Annons:
Etikettövrigt
Läst 707 ggr
SimsLinn
2013-12-19 16:38

Vad är min kamera värd?

Halloj! Jag har en Sony AX290 med 18-55 mm objektiv som jag tänkte sälja, men jag skulle vilja veta vad den är värd på ett ungefär. Den är snart 3 år gammal men har inga märken eller liknande. Aldrig tappad och funkar som den gjorde som nyköpt. Jag har även ett objektiv från Tamron med 55-200 mm. Någon som vet hur mycket den är värd på ett ungefär? Tacksam för svar!

When life gives you lemon, make orange juice and leave the world wondering how the hell you did it. 


Annons:
Inkanyezi
2013-12-19 18:23
#1

Det allra mest realistiska svaret är att den är värd precis så mycket som någon vill betala för den.

Vad kameran kostade som ny kan inte användas för att få ett riktvärde, utan man får jämföra med vad marknaden i övrigt har idag. Alla nya instegskameror, i prislägen ner till ungefär 3000 kronor, är några snäpp bättre än AX290, och rimligt är att prova att få ut hälften av det, alltså cirka 1500 kronor för kamera med normalzoom. Men det extra objektivet höjer värdet i det när man säljer som paket, men ändå inte särskilt mycket. Man måste då jämföra med vad billigaste motsvarande paket kostar nu med en instegskamera, och göra avdrag för dels att det är ett mindre vanligt märke, dels att det är en kamera med gammal sensor.

Min gissning är att man kan få ut kanske 2500 för kameran med båda objektiven, men att det är lättare att få den såld om man sätter priset lägre. Men Sony är dessvärre ett märke som inte har väldigt stor efterfrågan, så det kan bli knepigt att hitta någon som är beredd att  satsa pengar på den.

Jag skulle väl prova att lägga ut den på Tradera om jag ville sälja en sån.

SimsLinn
2013-12-20 14:47
#2

#1 tack så mycket! Jag ska prova lägga ut den på Tradera och ser vad som händer!

When life gives you lemon, make orange juice and leave the world wondering how the hell you did it. 


Upp till toppen
Annons: