Annons:
Etikettövrigt
Läst 681 ggr
natha-mjau
2013-12-08 20:49

Blixt till D7000

Fotade tidigare med Nikon D5000 och då köpte jag en blixt till den kameran, nikon speedlight sb-700 men jag tycker den blixten fungerar mycket sämre på min D7000, är det för att det krävs en "kraftigare" blixt till D7000 eller kan det vara något annat?

Någon blixt ni rekommenderar?

Annons:
Inkanyezi
2013-12-08 20:51
#1

Nej, det behövs inte kraftigare blixt till D7000, men du kanske behöver lära dig hur grejerna fungerar.

natha-mjau
2013-12-08 20:53
#2

Blixten vet jag hur den fungerar, för den har jag haft i flera år.
D7000 har jag dock lite problem med fortfarande.
Vad skulle kunna vara fel?

Inkanyezi
2013-12-08 21:22
#3

Först måste du beskriva vad du tycker är dåligt, och visa "felet" med någon bild där det kommer fram. Det går inte att gissa sig till vad det kan vara, men att det skulle vara någon avsevärd skillnad i prestanda mellan D5000 med blixten och D7000 är mycket osannolikt.

Om bilderna blir underexponerade behöver du endera dosera ut mer ljus eller öppna bländaren, beroende på vilket avstånd det handlar om. Om kameran genomgående exponerar fel med blixten, måste du kompensera om du använder automatiken, såvida den inte ibland exponerar för lite och ibland för mycket.

En sak som kan vara av värde om du använder kamerans jpeg och inte spar RAW, är att kalibrera en Vitbalans för blixten, så att du slipper den blå tonen som småblixtar brukar ge. Om du spar RAW räcker det med att ta en bild med vitreferens och använda dess profil för övriga bilder tagna med blixt efter att du har ställt Vitbalans i råkonverteringen.

I regel står kamerans Vitbalans fel när man ställer den på blixt eller bara använder automatiken. Dess Vitbalans för blixt brukar stämma med studioblixtar, som inte har samma färg som småblixtar (inbyggda och speedlite). En egen uppmätt Vitbalans blir i stort sett alltid bättre.

Upp till toppen
Annons: