Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3210 ggr
Moalinn
12/25/13, 8:21 PM

Objektiv till konsert

Kommer börja fotografera konserter, stå i diket alltså, och måste då ha ett objektiv som klarar sämre ljus, några idéer?
Max 4.000kr skulle jag säga.

Kör med Nikon D7000.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
hydman
12/25/13, 11:00 PM
#1

Det handlar en del om förutsättningarna när det gäller hur stora scener Du hamnar på. Risken är att man hamnar längre bort än man tänker sig och då kan det krävas en del för att få till ett bra utsnitt. Om jag inte riktigt vet hur det ser ut så utgår jag ifrån 24-70 & 70-200 på (fullformat) med största bländare 2.8. Då behöver jag sällan ligga över ISO 2500-3000. Det är i den ordningen jag skulle börja. 

I tredje hand skulle jag gå mot mer vidvinkel, jag har ett 35 f/1.4. 

Jag kan inget om Nikon så kan inte lämna några direkta förslag.

Moalinn
12/25/13, 11:36 PM
#2

Skulle kunna skaffa mig något sånt där om jag kunde hosta upp 20.000kr, men kan tyvärr inte det.

Så hade underlättat om det funnits något som passar någolunda bra och samtidigt är inom min prisklass.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

MagArne
12/26/13, 12:10 AM
#3

#2 Vad har du tillgång för objektiv i dagsläget till din D7000?

Moalinn
12/26/13, 12:12 AM
#4

#3
Nikon 18-105 f/3.5-5.6
Nikon 70-300 f/4.5-5.6
Nikon 85 f/3.5 macro

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Niklas
12/26/13, 9:58 AM
#5

Jag skulle satsa på ditt 70-300 och se hur det blir. Efter lite tester är det lättare att se om det är något du saknar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

hydman
12/26/13, 10:02 AM
#6

#2

Jag tror inte att det behöver kosta 20k, om man inte vill. 

Tror vi tidigare haft uppe denna, berör till viss del Din fråga. 

Lars Brundin postar en del konsertbilder på sin blogg.

Annons:
JazzBass
12/26/13, 10:10 AM
#7

Står man nära scenen är det snarare mer vidvinkel än tele man behöver, så jag skulle rekommendera typ ett 18-50/2,8 av sigma eller tamron. Räcker långt. Annars skulle nog ett sigma EX 20/1,8 och ett Nikon AF 50/1,8 D vara en bra kombination, om man lyckas hitta 20:an begagnad till bra pris. Sigmas nya 18-35/1,8 skulle också vara tufft men det räcker inte riktigt din budget till.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
12/26/13, 2:28 PM
#8

Men behöver jag verkligen ett tele om jag står så nära scenen? Då känns det bättre att lägga pengar på ett vidvinkel än ett tele, skulle jag märka att jag verkligen behöver ett tele som är mer ljusstarkt så får jag väl köpa ett om jag skulle få råd till det.

Det är ganska akut för om allt går som jag hoppas så kommer första konserten vara i början av januari.

Sigma/Tamron 18-50 f/2.8 verkar det inte finnas speciellt många av.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Niklas
12/26/13, 4:19 PM
#9

Det beror på vad det är för konserter och hur nära du står. I exempelvis Globen och liknande arenor är scenen vanligtvis stor. Ska du kunna få intressanta närbilder då behöver du nog ha åtminstone 200 mm brännvidd. Är det en liten klubb där du kan stå två meter framför sångaren är det en helt annan sak.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Moalinn
12/26/13, 6:19 PM
#10

Den största arenan jag kommer fotografera på är Ullevi, om ens det. Annars blir det Scandinavium, Sticky Fingers, Trädgårn och lite andra små klubbar runt om i Göteborg. Kan välja bort de större också om det är så, men det är mest i Göteborg som jag kommer fotografera då det redan finns många fotografer uppe i Stockholm.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Niklas
12/27/13, 6:18 AM
#11

Jag tror att du kommer behöva teleobjektiv. Testa att ställa dig 20 meter ifrån en grupp människor och se hur det blir utan tele.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

hydman
12/27/13, 8:43 AM
#12

Delar Niklas uppfattning. Så här det ut på Scandinavium http://rockfoto.nu/search?utf8=✓&q=Scandinavium

Moalinn
12/27/13, 1:55 PM
#13

Kan ni säga mig hur jag ska göra för att få ett ljusstarkt teleobjektiv för 4000kr utan att behöva gå över till sigma/tamron?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
MagArne
12/27/13, 2:11 PM
#14

#13 Köp ett begagnat eller gilla läget att 4000kr inte räcker.

Moalinn
12/27/13, 2:22 PM
#15

Hittar inga begagnade så vet inte hur jag ska göra om det är ett teleobjektiv jag verkligen måste ha. Kan tyvärr inte få fram så mycket mer än 4000, är trotts allt student och har för tillfället inget jobb.

Jag kanske kan kontakta en annan fotograf här i Göteborg och se vad han rekommenderar.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

MagArne
12/27/13, 2:29 PM
#16

Ett fast 85mm f/1.8 då? Det får man ju för under 4000kr

Sen kryllar ju begagnatmarknaden på fasta 50mm f/1.8 om du vill komma riktigt billigt undan.

Moalinn
12/27/13, 2:54 PM
#17

Jag har ett 85 f/3.6 macro, blir inte det samma bara att det andra är mer ljusstarkt och inte macro?

Då ser jag hellre att jag tar något annat, ett zoom hade varit rätt skönt faktiskt.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

MagArne
12/27/13, 3:07 PM
#18

#17 Ja exakt, brännvidden är ju densamma men ett f/1.8 släpper ju in betydligt mer ljus än ett f/3.5 i och med den större bländaren och det är ju ljust mer ljus du behöver ha.

Om du har tillgång till en fet blixt och står ganska nära så skulle ju det kanske kunna fungera om du kör med slow sync/lång slutartid. Då får du förhoppningsvis figurerna i förgrunden frysta och skarpa men rörelseoskärpa i bakgrunden vartefter blixtljuset avtar. I och med lång slutartid med slow sync får man bra med ljus även i bakgrunden. Din 85:a eller 18-105 skulle ju kunna fungera bra till detta.

hydman
12/27/13, 3:49 PM
#19

Blixt går tyvärr inte att använda vid konsertfoto. 

4k till en telezoom blir nog tufft. Gäller att ha tur o timing att hitta något. Jag använder ett fast 85 mm relativt frekvent.

JazzBass
12/28/13, 8:26 AM
#20

Jag håller fast vid att en ljusstark normalzoom borde vara prio 1. Sigmas och Tamrons 18-50mm / 17-50mm med ljusstyrka f/2,8 är helt tillräckligt bra. Det är inte så kul att stå 2 meter från scenen med ett 85mm objektiv på cropkamera och inte kunna få några bilder på hela bandet (om man inte vill flytta sig längst bak i salen och ta platta "rakt-framifrån" bilder. Man får mycket mer levande bilder med vidvinkel strax intill scenen, tycker jag. Ger möjlighet till att fånga samverkan mellan musikerna och hela atmosfären/stämningen på konserten. Ett sånt sigma/tamron kostar ca 2500-3000kr begagnat. Men det är klart att mer tele också behövs om man t.ex. vill ta närbilder på trummisen på en lite större scen. Eller så kör du på en Tokina 11-16/2,8 och ett 28-70/2,8 av nåt valfritt märke, men det kanske blir för dyrt. Extrem vidvinkel är dock rätt kul då man har möjlighet att komma riktigt nära scenen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Niklas
12/28/13, 3:20 PM
#21

#20: Är det någon risk att hamna två meter från scenen på Ullevi och Scandinavium?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

JazzBass
12/28/13, 6:53 PM
#22

#21 - Jag har aldrig varit på någondera ställena, men i princip; om man står hyfsat nära scenen är man mer i behov av vidvinkel än tele. Sen får man också fundera på om de största scenerna är de man kommer fota mest på, eller om små klubbspelningar blir dominerande. Ett 70-200 som enda konsertobjektiv på en kamera med aps-c-sensor är ganska oanvändbart för översiktsbilder på en liten klubbscen, men funkar förstås för closeups. På klubben jag fotar mest på gillar jag 24-35mm brännvidd på fullformat för bilder med flera musiker på, och 70-135mm ungefär för enskilda artistporträtt. Fast det är kul med 14-24/2,8 också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
12/29/13, 3:06 AM
#23

Jag får helt enkelt strunta i de klubbar och arenor som inte har några diken tills jag får råd till ett teleobjektiv för jag ser inte hur jag ska kunna ha råd med ett objektiv för 20k när jag bara har 4000? Ni kan fortsätta säga att jag ska köpa ett sånt objektiv, men det känns lite hopplöst för jag kan inte köpa något så länge ingen har lust att trolla fram lite pengar.

Utan då känns det bättre att prioritera som JazzBass säger, vad kommer jag fotografera mest på?
Jag får välja vilka konserter jag vill gå på, vill jag inte se Metallica på Ullevi så behöver jag inte göra det, vill jag inte se Backstreet Boys i Scandinavium så behöver jag inte. Den musikstilen jag lyssnar på hamnar mest på mindre klubbar så jag antar att det är där jag kommer bosätta mig.

Jag skulle inte köpa ett till 85mm, ser ingen anledning? Det ena är ljuskänsligt men inte det andra - wow typ.
Nä, då köper jag hellre något annat som jag inte redan har.

JazzBass - Är det en sån här du menar?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
12/29/13, 9:00 AM
#24

#23 - Ja typ det, eller Sigmas motsvarande. Tycker lite mer om känslan i Sigmas objektiv än Tamrons, men just det här har jag ingen erfarenhet av. Har testat en lite äldre version av sigmas 17-50/2,8 just för konsertfoto, och gillade det. Man ska inte underskatta skillnaden i ljusstyrka hos objektiv. F/1,8 istället för f/3,5 innebär att man kan klara sig med typ iso 800 istället för iso 3200, och kan hålla ner slutartiderna lättare. Det är också större skillnad i praktiken mellan f/2,8 och f/3,5 (2/3 steg) än man kunde tro, speciellt vid konsertfoto.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
12/29/13, 4:51 PM
#25

#24
Jag vet att det är skillnad när det kommer till ljusstyrka och allt, men jag skulle ändå aldrig köpa ett likadant objektiv när jag kan få något som fungerar säkert minst lika bra men är något som jag inte redan har. 85mm har jag använt på konsert innan och då stod jag i publiken, skulle jag stått i diket skulle  det varit allt för nära då det redan var nära då jag stod kanske fyra-fem rader från staketet längst fram.

Du får gärna se om du hittar ett sigma för jag hittar bara att det har utgått och säljs inte längre. Jag är inte förtjust i varken tamron eller sigma egentligen.

Vad tror ni om att köpa från Ebay? För riskabelt?

Jag är ganska så lost i djungeln av objektiv, jag vet verkligen inte vad som finns. Så om ni skulle bara dra till med några objektiv oavsett prisklass så blir jag väldigt glad, då kan jag se om jag kan gå runt och söka på begagnatmarknaden och liknande. Lista gärna upp de objektiv ni redan har skrivit så ska jag undersöka saken.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
12/29/13, 11:15 PM
#26

Här är ett, med stabilisator och allt: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si1750osN

Har handlat en del på e-bay, går bra om man har paypal och endast köper av såna som idkar affärsverksamhet där och har hög feedback rating (99,6% positiv feedback nämner Ken Rockwell som lägsta acceptabla gräns. 99,8% eller högre är bra).

Jag är inte heller nåt stort fan av Tamron och Sigma, men i brist på pengar till ett AF-S 17-55/2,8 eller nåt annat dyrt objektiv ser jag inga problem med märkena. Man kan utan tvekan ta utmärkta bilder med de objektiven också. Och på senare tid har Sigmas och Tamrons objektiv blivit så bra att de helt klart konkurrerar starkt med Nikon också i kvalitetsväg, inte bara pris, och i några fall även slår dem på båda punkterna. En sak att tänka på är dock att Sigmas och Tamrons zoomar går åt andra hållet än Nikons. Det känns lite bakvänt men man vänjer sig. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
1/1/14, 1:09 AM
#27

Om jag får ett svar från killen som håller i allt det här så köper jag det, sigma 17-50 f/2.8. Bara det att jag känner mig så otroligt begränsad med ett vanligt 18-55, hur ska det då gå med ett 17-50? Älskar mitt 18-105, lagom brännvidd och allt.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Moalinn
1/1/14, 1:23 AM
#28

Sigmas 17-70 f/2.8 då? I och för sig macro, vet inte om det gör någon skillnad?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
1/1/14, 1:44 AM
#29

Du behöver inte bry dig om att de kallar det makro - det betyder bara att det har kort närgräns, lika kort som den vanliga standardzoomen, men med lite större avbildningsskala. Objektivet är bra, och säkert en bra ersättare till Nikons 18-55. Betydligt mer flexibelt och lite ljusstarkare. Om man sedan tycker att det är värt ungefär fyratusen, så är det kanske vettigt att lägga sig till med. Det har inte fast bländare 2,8, utan den minskar till 4 vid 70 mm. Om man vill ha 2,8 hela vägen är det 17-50 som gäller.

Moalinn
1/1/14, 2:53 AM
#30

#29
Sedär, missade den där fyran. Tror jag stirrat mig blind på f2.8 hela kvällen.

Är väldigt kluven, men det är ingen annan som rekommenderar något vidvinkel så antar att jag får köra på 17-50 - finns väl inte så mycket annat att välja på heller.

Funderar på om ett 35 f 1.8 eller 50 f 1.8 är något att ha i det här sammanhanget? Eller täcker normalzoomen upp det mesta? Utan att det är mer uppåt (60mm och uppåt) jag behöver om jag ska ha ett annat objektiv?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
1/2/14, 8:19 AM
#31

Jag tror du skulle klara dig rätt bra med en 17-50/2,8 och ditt 85/3,5. Det senare är visserligen inte så ljusstarkt, men du får helt enkelt köra med lite högre iso så länge med den. Den har ju bildstabilisator ändå som tur är, vilket är bra om man vill ta bilder med lite längre slutartid än normalt för skapa lite rörelseoskärpa som kan göra bilderna mer levande. Senare kanske du kan ersätta den med ett 90-105mm makro eller nåt ditåt, med ljusstyrka f/2,8 istället. Den ljusstyrkan behövs normalt inte i ett makroobjektiv, men är bra att ha för andra motiv.

Ett 35/1,8 är alltid bra att ha, men det kanske inte är det roligaste objektivet för konsertfoto ändå.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
1/30/14, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Fick hem objektivet idag, har inte hunnit testa det ordentligt men det är inte så stor skillnad från ett 18-55 förutom att jag blev väldigt förvånad när det gällde skärpan. 😮
Skulle jag jämföra med mitt 18-105 så slår 17-50 i hästlängder när det kommer till skärpan (men inget slår mitt älskade 85 f/3.5 ❤️)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

uffelarsen
1/31/14, 10:33 AM
#33

Jag såg en dvd för inte så länge sedan som hette  Kelby Training - Concert Photography. Den visar lite vad det handlar om. Se den om du har möjlighet .

Upp till toppen
Annons: