Annons:
Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1338 ggr
tlundegard
2013-12-23 15:12

Reflexskärm

Hur gör ni som fotar med reflexskärm för att inte blända modellen? Jag försöker fota i omgångar och låta modellen vila ögonen emellan, men det ser ändå alltid onaturligt ut..

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
JazzBass
2013-12-23 20:32
#1

Kör du med vit eller silver/guldfärgad skärm? Vit räcker ganska långt och bländar inte lika mycket. Annars är det nog inte annat att göra än att försöka vara snabb och inte utsätta modellerna för för kraftigt ljus. Men en sak kan vara bra att tänka på, nämligen att ögonen är bra på att vänja sig vid olika ljusförhållanden, så om man kan få modellerna att vistas i ännu ljusare omgivning före fotograferingen har de nog lättare att klara ljuset från reflexskärmen än annars.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlundegard
2013-12-27 09:17
#2

Jag har mest kört med silver, så jag kanske borde testa vit istället, men ganska många fotografer använder ju både silver och guld utan problem.. Jag får väl testa mig fram :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Alibi
2014-01-28 22:59
#3

Jag brukar be modellen blunda och så räknar antingen jag eller han/hon då blir det oftast ganska bra. :)

I'm gonna let my little light shine

Alibi
2014-04-21 12:21
#4

…Eller också står någon annan och håller i skärmen en bit bort så inte ljuset blir lika starkt, men ändå en bra effekt.

I'm gonna let my little light shine

Upp till toppen
Annons: