Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 890 ggr
Ellensandahl
2013-12-21 17:01

Canon EF 50mm f/1.8 II ?

Är objektivet som jag skrev ovan bra för en nybörjar fotograf som vill prova något nytt, inte bara startobjektivet? Länka gärna om ni har ett annat objektiv som skulle passa mig bättre!

Annons:
[Teddies matte]
2013-12-21 17:06
#1

Jodå, riktigt bra för att vara så billigt. Det beror ju på vad det är du kommer fotografera och vad för prisklass, det bör man få veta för att kunna tipsa om något.

leemland
2013-12-21 17:32
#2

Det handlar lite om vad du ska fotografera också. 
Jag har hört att det nämnda objektivet är jättebra till porträttfotografering tex. Men det passar kanske inte så bra till objekt långt ifrån. Om du förstår hur jag menar. :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Martin
2013-12-21 20:16
#3

Som de andra säger så beror det på vad du är ute efter. Ställ ditt kit-objektiv på 50 mm så har du den enda brännvidden du kan använda 50/1.8 II med. 

Passar den brännvidden dig så är det ett bra objektiv för den pengen. Jag har mitt främst till att fotografera dottern (porträtt/halvporträtt). Men objektivet duger till mycket annat också.

mvh Martin

pellepiano
2013-12-21 22:17
#4

Det är ett jättebra objektiv , billigt och skarpt och väger ingenting nästan. Har använt det som huvudobjektiv sen 2006 ungefär, både på mina gamla systemkameror och min nuvarande 5d II.

Till skillnad från det normala kitobjektivet ( 18-55 ) så kan man få kortare skärpedjup vilket brukar uppskattas vid porträtt ( ott få bara en del av ansiktet skarpt, öron och annat blir suddiga ).

Vill man ha suddig bakgrund men hela huvudet skarpt så skaffar man ett teleobjektiv istället och använder en högre brännvidd.

Ellensandahl
2013-12-21 22:46
#5

Jag är intresserad av att fota mig/andra när dom/jag rider:) vill oxå använda objektivet för att fota helt random saker eftersom jag har blogg!

pellepiano
2013-12-21 22:50
#6

Då låter det som du behöver en variabel brännvidd så du kan zooma.

Vad är det du saknar med det du har?

Annons:
Martin
2013-12-21 23:13
#7

#5 Till det passar inte detta objektivet så bra. Som sagt, ställ ditt kitobjektiv på 50 mm så vet du vad det du har att spela med. Tycker du det är bra avstånd när du/andra rider osv så fungerar det ju - men jag tror du kommer tycka att du är för långt från för att det skall bli bra.

Just som Pellepiano säger, att det är ljusstarkt och kan ge bakgrunden ett suddigt intryck så att man framhäver huvudmotivet är bra.

mvh Martin

leemland
2013-12-22 15:17
#8

Håller med dom andra du borde ,om du nu inte är nöjd med kitobjektivet, satsa på ett zoom objektiv istället :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: