländare även om det fokuserar korrekt. Minskar man bländaren får man skarpare bilder och längre skärpedjup. Det i sin tur kräver mer ljus/belysning. Du kan även minska slutartiden något från 1/125s till säg 1/60s för att få mer ljus. Ödlan ser ju ut att sitta still? :-)

ISO kan du även också öka för att få mer ljus. Så en ökning från nuvarande 200 till 800 kan vara nödvändigt. Dock ger högre ISO brusigare bilder på din D80 så försök hålla den så låg om möjligt. Tänd en till lampa i stället om du kan :-)

pellepiano
2013-12-27 09:40
#11

Eller skaffa ett stativ så du kan använda längre slutartider, då kan du köra med det du har. Förutsatt att ödlorna kan sitta still en halv sekund eller så.

Chel-lina
2013-12-27 11:06
#12

Tack för svaren! Hur ändrar man slutartiden?

MagArne
2013-12-27 11:19
#13

#12 Sätter kameran i M (manual) eller S (shutter/slutare) och snurrar på rattarna på greppet.

I M-läge får du ändra både bländare och slutartid manuellt.
I S-läge låser du slutartiden och kameran sköter bländaren automatiskt.
I A-läge (Aperture/Bländare) låser du bländaren och kameran ändrar slutartiden automatiskt.

Jag skulle föreslå att du kör i M-läge för att du behöver ha koll på skärpedjupet och därmed storleken på bländaren.

Har du mycket ljus så bör du köra på A-läget och kanske låsa bländaren på säg f/5 och se om skärpedjupet blir lagom.

Blir det för mörkt i M-läget? Mer ljus, ljus och åter ljus. Det kommer aldrig bli bra bilder om du inte har ordentligt med ljus omkring ödlan. Högre ISO hjälper lite på traven men ger en bieffekt med gryniga bilder om den blir för hög. Lika så större bländare (lägre siffra) ger mer ljus men kortare skärpedjup.

Annons:
Upp till toppen
Annons: