Annons:
Etikettövrigt
Läst 1075 ggr
[EmmiieErixon]
12/16/13, 5:26 PM

beginner med kameror

hej! nu har jag gått och grunnat länge på att skaffa mig en systemkamera men jag är helt nybörjare i detta och undrar om ni har några tips att tänka på…vad som kan va en bra första kamera som gärna kan stanna hos mig längre utan att jag kommer vilja byta för att jag förbättras? Några tips? Ska fota mestadels porträtt och hästar och katter.

Annons:
JazzBass
12/16/13, 6:58 PM
#1

En helt vanlig systemkamera av instegsmodell kommer man mycket långt med, speciellt om objektivet är ett 18-105mm eller liknande. 18-55mm objektiven är bra men lite begränsande som enda objektiv. Sen om man tycker om att fota i lite mörkare omgivning är ett fast ljusstarkt objektiv ett bra komplement, eftersom kitobjektiven inte är så bra i sämre ljus.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
12/16/13, 7:18 PM
#2

Det finns ett aktuellt erbjudande från Canon just nu, där man kan få med ett ljusstarkt porträttobjektiv till mycket lågt pris till deras instegskamera EOS 1100D. Det är ett bra paket med 18-55 mm allroundobjektiv och ett 50 mm f/1,8 för att man ska kunna ta bilder med kort skärpedjup (suddig bakgrund).

Men alla de olika systemkamerorna är bra, och man behöver inte "byta upp sig" för att kunna använda dem avancerat. Alla möjligheter till kreativ fotografering finns också hos instegsmodellerna, och de räcker mycket långt.

[EmmiieErixon]
12/16/13, 7:27 PM
#3

okej detta låter lite som en djungel för mig faktiskt :o

Inkanyezi
12/16/13, 8:23 PM
#4

Det är en djungel, och om man inte har varit inne i den förr är det mycket svårt att veta vad som kommer att passa.