Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 705 ggr
Pramfors
12/18/13, 4:51 AM

[M] Kritik och hjälp sökes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är min systers kompis dotter som jag fångade på bild upprepade gånger på lucia, jag skulle dock behöva lite hjälp av er Kunniga och erfarna fotografer. Det är nämligen så att jag lckas allt som oftast få "guld/orange-stänk" i mina bilder och det yttrar sig speciellt när jag ljusar upp dom på datorn. Jag ställer in vitbalansen helt manuellt i kameran, men kan det vara så att jag ställer in den snäppet för varmt? eller kan det vara något annat?

Sen vill jag gärna ha lite kritik samt höra vilken version ni gillar mest? :)

Annons:
Inkanyezi
12/18/13, 10:44 AM
#1

Det mest troliga är att det har att göra med dels hur du ställer Vitbalans, men också hur du exponerar, och att belysningen inte har ett spektrum som kan ge den färgkaraktär som du eftersträvar.

Vanlig inomhusbelysning har en del egenheter, och numera handlar det ofta om lågenergilampor som kan ha blandad färgkaraktär. Lysrör finns också av flera olika slag, och de ger inte alltid fina hudtoner, hur man än ställer in vitbalansen.

När man tar i befintligt ljus är det ofta bäst att använda en egen Vitbalans som man mäter upp med hjälp av en vitreferens. Då får man en bra utgångspunkt för vidare behandling av bilden, medan de fasta inställningarna för Vitbalans blir fel oftare än rätt. Bland vitbalansreferenser som finns att köpa är WhiBal den bästa, och tyvärr finns det i marknaden helt undermåliga produkter som är sämre än att inte använda någonting alls.

Om du vill kan jag skicka dig en vitreferens som fungerar, om du skickar mig PM med din adress. När man ställer med den brukar hudtonerna bli bra, men ändå med reservation för egenheterna i belysningens karaktär. Spektrum hos lampor och hos lysrör av vanlig kvalitetsklass ger aldrig helt bra färger, och det kan vara knepigt med hudtonerna.

Förutsättningen för att du sedan ska kunna bedöma bildens färgbalans är att din bildskärm är kalibrerad. Så om du har kalibrerat skärmen, har du en bra utgångspunkt för bildbehandling, men vitbalansen, när du ställer manuellt, hänger på vad du använder som referens och hur du hanterar den.

Upp till toppen
Annons: