Annons:
Etikettbildhantering
Läst 640 ggr
Anngerd
12/14/13, 8:02 PM

Spara foton

Hej!

Jag undrar hur jag smartast lagrar mina foton. Det börjar bli rätt mycket foton och man kanske inte kan spara alla på datorn. Antar att datorn blir seg om jag lagrar mycket bilder på den. Skulle dessutom vilja ha dem sorterade i grupper, t ex blommor, djur osv.

Annons:
Po A
12/14/13, 8:20 PM
#1

Hej 

En extern hårddisk, eller två kan vara bra att ha. En som du jobbar mot och en som backup. Sortering får du nog göra manuellt, det finns inte vad jag vet program som gör det. Lightroom har fina verktyg för att kunna göra smarta samlingar, där du kan ha olika rubriker på samlingarna, fast dina bilder ligger lite här och där på din hårddisk….

Mvh.

Po.

Anngerd
12/14/13, 8:33 PM
#2

Tack!

Inkanyezi
12/14/13, 8:50 PM
#3

Ett gratisprogram som funkar för att hålla reda på bilder är Picasa. Det letar rätt på alla bilder i datorn, och man kan tala om för Picasa att man inte vill se bilder i vissa mappar, så att man slipper störande bilder från program när man tittar igenom det som visas upp. Det går att kombinera med bildbehandlingsprogram, så att man kan ta en bild ur Picasa och lämna över den till exempelvis Gimp. Picasa jobbar i bakgrunden och letar efter bilder i datorn, så att varje ny bild, hur man än lägger in den, kommer att visas i Picasas panel när man öppnar den.

Ett annat populärt program är Faststone, och min egen favorit för enkel hantering av bilder i Windows är Irfanview. Jag använder Irfanview i Linux också, för att vända jpeg-bilder rätt när de är felorienterade utan att spara om dem med ny komprimering, och ibland när jag behöver göra samma operation på ett helt gäng bilder exempelvis dra ner dem i storlek, då sådana operationer är enklare i Irfanview än i Gimp.

Upp till toppen
Annons: