Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Allmän diskussion kring fotografering

Minska linsöverstrålning vid motljus

2013-12-20 13:46 #0 av: MagArne

Det händer att jag fotograferar soluppgångar samt solnedgångar. Då är det väldigt lätt att få linsöverstrålingseffekter/flares på bilderna i och med att jag fotograferar rakt mot solen.

Finns det något sätt att mina risken för detta fenomen? Finns det några filter som kan tänkas hjälpa? UV, UVMC, polariseringsfilter m.m. eller bör man köra helt utan filter?

Jag kör med ett Nikon Nikkor AF 50/1,8 D med Nikon HR-2 motljusskydd samt billigare UV-filter. Är denna kombo helt värdelös för denna typ av fotografering? Hur kan den förbättras?

Jag måste ha solen nästan utanför bild för att slippa linsöverstrålningen.

Anmäl
2013-12-20 14:14 #1 av: JazzBass

Nja, det bästa skyddet om man har solen med på bild är en bra antireflexbehandling. UV-filter förbättrar aldrig motljusegenskaperna utan snarare tvärtom. Ett rejält motljusskydd är bra att ha men det hjälper främst när solen är utanför bildytan.

Jag tycker dock bilden du lade med inte är speciellt hårt drabbad av linsöverstrålning eller disighet. Stjärnlinjer får man så gott som alltid räkna med, men om man vill undvika dem ska man inte blända ner mer än nödvändigt, då mindre bländare ger kraftigare stjärnlinjer.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2013-12-20 15:06 #2 av: MagArne

Nä första bilden var den bästa av väldigt många bilder jag tog. De flesta blev som denna.

Jag är väl medveten om att denna typ av bilder är väldigt krävande av utrustningen men nyfiken som man är vill man ju försöka lära sig ta bättre bilder.

Så större bländare och kortare slutartid kan vara att föredra om man vill minska stjärneffekten från solen. Ja kanske även från lampor vid mörkerfotografering?

Anmäl
2013-12-20 21:29 #3 av: JazzBass

#2: Så större bländare och kortare slutartid kan vara att föredra om man vill minska stjärneffekten från solen. Ja kanske även från lampor vid mörkerfotografering?

Ja.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.