Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1011 ggr
MagArne
12/22/13, 8:28 AM

Objektiv till helkroppsporträtt

Jag håller på att bygga en egen liten studio hemma för att kunna ta bl.a. stående helkroppsporträtt. Men då jag bor ganska trångt så blir mitt fasta 50mm för mycket. Ja även 35mm blir snudd på för mycket då jag får sitta på fönsterbrädan och fotografera. Jag har ett 18-55mm kitobjektiv som kan duga så länge men finns det bättre alternativ?

Avstånd mellan kamera och modell blir maximalt 3,5m men föredrar 3m för att få lite svängrum runt kameran. Därav runt 30mm eller något lägre.

Jag skulle nu vilja ha lite tips på lämpligt objektiv till min Nikon D200 för denna typ av fotografering. Upp till 5000kr kan jag lägga, kanske mer om det är ett mångsidigt objektiv. Fast eller zoom spelar ingen roll men skärpa är prio ett, även före ljusstyrka.

Annons:
JazzBass
12/22/13, 6:54 PM
#1

Jag vet inte vad man kan rekommendera i det fallet, kanske en Sigma EX 30/1,4 DC HSM eller Nikon AF-S 28/1,8 G? Klart bäst vore lite mer utrymme för att slippa konstiga perspektiv p.g.a. att man är för nära med för mycket vidvinkel. Dessutom behövs ju också större bakgrund ju vidare objektiv man har…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
12/22/13, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Så här ser det ut hos mig. En två meter bred vit bakgrund ska upp precis framför soffan och gå ut en bit på golvet hade jag tänkt. Ska jag få mer utrymme måste jag byta min hörnsoffa mot något annat och så seriös är jag inte än.

Ansiktsporträtt kan jag lösa lätt framför min projektorduk med mitt 50mm men skulle vara kul att kunna ta helkropps också.

Sigma EX 30/1,4 DC HSM har jag sneglat lite på och skulle kunna vara precis vad jag behöver.

Niklas
12/23/13, 12:15 PM
#3

#2: Hur långt är det från där du har tagit bilden och bort till fönstret? Av nyfikenhet, vad använder du helkroppsporträtt till? Det är ett ganska ovanligt format. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
12/23/13, 12:20 PM
#4

Tror rummet är 5 meter långt och bilden är tagen i dörrhålet. Avstånd från kameran till modellens position är 3 meter.

Ingen aning vad jag ska ha helkroppsporträtt till då jag inte har tagit några innan men jag tycker de är rätt häftiga de jag sett på nätet och vill också kunna ta liknande.

Niklas
12/23/13, 4:03 PM
#5

Kan du inte ställa modellen vid fönstret i stället då så att du får ett längre avstånd?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
12/23/13, 4:18 PM
#6

Nja, där står det ju en säng i vägen :-/

Annons:
Upp till toppen
Annons: