Annons:
Etikettövrigt
Läst 681 ggr
elineek89
2013-12-16 10:25

köpare vill publicera bild

Hej! Jag fotar för equipe. Och nyligen ringde en tjej o frågade om de fick publicera en bild som dom köpt på klubbens hemsida. Jag svarade att det går bra men att jag hade ett önskemål om att det stod "Foto: ……" under bilden. Hon svarade att de visste hon inte om klubben gick med på och att dom hade ju betalat för bilden. det fattade jag som att dom tror sig ha rätten att publicera hur som helst utan att namnge fotografen. Hur brukar ni göra om någon ringer o frågar om lov att publicera en bild? Har aldrig varit med om de tidigare så ja tänkte inte så mycket på det utan sa ok o sen ett önskemål om texten. Har ni som krav att namn ska uppges vid publicering eller struntar ni helt i det?

Annons:
Inkanyezi
2013-12-16 10:42
#1

Om du läser igenom artikeln om Upphovsrättslagen och kommentarerna till den, så klarnar det nog en del. Du bör dessutom läsa igenom själva lagen.

I korthet är det så att de måste sätta byline som talar om vem som äger bilden. Dessutom innebär deras köp inte att de har rätt att publicera bilden, utan det gör ni upp särskilt. Du kan ta betalt för den rätten, och den är begränsad till den plats som ni avtalar och den tid ni avtalar. Du kan alltså begränsa deras rätt att publicera till en viss tid om du vill.

Lagkravet är att upphovsman ska anges i enlighet med god sed. Det betyder att de SKA sätta ut byline vid bilden, i synnerhet när du har meddelat dem att du vill ha det.

elineek89
2013-12-16 12:40
#2

Tack för den informationen. :) jag ska ta o läsa igenom artikeln o lagen.

JazzBass
2013-12-16 13:26
#3

Inte oviktigt i sammanhanget torde också vara köpevillkoren som köparen godkänt då h*n köpt bilden, så det kan löna sig att bekanta sig med dem också, så du vet vad du sålt via equipe, så att säga…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2013-12-16 14:18
#4

När jag går in på equipe och tittar på hur man kan köpa bilder finns inga villkor uppsatta på webbsidan, utan det är en lista där man kan beställa bilden på olika sätt, där den sista punkten är 

  • Original Kommersiellt (5760x3840px) 1500 kr

Längre ner anges att det är för kommersiellt bruk.

http://webshop.equipe.com/line_items/new?photo_id=2745358

Så finns också andra sätt att köpa bilden, och där framgår inte precis vad man får göra, vilket borde innebära att man inte får publicera den utan tillstånd från upphovsmannen, om inte några sådana villkor tillfogas när man köper bilden.

För upphovsmannens del borde det framgå tydligt i ett avtal vilka villkor som gäller vid respektive försäljning, så att det inte blir några tveksamma tolkningar. Exempelvis bör man beröra frågan om vad som är "privat bruk" enligt avtalet, då annars Upphovsrättslagen gäller för detta. I så fall får man inte publicera exempelvis på Facebook eller en webbsida, till exempel ridklubbens, utan att ha ett avtal med fotografen.

Också när det gäller kommersiellt bruk finns en del hakar.

Du kan sälja bilden för att användas kommersiellt, men det är den som använder bilden som måste teckna avtal med personer som finns på bilden, till exempel ryttaren eller publik som man kan känna igen.

Så kolla upp med equipe och avtalet du har när du säljer bilder, och om något är oklart bör såväl equipe som fotografer och köpare få fastare riktlinjer. Jag tror att man kan anlita en jurist för att göra en avtalsmall som fungerar. Möjligen kan Bildombudsmannen Staffan Teste AB hjälpa till med den biten.

Martin
2013-12-17 22:13
#5

I den bästa av världar har ni ett avtal upprättat mellan er, som reglerar på vilket sätt bildens köpts och med vilka rättigheter.

Har ni inte det, rekommenderar jag att ni gör upp ett sådant och använder framöver.

Som passus till Inkans tips om att köparen måste skriva avtal med modellen för att få använda bilden så är det också en sanning med modifikation - det beror på vad som står i avtalet. Det kan stå att de köper en bild och att du som fotograf går i god för att det finns en modellrelease som godkänner publicering i kommersiellt sammanhang. Återigen faller allt tillbaka på avtalet som gäller mellan dig och köparen.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: