Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 432 ggr
Mantissa
12/11/13, 4:39 PM

Vilket objektiv?

Jag har precis köpt en Canon eos 60d. Det följde med ett objektiv som heter efs 18-55

Vad jag skulle vilja ha tips på är vilka objektiv jag bör skaffa för följande motiv:

1. djur i rörelse på lite större avstånd (hästar/hundar)
2. Närbilder/detaljbilder på ödlor och fiskar
3. inomhusbilder och bilder där ljustillgången är sämre, men gärna utan att få lazer Eyes på djuren

Annons:
JazzBass
12/11/13, 6:30 PM
#1

1 - En telezoom i stil med Tamron 70-300/4-5,6 VC (eller nåt annat med liknande siffror) skulle passa bra, åtminstone i bra ljus.

2 - Kitobjektivet borde funka bra till hela ödlor och fiskar, om du kan gå ganska nära med kameran. Vill du ta närbilder på t.ex. bara huvudet är ett makroobjektiv bättre, alternativt en bra närbildslins med måttlig styrka, +2 - +4 dioptrier. En sån funkar som ett förstoringsglas och gör att man inte kan fokusera så långt bort från kameran, och förstorar alla tekniska fel i objektivet (oskärpa, kromatisk aberration mm). Såna finns alltid i viss mängd. Därför är det bra att inte ta en för kraftig lins.

3 - Ett ljusstarkt fast objektiv (ljusstyrka mellan f/1,4 och f/2,8) eller extern blixt som du kan rikta åt nåt annat håll än framåt (alltså så ljuset från blixten studsar via väggar istället). Det är när man riktar den rakt fram som ögonen blir röda på bilderna, speciellt om blixten är nära objektivet. När ljuset är sämre är det ofta betydligt sämre än man tror, så bara ett ljusstarkt objektiv löser inte alla problem, speciellt inte om man inte vill ha så kort skärpedjup som man lätt får med ljusstarka objektiv inställda på stor bländare. Tyvärr kan jag inte Canon så bra, men ett objektiv kring 24-35mm skulle vara lagom, gärna f/1,8 eller f/2. Också Sigma 30/1,4 DC skulle vara utmärkt, men man måste vara noga när man skaffar ett sånt så man vet att det fokuserar rätt. Det går att få dem kalibrerade om de fokuserar fel, men det är inte jättelätt att veta om objektivet är fel eller om det är "skit bakom spakarna", så att säga. (Själv har jag ibland undrat om nåt objektiv jag haft har fokuserat fel men det har flera gånger visat sig vara fråga om det senare… 😃 )

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Mantissa
12/11/13, 7:27 PM
#2

#1 Oj tack för informativt svar! Jag känner att jag har en hel del att sätta mig in i då detta är mig första systemkamera. Någon bra tutorial typ "systemkameror for dummies" att tipsa om?

Inkanyezi
12/11/13, 9:28 PM
#3

Det finns flera böcker, bland annat av Scott Kelby. Kolla i bokhandeln.
Du kan också titta på Fotoinspiration, där finns en del grundläggande.
Och så har PeterWem skrivit Bemästra din kamera

Upp till toppen
Annons: