Annons:
Etikettövrigt
Läst 1232 ggr
MagArne
12/20/13, 1:46 PM

Minska linsöverstrålning vid motljus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det händer att jag fotograferar soluppgångar samt solnedgångar. Då är det väldigt lätt att få linsöverstrålingseffekter/flares på bilderna i och med att jag fotograferar rakt mot solen.

Finns det något sätt att mina risken för detta fenomen? Finns det några filter som kan tänkas hjälpa? UV, UVMC, polariseringsfilter m.m. eller bör man köra helt utan filter?

Jag kör med ett Nikon Nikkor AF 50/1,8 D med Nikon HR-2 motljusskydd samt billigare UV-filter. Är denna kombo helt värdelös för denna typ av fotografering? Hur kan den förbättras?

Jag måste ha solen nästan utanför bild för att slippa linsöverstrålningen.

Annons:
JazzBass
12/20/13, 2:14 PM
#1

Nja, det bästa skyddet om man har solen med på bild är en bra antireflexbehandling. UV-filter förbättrar aldrig motljusegenskaperna utan snarare tvärtom. Ett rejält motljusskydd är bra att ha men det hjälper främst när solen är utanför bildytan.

Jag tycker dock bilden du lade med inte är speciellt hårt drabbad av linsöverstrålning eller disighet. Stjärnlinjer får man så gott som alltid räkna med, men om man vill undvika dem ska man inte blända ner mer än nödvändigt, då mindre bländare ger kraftigare stjärnlinjer.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
12/20/13, 3:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nä första bilden var den bästa av väldigt många bilder jag tog. De flesta blev som denna.

Jag är väl medveten om att denna typ av bilder är väldigt krävande av utrustningen men nyfiken som man är vill man ju försöka lära sig ta bättre bilder.

Så större bländare och kortare slutartid kan vara att föredra om man vill minska stjärneffekten från solen. Ja kanske även från lampor vid mörkerfotografering?

JazzBass
12/20/13, 9:29 PM
#3

#2: Så större bländare och kortare slutartid kan vara att föredra om man vill minska stjärneffekten från solen. Ja kanske även från lampor vid mörkerfotografering?

Ja.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: