Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 959 ggr
Jalking
2013-12-07 14:47

Förvara fotoutrustning och dator i fuktig miljö?

Ett utrymme hemma i källaren är en perfekt förvaringsplats för fotoutrustning och en bärbar dator som jag för tillfället inte använder. Perfekt, bortsett från en sak - det är ganska fuktigt. Mätte 67% med en enkel hygrometer. Är det för fuktigt? Ska tillägga att det mättes när det var plusgrader ute. Jag antar att luften blir torrare när det blir kallare.

Jag funderar på att sätta in en fuktslukare, "torrboll". Jag har använt såna med bra resultat tidigare i vinterförvarade bilar. Vätskan som bildas i den är giftfri och kan slås i avloppet, men är den skadlig på andra sätt? Avger den t.ex. nån gas som kan skada elektronik och optik? (Vätskan är mycket otrevlig att få på händerna, både klibbig och kladdig samtidigt. Känns dock just otrevlig och inte hälsovådlig.)

Annons:
JNN
2013-12-09 11:54
#1

Det där har jag ingen aning om, men man har ju radioapparater, cd-spelare mm i bilar utomhus året runt, och vi har en radio ute på altanen som står ute och den funkar utan problem. Men en kamera sensor kanske är känsligare, det vet jag inget om men som med mobilerna så brukar det väl rekommenderas att inte användas under +-0, men att förvara dessa prylar vet jag inte vad som sägs. Men när kameran varit ute i kyla så bildas ju lätt kondens i den om den värms för fort, men det är det enda problem jag kan komma på. Finns säkert dom som kan svara mycket bättre på detta än jag..

Inkanyezi
2013-12-09 13:19
#2

Det som görs när kameror packas ner för att skickas i container med sjötrafik, är att inne i kartongen där den känsliga utrustningen ligger, har man placerat den i en plastpåse, som brukar ha en liten kudde med silica-gel, torkmedel.

Silica-gel kan återanvändas genom att torkas i ugn. Väldigt många förpackningar innehåller det, apoteksburkar och elektronik främst. I apoteksburkar sitter det ibland som en kapsel i själva locket, ibland är det en lös kapsel inne i burken. Det finns också att köpa, gör websök.

Upp till toppen
Annons: