Annons:
Etikettövrigt
Läst 2094 ggr
Inkanyezi
2013-12-18 12:50

Att "växa ur" en kamera?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ibland dyker det upp kommentarer där någon säger sig ha "vuxit ur" en kamera, och det gör mig alltid lika förtretad över den självgodhet som personen visar, och den bristande förståelsen för fotografi som uttrycksmedel som uttrycks med att man anser sig ha "vuxit ur" ett verktyg.

Man kan växa ur skor, man kan växa ur en tröja, men man kan inte växa ur en kamera. Den som säger så har mestadels inte ens "vuxit i" kameran, eller snarare vuxit upp till vad kameran verkligen kan prestera.

När jag skaffade min första digitalkamera, en pluttig liten kompakt, hade jag ingen aning om att den så småningom inte skulle uppfylla mina anspråk på en kamera. Men det innebar inte att jag "växte ur" den, utan jag hade ju redan nära femtio års erfarenhet av fotografering, och jag var helt klar över hur man skulle kunna använda manuella möjligheter på olika sätt. Mitt val hängde till mycket stor del på budgeten. Kamerorna var dyra då, och min enkla lilla kompakt kostade mer än vad en systemkamera kostar idag. Jag ville inte lägga ut så mycket som en systemkamera kostade då.

Det som kan tyckas lite märkligt är att det jag mest retade mig på, hade jag kunnat lösa om jag hade förstått hur kameran fungerade, för digitalkameran skiljer sig på en del sätt från de äldre som tog med film. Jag visste inte att man kunde mäta upp en egen Vitbalans i kameran på ett mycket enkelt sätt, eftersom bruksanvisningen inte var tillräckligt pedagogiskt utformad för att förklara det. I själva verket kan man göra precis det som jag saknade, och som gjorde att jag "bytte upp mig" ett par gånger tills jag hittade en kamera som passade mig.

Det här hade löst sig om jag hade haft någon att fråga, men det var först när jag köpte den tredje kameran som jag träffade en kunnig person i en fotoaffär, som förklarade hur man skulle göra, när jag beskrev problemet. Jag hade då givit bort min första kamera till min syster, och jag fick tillbaka den för ungefär ett år sedan, eftersom hon sedan dess har skaffat en nyare. När jag går igenom funktionerna på den gamla kameran finner jag att den går alldeles utmärkt att använda precis så som jag hade tänkt mig, men att funktionen som jag missade att hitta är dold en bit ner i menysystemet och inte alls alldeles självklar. En av de saker som jag använder allra mest hade alltså gömts undan djupt ner i menyn, för att man inte ska göra det av misstag, men också för att det inte finns plats för många knappar på den lilla lilla kameran.

Andra saker, som egentligen var mindre intressanta för mig, framhävdes ofta som stora fördelar med de "mer avancerade" kamerorna, som till exempel att spara bilden som RAW. Jag gör numera ganska sällan det, även om jag har möjligheten, eftersom min kamera är ganska bra på att omvandla och eftersom jag numera inte missar på vitbalansen mer än att det kan korrigeras också i en jpeg-bild. Skillnaden är helt enkelt för liten för att jag ska orka bry mig.

Jag hade använt systemkamera i nära femtio år, och jag var helt klar över var de stora fördelarna låg hos en kamera där man ser motivet genom objektivet, och det kan man ju göra med alla digitalkameror numera. Systemkameran har alltså på den punkten inte någon större fördel gentemot en kompaktkamera, så länge motiven håller sig så stilla att de inte hinner kliva ur bilden medan kameran väntar på att lösa ut slutaren efter att man har tryckt på knappen. Mina motiv under den tiden var nästan alltid tillräckligt statiska för att trögheten när man knäpper inte skulle vara ett problem. För min fotografering hade systemkameran egentligen inte några stora fördelar, och så länge man kan göra allt man vill med det inbyggda objektivet på en kompakt, och inte störs av att den är trög på att komma till skott, finns knappast någon orsak att skaffa något mer avancerat.

Så trots att jag såg mig nödgad att byta upp den lilla kompakten, som då jag köpte den kostade nästan tretusen kronor, hade den ändå förmågan att göra det jag ville ha ut av kameran. Jag hade bara inte hittat det.

Men jag såg aldrig egentligen bildkvalitén som ett problem, även om kameran inte gör bättre ifrån sig på den punkten än dess "lillasyster" med två megapixel på sensorn. Också med den lilla pluttiga kompakten går det att få bättre färgbilder än vad jag var van vid att få från fotolabben när jag tog med film.

Och för sättet att jobba när jag använde kameran i arbetet hade den lilla pluttkameran en mycket stor fördel framför den som jag så småningom valde, och det var att minneskortet stoppades in från sidan, så att man kunde ha den kvar på stativet när man förde över bilderna till datorn. Den Canon som jag senare köpte var man tvungen att skruva bort från stativet för att det skulle gå att öppna luckan.

Men "vuxit ur"?
Det finns inte på kartan.

Annons:
hydman
2013-12-18 16:46
#1

Jag tror kanske att man skall ha ett mer flexibelt förhållningssätt till begreppet "vuxit ur" innan man kallar folk för självgoda. 

För min del tolkar jag det som att den nuvarande kameran passar mindre bra till de behov som personen skaffat sig. Därmed inte sagt att den nuvarande kameran är dålig eller oanvändbar.

Ylva-Li
2013-12-18 23:03
#2

#1 Som Hydman säger. 

Jag startade med en canon 450D. Absolut ingen dålig kamera, men ju mer avancerad man mer, ju mer märken man hindrena. Dålig iso-prestanda, bland annat. 
Jag tillhör dem som använder uttrycket "växt ur". Men jag menar då som Hydman säger. Den kameran passade inte längre det behovet jag har som yrkesfotograf helt enkelt. Så jag behövde uppgradera mig.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

[VSK]
2013-12-18 23:15
#3

Växa ifrån, är mer passande beskrivning på problemet.

Calcifer
2013-12-19 03:40
#4

Förstår inte problemet. Det är ett uttryck, måste man bli arg för det och börja se ner på människor för det?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Inkanyezi
2013-12-19 04:56
#5

Bellatrix, om du vänder på det i stället, så kanske du inser att det inte är helt problemfritt. När man använder uttrycket att man har "vuxit ur" verktyget som används för att fotografera, är det i allra högsta grad en antydan, eller snarare ett påstående att man har vuxit som fotograf, i så stor utsträckning att den inte längre duger, att den är otillräcklig.

För det mesta när uttrycket används, så är det en person som definitivt inte har vuxit i den bemärkelsen, och hur kan hen då ha "vuxit ur"?

Men det är inte bara den aspekten, utan också att uttrycket inte säger ett dugg om vad det var som felade, vilka egenskaper som inte längre dög. Jag kan förstå när man talar om att man tycker att den gamla sensorn brusar för mycket, särskilt när man drar upp ISO, eller att det dynamiska omfånget inte räcker, men att man har "vuxit ur" antyder inte på något sätt vad det handlar om. Det liknar mer ett påstående om att jag har blivit så mycket bättre på det här att den här nybörjargrejen inte längre duger.

När det visar sig att den som säger så inte har vuxit alls, är det kanske en brist i självbilden som kan behöva rättas till.

Calcifer
2013-12-19 07:57
#6

Jag tror knappast att folk som använder det uttrycket gör det för att de har en vrickad självbild, bara att de menar något annat än vad du tolkar det som.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
hydman
2013-12-19 08:43
#7

#5

Nog finns det en del självbilder som behöver rättas till.

skogstossan
2013-12-19 10:03
#8

Jag brukar inte lägga mig i sådana här diskussioner av den anledningen att jag inte har tillräckligt stor kunskap var det gäller dom teoretiska bitarna inom fotografi. Det enda jag kan är att hantera min kamera och få fram bilder ungefär så som jag vill ha dom. 

Jag är medlem på Foto i fokus, några andra ifokussidor och på en mängd bakrelaterade forum. En tydlig tendens på alla dom här forumen är att dom som exempelvis påstår sig ha "växt ur" sin kamera (eller vad dom nu påstår?) ofta är väldigt känsliga vissa typer av svar. Givetvis är det svar som som kanske inte är så smickrande för frågeställarens ego. Det kan egentligen vara att någon bara ställer en enkel motfråga som att "kan du specificera dina behov?". I så väldigt väldigt många trådar har jag sett att att frågeställaren helt enkelt bara vägrar svara på frågan för att motfrågaren tycks ha trampat på en öm tå. Jag är tom medlem på forum där det faktiskt alltid (helt utan undantag) slutar med att den som ställer motfrågor som inte direkt smickrar frågeställarens ego får utstå en hel del alldeles avskyvärda personangrepp. 

När jag funderar över dom här sakerna så undrar jag om det inte kan vara så att det är egot som står i vägen för att utvecklas som fotograf, bagare, tecknare eller vad det nu är man vill utvecklas inom för ämne? 

För egen del så hyser jag stor respekt och tillit till Inkanyezis kunskap och erfarenhet inom fotografi. 50 års erfarenhet är ganska respektingivande. Jag uppskattar dessutom hans rättframhet och ibland omilda ton ÄVEN om det så klart ibland kan kännas i hjärtat att få ett omskakat ego. När jag väl bortser från mitt sårade ego så försöker jag istället lägga uppmärksamhet på det som sägs och testa det som föreslås även om jag inte alltid förstår varför. Jag försöker helt enkelt suga musten ur stackars Inkanyezi.;) 

Om man kan växa ur sin kamera eller inte har jag ingen aning om. Då det inte verkar ha hänt mig ännu. Jag har aldrig testat en annan kamera än den jag har så jag har faktiskt inget att jämföra med. Men den dagen jag funderar på att köpa en ny kamera så kommer göra det i samråd med Inkanyezi. Men innan det händer så måste jag nog formulera mina behov, vilket säkerligen kommer att ta flera år?:)

bakministeriet.blogspot.com

hydman
2013-12-19 10:09
#9

Det här är i första hand inte en diskussion om fotografi.

skogstossan
2013-12-19 10:58
#10

#9 Syftade du på mitt inlägg eller bara rent allmänt? Om du syftade på mitt inlägg kan jag säga att jag också förstått det som att diskussionen inte i första hand är en diskussion om fotografi. Men eftersom jag skrev inlägget på ett fotoforum så kopplade jag mitt svar till ämnet som forumet handlar om och till mina egna erfarenheter. Men jag skulle lätt kunna koppla det till alla andra hobbies som jag sysslar med och har forum för.

bakministeriet.blogspot.com

hydman
2013-12-19 11:03
#11

#10

Eftersom Du skrev

- Jag brukar inte lägga mig i sådana här diskussioner av den anledningen att jag inte har tillräckligt stor kunskap var det gäller dom teoretiska bitarna inom fotografi.

ville jag poängtera att denna diskussion inte handlar om de teoretiska bitarna inom fotografi. Ditt svar berör ju inte ämnet, vilket Du felaktigt påstår i #10

Ämnet för diskussionen handlar om hur vi bemöter andra människor, alldeles oavsett vilket område vi diskuterar. Allt annat är dimridåer, undanflykter eller rena lögner.

skogstossan
2013-12-19 11:20
#12

#11 Oj, jag hade verkligen ingen aning om att mitt svar var SÅ offtopic? Jag ber verkligen om ursäkt för det hydman! Om du inte ser kopplingen till trådens ämne så kan du ju fråga mig vad jag menar så att jag har en chans att förklara mig eller kan du trycka på anmäl-knappen. 

Dessutom ljuger jag inte alls. Jag förstod verkligen inte att min inlägg kunde uppfattas så som du uppfattar det. Det kan ha med att göra att jag är något trögfattad.

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
2013-12-19 11:20
#13

#11 Kanske det är bra att avvakta lite innan man fäller svepande omdömen?

Jag tycker nog inte att diskussionen enbart handlar om hur vi bemöter andra, och även uttalandet att man har vuxit ur något som tillhör forumets självklara ämnen är en del av bemötandet. Och skogstossans inlägg berör ju faktiskt ämnet för tråden, så jag förstår inte riktigt din aggressiva attityd och påståendet att ämnet inte berörs.

Inlägg #8 berör faktiskt ämnet, som också handlar om huruvida man växer ur sin kamera, och hur det i så fall går till.

Det kan vara en intressant aspekt, när man anser sig ha "växt i" sin kamera, och när man skulle ha växt ur den. Det finns säkert kriterier för båda de ståndpunkterna, och jag tycker att inlägg #8 berör det.

Annons:
MagArne
2013-12-19 11:30
#14

Inkanyezi har en poäng i sitt inlägg att det är viktigt att specificera sig bättre varför man vill byta mot en bättre kamera. Lika så att det ibland inte är en ny kamera som behövs utan mer kunskap om sin nuvarande modell samt om fotografering i allmänhet.

Men jag tycker det var lite onödigt långt och hårt skrivet då säkert flera inte riktigt vet hur de ska formulera sig när de vill berätta att de vill avancera i hobbyn och behöver råd om bättre utrustning.

skogstossan
2013-12-19 12:05
#15

Mitt inlägg handlar faktiskt till viss del om hur man bemöter andra. Även om jag uttryckt mig otydligt, klumpigt och att mitt svar dessutom av någon upplevs som utanför ämnet. 

Svar #8 handlar kanske till viss del om det du (hydman) skrev som första svar på min postning dvs hur man bemöter andra. Det kom ett svepande svar som jag till en början inte förstod var riktat till min text. När jag förstod det och frågade dig om det var riktat mot mig fick jag svaret att jag ljuger och kommer med undanflykter. Istället för att fråga mig om jag kan förklara kopplingen till ämnet lite närmare då du inte förstår. Nu måste jag istället försvara och förklara att jag aldrig ljugit eller haft som avsikt att gå off topic. På så vis glider vi längre och längre ifrån trådens ämne.

bakministeriet.blogspot.com

hydman
2013-12-19 13:08
#16

#13

Jag är inte svepande i min bedömning, snarare kategorisk. Som jag skriver; inser man inte vad det handlar om så hänger man sig åt dimridåer, undanflykter eller rena lögner. Allt annat än svepande. 

I övrigt är det lätt att konstatera att Du inte vill rucka en millimeter när det kommer till begreppet "växa ur" sin kamera. Du håller envist fast vid Din modell med enda syfte att det skapar utrymme för Dig att uttala Dig om andras självgodhet, ie. man förstår inte att man inget förstår. Det finns knappast ingen större anledning att teoretisera saker i onödan, även om det förefaller intressera somliga. 

Faktum kvarstår, begreppet #växa ur" bör tolkas något mer flexibelt. Det är angeläget. Därför att om man inte kan/vill förstå detta uppstår tydligen också ett springande behov att fälla personliga omdömen om andra. Det förefaller onödigt.

HellviHumle
2013-12-19 13:26
#17

Att "växa ur/ifrån" sin kamera, sitt verktyg är ju bara ett talesätt. Likaväl som många påstår sig "växa ifrån" sin partner efter många års samvaro. Jag försåt inte att det ska vara något problem att uttrycka sig så. Däremot tror jag, precis som Inkanyezi, att det många gånger egentligen handlar om okunskap. Att man inte kan hantera sitt "verktyg" fullt ut.

HH

Schnauzertik
2013-12-19 14:04
#18

Att växa ur är ett luddigt begrepp.

När man vet att det inte är ens egen kunskap utan kameran som begränsar fotograferingen kan man möjligen kalla det för att man vuxit ur kameran.

MEN då vet man också tillräckligt mycket för att inte använda begreppet "vuxit ur" utan istället säga vad som är problemet med den urvuxna kameran.

Alltså om man använder begreppet för att motivera kamerabyte så har man redan där visat att det inte stämmer.

Värd för Pensionärer

tlundegard
2013-12-20 11:25
#19

Jag brukar, precis som #8, försöka hålla mig utanför vilda diskussioner på internet (trots att jag älskar att diskutera och argumentera). Jag har helt enkelt märkt att mycket kan misstolkas då man diskuterar via text.

Vill bara påpeka att tror att jag själv har använt meningen "vuxit ur kameran" och att jag absolut inte har menat att verka självgod.
Det jag menar när jag använder den meningen och det jag tror (och hoppas) att andra menar är att man helt enkelt har upptäckt bristerna med kameran (brusiga bilder vid högt iso-tal, plastig känsla i greppet, seg af, inte lika skarpa bilder m.m. m.m.).

När jag köpte min första systemkamera, en canon eos 400d, så tyckte jag den var fantastisk. Bara det att man kunde få "suddig bakgrund" räckte för mig. Självklart så kan man få "suddig bakgrund" med dagens kompaktkameror också, men min första kompaktkamera hade inte tillräckligt stor bländare.

Jag kan nog säga att jag "växte i" min kamera senare, jag lärde mig använda den på ett sätt så jag både kunde se fördelar och nackdelar med den, med det menar jag absolut inte att jag kunde använda den fullt ut. 

Jag vet inte om "växa ur" är rätt mening att använda egentligen, men det har blivit en mening som många använder, därför så förstår många vad man menar då man skriver så.

(Sedan en sista sak.. Jag hade gärna sett fler här i sverige som vågade ge sig själva beröm. Enligt min erfarenhet så verkar många anse att självförtroende är detsamma som att skryta och vara självgod.
Sverige är helt enkelt landet lagom där ingen får sticka ut. Mer självförtroende åt folket!)

Ps. såg nu det #18 hade skrivit. Jag kan hålla med om att det är bättre att motivera sitt byte av kamera än att enbart säga att "man har vuxit ur den". Det är nog ganska klokt att veta varför man har vuxit ur sin kamera innan man byter.

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

hydman
2014-01-05 22:59
#20

Det finns alltför många exempel på att detta är en "het" fråga.

Annons:
denstore
2014-01-06 14:33
#21

Problemet är väl att folk säger sig ha vuxit ifrån kameran, när det egentligen handlar om att ha tröttnat på, eller sugen på ny. Dock så får man väl helt enkelt acceptera att folk använder termen löst. Något som jag kanske tycker är tråkigare är att folk tror att ett nytt märke, eller kanske enbart hus, ska kunna ge dem mycket bättre resultat. Skillnaden på resultatet mellan två instegskameror så pass nära varandra som Nikon och Canons instegshus ligger troligen snarare i optiken, eller möjligtvis programmens grundinställningar. När det gäller 1100D t.ex, så sitter det 18-55 IS II på de flesta. Inte ett dåligt objektiv, men det är liten maxbländare, 3.5. Det är iofs samma som på de flesta kitobjektiv, men jag tycker det är en jobbig begränsning. Behöver man då byta hus? I min mening, nej. I alla fall inte om man är ute efter "bättre bilder". 1100D's största svaghet är namnet. Kameran är bra, klart mycket bättre än vad många proffshus var för 10 år sedan, så som bildmaskin är den helt OK. Men det som behövs är ett bättre objektiv. Ett riktigt bra objektiv, som 17-55/2.8 gör underverk på den kameran.

Upp till toppen
Annons: