Annons:
Etikettövrigt
Läst 422 ggr
jossan84
12/18/13, 6:27 PM

Hjälp! Kameraproblem (Nikon)

Jag har en Nikon D80 som jag haft sen 2007 så den börjar ju bli lite till åren men har hittills fungerat som den ska. Men nu plötsligt har en konstig sak hänt. När jag ska fota med blixt så tar det 1-2 sekunder från det att jag trycker på avtryckaren tills det att bilden tas. Under den tiden lyser lampan på kamerans framsida hela tiden. Detta är lite irriterade när jag försöker fota mina fiskar som flyttar på sig väldigt snabbt. Det händer dock bara om jag har någon manuell inställning. Om jag ställer kameran på auto så funkar den som den ska. Detta får mig att tro att jag har råkat komma åt någon inställning som jag att det blir en fördröjning. Någon som vet vad det kan vara? Jag har visserligen fotat länge, men är inte något tekniskt geni :P

Självutlösaren är inte på, det har jag redan kollat :)

Annons:
JazzBass
12/18/13, 7:14 PM
#1

Låter som du har aktiverat fördröjning av slutaren i menyerna. Fanns nån sån inställning på D90 som jag hade tidigare. Blixt eller inte borde dock inte påverka resultatet av den inställningen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
12/19/13, 11:00 AM
#2

Kan du ta en bild på displayn ovanpå kameran när du tar en bild som har felet. Det kanske kan få oss att komma på vad det är för inställning som orsakar felet.

jossan84
12/19/13, 10:08 PM
#3

Fick lite hjälp igår och det visade sig att jag hade en inställning mot röda ögon inställd. Efter lite klurande kom vi på hur man stängde av dem :)

Upp till toppen
Annons: