Annons:
Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 2402 ggr
Anngerd
2013-12-14 20:46

Makroobjektiv

Hej!

Tänkte köpa ett makroobjektiv till min Canonkamera 1100D. Är det något speciellt jag ska tänka på? Det jag vill kunna fota är små djur och blommor och jag vill komma riktigt nära.

Annons:
BlackandBlue
2013-12-14 20:50
#1

Jag har ett Tamron 90mm 2.8F Macro, super objektiv ;)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Inkanyezi
2013-12-14 21:10
#2

Om det inte är extremt små djur, så lär det gå med vilket makro som helst, och du kan se en lista med nära nog allt som finns hos Cyberphoto:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/pri_objektiv.php?MF=3&subMF=999&subMONTH=999&ArticleIDGroup=&ID=&subMONTH=999&subMF=999&objtype=43&sortera=utpris

Det allra kortaste, 35 mm, fungerar också bra som normalobjektiv, men för att få bekväma avstånd när man fotograferar blommor och bin och sådant är det bättre med längre brännvidd. 100 mm är en mycket populär brännvidd, som ger mer bekvämt arbetsavstånd också när man har stor avbildningsskala. Ännu längre blir knepigare att jobba med, eftersom det inte blir lika lätt att hitta det man ska fotografera med väldigt lång brännvidd.

En stor fördel med lång brännvidd är att man inte skuggar motivet eftersom man kan hålla sig på lite håll, och också att det är mindre risk att skrämma smådjuren.

Så det finns fördelar med lite kortare också. En bra kompromiss kan vara 70 mm, och där har Sigma ett helt suveränt objektiv.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123445

Det finns också ett Tamron 60 mm med väldigt hög ljusstyrka, som kan vara lämpligt till porträtt också, när man vill ha oskärpa i bakgrunden.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sp60ca

Och så har Canon ett som är billigt och också har lite lagom brännvidd och bra ljusstyrka, 50 mm f/2,5
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232092

Det finns mycket att välja på, och det finns också originaloptik från Canon i längre än 50 mm, exempelvis 60 mm:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EF-S6028

Samma med brännvidderna kring 100 mm, dvs 90 mm till 105 mm. Alla tillverkare gör såna och de är alla mycket bra. Det som kan skilja är mekanisk uppbyggnad och fokusmotor. USM är den tystaste och den är också mycket snabb.

En sak som kan vara bra att veta är att AF fungerar alldeles utmärkt ner till avbildningsskala ungefär 1:2, men när man närmar sig naturlig storlek fungerar det inte fullt lika bra. Då kan man oavsett vilket objektiv man har, vara tvungen att ställa manuellt och "gunga in" skärpan visuellt eller med skärpehjälpmedlet i kameran. Vid så stor avbildningsskala är det ofta lättare att använda direktvisning på skärmen.

[Teddies matte]
2013-12-15 19:10
#3

Jag har Sigma EX 70/2,8 DG Macro som jag är riktigt nöjd med, fantastiskt macro-objektiv. Annars brukar folk också vara nöjda med Tamrons 90/2.8.

[Söder om söder]
2013-12-16 09:52
#4

Hej. Skall du komma mycket nära rekommenderar jag en bälg. Den är dyr i inköp men det fins att hyra. Bälgen snor rätt mycket ljus, så det blir långa exponeringstider. Fördelen med en bälg är att man får jätte mycket kompisar som vill låna bälgen och man lånar gärna ut bälgen, då den är lite krånglig och gärna blir liggande i ett skåp.

Inkanyezi
2013-12-16 10:36
#5

Nej, bälgen är inte lite krånglig, när man har en modern DSLR, den är närmast omöjlig att använda. Det är ett specialtillbehör för nördar som jag, och den fungerar bäst med äldre objektiv som har mekaniska inställningar, men man kan också använda den med specialobjektiv av olika slag, som mikroskopobjektiv eller förstoringsobjektiv.

Så bälg är ett dåligt förslag när kameran är en EOS 1100D, och i synnerhet när man vänder sig till någon som inte har riktigt hum om vilka närbildstillbehör som är vare sig önskvärda eller kostnadseffektiva.

Det som skiljer Canons optik från sådan äldre optik är att man på de nyare inte alls kan ställa in bländaren på annat sätt än via de elektriska kontakterna i fattningen. Det går inte att blända ner om de elektriska kopplingarna saknas.

En annan sak är att bälgen är fullständigt oanvändbar med kamerans korta normalzoom, eftersom redan vid kortaste utdrag hamnar skärpan innanför frontlinsen när man zoomar ut, och också när man zoomar in hamnar man så nära att man skuggar sitt motiv. Dessutom är objektivet inte konstruerat för så korta avstånd, och då levererar det inte god skärpa och teckning.

Så om man skaffar en bälg, måste man också dessutom skaffa minst ett objektiv som är lämpligt att använda tillsammans med bälgen. Ett dåligt förslag.

[Söder om söder]
2013-12-16 14:17
#6

Definitionen för macro är skala 1:1. Få objektiv på marknaden har den förmågan. Visst är macro fotografering krånglig och kräver special utrustning som objektiv och ring blixt. Lättare förslag är att ta närbilder med ett tele och mellanring och sedan göra en delförstoring. Du tappar ett steg eller två och behöver bända ner för att få något skärpedjup. Men har du stativ och det är något så när vindstilla så funkar det. Ett tips om du skall plåta insekter, är att kyla ner dom. Då sitter dom stilla.

Annons:
Inkanyezi
2013-12-16 14:43
#7

Snälla Söder om söder, din okunskap är inte monumental, men dina tips här går långt utanför vad som frågades om. Din definition av "macro" är inte huggen i sten, och dina tips om bälg och mellanring är enligt min mening idiotiska.

Makro, stavat med k och inte c, innebär i avbildningssamanhang alla skalor mellan naturlig storlek och mindre. Makroområdet sträcker sig från oändligt avstånd ner till fyra gånger objektivets brännvidd, vilket ger avbildningsskala 1:1. Makroområdet är alltså ganska stort, och alla vanliga kameraobjektiv används inom det området.

Sedan är det vanligt att använda uttrycket makro om närbilder, och då kanske i synnerhet sådana närbilder som kan avbilda motivet i full storlek på sensorn. Men det finns en hake, eftersom det inte har någon relation till bildens storlek. Jag hade till exempel en kamera med negativformat 9x12 cm med ett objektiv på 150 mm som kunde dras ut så att det var 300 mm från filmplanet. När man gör  en kontaktkopia från ett sådant negativ, blir den 9x12 cm och motivet återges i naturlig storlek.

Om man i stället tar en kompaktkamera och fotograferar samma föremål med samma bildvinkel, så kommer avbildningsskalan på den pyttelilla sensorn att vara mycket mindre, men när jag skriver ut en bild på 9x12 cm så blir den lika stor som kontaktkopian från den stora bälgkameran, och motivet återges i naturlig storlek.

Jag kan förstora bilderna ytterligare från båda kamerorna, och då ser man varför det är meningslöst att som en dåre hävda en bestämd formel för vad som är makro. Det handlar inte om att objektivet måste komma till en skala av naturlig storlek på sensorn, utan vi har bara en konvention att kalla objektiv som kan fokuseras ner till naturlig storlek makroobjektiv. Inom optisk avbildning kallar vi området när bilden börjar bli förstorad på det ljuskänsliga mediet mikrofotografering. Makro är alltså hela området ner till naturlig storlek och mikro blir det när man kommer till större storlek än naturlig storlek.

Men mer intressant än käbbel om vad som är makro eller inte, är så klart vad man ska använda grejerna till, vad man vill fotografera.

Det finns många bra trådar om närbilder på forumet, och det kan vara lämpligt att söka och läsa igenom en del av dem för att bilda sig en uppfattning om vad som är lämpligt eller vettigt att skaffa sig. Det finns också bra tips längre upp i den här tråden, men dina båda inlägg Söder om söder, är inte hjälpsamma mot den som vill ha objektiv för att ta närbilder med en Canon 1100D.

Det som efterfrågas är makroobjektiv, och flera sådana har föreslagits. Att förse ett tele med mellanring är något av det dummare man kan hitta på, medan en telezoom med närbildslins kanske täcker det behov som avses. Men frågan gäller i första hand makroobjektiv till Canon.

Så om du inte har något vettigt att tillföra, Söder om söder, hoppas jag att du kan hålla dig borta från den här tråden. Jag går ogärna in och tar bort inlägg som inte direkt bryter mot reglerna på forumet, men här har tråden drivit bort från ämnet, och om jag tar bort det här inlägget tar jag också bort båda dina.

denstore
2013-12-17 13:05
#8

Har man råd, så är Canons eget 100/28 IS ett fantastiskt trevligt objektiv. Faktiskt mitt mest använda objektiv, men så gillar jag också att fotografera prylar. Men det är både tillräckligt snabbt och ljusstarkt för att fungera utmärkt som tele och porträttobjektiv.

Deras något äldre 100/2.8 utan IS lär också vara ett utmärkt objektiv, och det är ju dessutom billigare.

Inkanyezi
2013-12-18 00:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag passar på att illustrera ett av förslagen här.

Bälgtillsats är ett beprövat hjälpmedel, och man kan komma mycket nära, men man måste ha saker som är mycket stilla, och helst en stadig uppställning. Här har jag använt en påse med ris som stöd under kameran, och så har jag riktat den mot en kulpenna som ligger uppallad för att komma i nivå med objektivet.

Objektivet är ett mycket gammalt normalobjektiv till Edixa, tillverkat någon gång i närheten av 1960. När man tar med bälg fungerar det bäst med helt manuella objektiv, och man måste ställa skärpan manuellt genom att flytta antingen motivet eller kameran till ett läge där det blir skarpt.

Inkanyezi
2013-12-18 00:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

När man är så här nära är skärpedjupet mycket kort. Kulan på den här pennan är bara en halv millimeter. Även om man bländar ner så mycket det går blir skärpedjupet inte mer än en millimeter ungefär.

När man drar ut långt tappar man en hel del ljusstyrka.
Här blev exponeringstiden tjugo sekunder.

Det här är ett bökigt sätt att ta närbilder. Det är inte alls lätt, och framför allt är det svårt att få kamera och motiv till precis rätt läge. Minsta avvikelse och det blir oskarpt eller motivet försvinner ur sökaren. Men man kan få mycket stor förstoring. Ju kortare brännvidd objektivet har, desto större kan förstoringen bli.

Jag tror inte på allvar att det är något sådant här du är ute efter.

Upp till toppen
Annons: