Annons:
Etikettmisslyckade-bilder
Läst 3866 ggr
Praefatio
2013-12-23 22:35

Objekt bra - bakgrund utfrätt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blir tokig på det här med exponering. Jag är nybörjare och jobbar för fullt på det här med manuella inställningar och att hitta ett "bildseende". Har just kommit över tröskeln och faktiskt börjat våga gå ut och fota, istället för att bara sitta inne och läsa på. Kom just hem från ett dygn i Malmö, där jag hade med mig kameran och fotade en del på stan.

När jag tittar på bilderna så ser jag att jag har ett återkommande problem som jag inte blir klok på. Det är att själva objektet blir bra exponerat, dvs. ser ut i färgerna på skärmen som det gjorde när jag stod där, men att bakgrunden blir helt utfrätt.

Just nu tar jag mycket hjälp av ljusmätaren i kameran för att veta om inställningarna är okej. Den säger att de är det innan jag tar bilderna, men sedan blir det helt fel ändå. Jag förstår att det måste bero på att kameran mäter ljuset på objektet och att det blir fel, men hur gör jag för att fånga den klarblå himlen utan att objektet blir underexponerat?

Snälla, hjälp? Vänligen bortse från allt annat som är tekniskt dåligt i min bild, jag jobbar på det.

Annons:
Inkanyezi
2013-12-23 23:14
#1