Annons:
Etikettövrigt
Läst 1323 ggr
inxcam
2013-12-17 19:09

makrolinser

Hej,

jag är liten nyfiken på makrolinser. Har ni testat de? Vad tänker ni om makrolinsen?

Jag har kollat lite de - http://www.focusnusantara.com/product/lenses/lens_accessories/wide_tele_converter/phottix_macro_lens_filter_52mm.html

(ja jag vet att bättre köpa mellanringar eller telekonverter men … jag vill ha ta makrobilder bara fflera gånger i år eller så. Och därför tänker jag att kanske bättre söpa makrolinser)

Annons:
leemland
2013-12-17 19:15
#1

Jag har inte testat exakt dom du länkar till, utan jag har ett annat märke på mina macro/närbildslinser. Och jag är väldigt nöjd med dom , det lilla jag hunnit testat med dom :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Inkanyezi
2013-12-17 20:53
#2

Vi har en del trådar om närbildslinser, och jag använder närbildslins lite då och då.

Om man använder närbildslins förnuftigt kan den vara ett bra tillbehör, men att bara köpa en sats med linser utan en tanke på vad de ska användas till, så är man lurad. Närbildslinsen, rätt använd, kan ge mycket bra resultat, med rätt objektiv.

Om man däremot har för stark lins, utan att den är akromatisk, så kan man inte få skarpa bilder, och om man har en svag lins till ett objektiv som har bra näravstånd, så gör den knappast någon nytta.

Närbildslinsens brännvidd uttrycks som nämnaren i ett bråk, där man delar en meter med linsens brännvidd. En lins på +1 har en meters brännvidd, och en +2 har ½ m brännvidd. +4 har 25 cm brännvidd och +10 har 10 cm brännvidd.

Linsens brännvidd är det längsta avstånd från linsen som man kan få skärpa.

Objektivet har ett näravstånd, ett allra närmaste avstånd som man kan ställa skarpt utan några tillbehör. Det avståndet kan också uttryckas i dioptrier.

Om ett 18-55 mm objektiv kan ställas skarpt ner till 28 cm från sensorn, och objektivet sticker ut ungefär 10 cm framför sensorn, så svarar dess näravstånd mot mellan +5 och +6 dioptrier. Det betyder att det är helt meningslöst att sätta på en svagare lins än så. Det orsakar bara sämre skärpa. Och om linsen man sätter på är starkare än +2 dioptrier, så ska den vara akromatisk för att ge god skärpa.

Det är annorlunda om man har en telezoom. Om man har en zoom på 50-250 mm och den kan ställas in till 1,2 m så kan man ha glädje av en lins på +1 dioptri, och den behöver inte vara akromatisk. Den öppnar möjlighet att fotografera mellan en meter framför linsen och ungefär en halv meter. Om telezoomen kan ställas in ännu närmre utan lins, kan man ha nytta av en starkare lins, men då bör man ta en akromatisk lins för att få skarpa bilder. Med exempelvis Nikons 18-105 mm som har näravstånd 45 cm, och objektivet skjuter ut ungefär 15 cm, täcker man med en +3 akromatisk lins avstånd mellan omkring 33 cm från linsen och ner till ungefär 18 cm från linsen. Man kommer lite närmre med en starkare lins, och det finns akromatiska linser med högre dioptrital, +4 och +5.

Så med en telezoom och en enda lämpligt vald lins, kan man få skarpa bilder och täcka avbildningsskala nästan ner till vad ett makroobjektiv ger. Man kommer till naturlig storlek på sensorn med en lins som har samma brännvidd som objektivets längsta brännvidd.

Och den där satsen med närbildslinser betraktar jag som skräp. Det är bara två av linserna som är användbara för att få bra bilder, och det är +1 och +2, och det gäller när man sätter dem på en telezoom som eljest har långt näravstånd.

inxcam
2013-12-17 21:47
#3

Tack Inkanyezi och leemland!

Det var bra artikel!

Jessicahagstrom94
2013-12-18 11:21
#4

Jag är störtnöjd med mina Close-up filter! :)
Har ett +10 och två +4 :)

Upp till toppen
Annons: