Annons:
Etikettövrigt
Läst 1159 ggr
Jenniferri
12/6/13, 11:40 PM

Vill inte förlora bilderna..

Mitt minneskort (SD HC 16GB) till min Nikon D3100 har börjat krångla och kräver att jag ska om formatera kortet. Jag har massa bilder där som jag inte vill förlora. Jag kan inte ens komma åt de längre eller se dom. Kort och gott, jag har inte vågat formaterat kortet då jag vet att allt kommer försvinna… Så är det helt kört eller finns det något slags program som gör att man kan återfå bilderna? Tips?

Jag har inte rört kameran eller något sen detta uppkom🤐Samma händer ifall jag stoppar in minneskortet i min dator för att överföra, så vill den att jag ska formatera det… Har ingen aning om hur jag ska göra.

// Hannah

Annons:
[PeterWem]
12/7/13, 9:15 AM
#1

Du kan alltid testa.

http://kameratrollet.se/2013/05/19/aterskapa-forlorade-bilder/

Om du mot förmodan skulle få för dig att formatera kortet, gör då bara en snabbformatering, så kan programmet i länken ovan fortfarande hitta bilder.

ru4real
12/9/13, 3:59 PM
#2

Men varför envisas folk med att lagra alla bilder på sina minneskort? Säkerhetskopiera till datorn regelbundet, formattera sedan korten I kameran, aldrig i datorn.

Och om man inte har ngnstans att spara bilderna, läs denna länk: https://www.evernote.com/shard/s16/sh/7b14584a-2ddd-4521-baaa-c4e7de3536eb/873fdfc8d74e16e55759b24b60599a9f. Den ger tips på olika molnlagringstjänster på nätet, gratis och betalalternativ.

bgtommyalm
12/9/13, 5:04 PM
#3

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Jenniferri
12/10/13, 3:30 PM
#4

#2 & #3 Tro mig, jag kan inte ens om jag ville lagra mina bilder på minneskort. Då skulle jag behövt ha flera styckna och köpa nya regelbundet och det skulle jag aldrig få för mig.

Jag lagrar mina bilder på en extern hårddisk och tar kopior på även dom. Kommer aldrig få för mig att lagra på datorn då jag spelar ett slags spel då och då, och det upplever jag att det börjar lagga mer. Men för övrigt har jag inga problem med att använda tunga program.

Varför jag använder 16 GB minneskortet i vardags (har egentligen mer än bara 1), är inte för att lagra utan jag tar alltid överdrivet många bilder per gång, och därför är det bra för mig att ha stora minneskort istället för små, sen så filmar jag lite smått ibland.

Men nu när jag har mått väldigt dåligt på sista tiden, djupt deprimerad rättare sagt pga. en sak som hände min mamma i somras. Så har jag inte haft orken att fixa det sista jag har haft på minneskortet och nu råkade visst något knas hända det såhär i efterhand. Det är inte första gången mina minneskort blir förstörda helt plötsligt, men då har jag alltid haft en kopia/backup på allt och inget förlorades tack vare det. Så nej, jag behöver inte hjälp med hur man säkerhets förvarar sina bilder etc. Utan mer om hur jag kan få tillbaka de som jag förlorade. Tack iaf, men tror jag får söka på lite random saker på google för att hitta mitt svar, tack #1 ska kolla upp det.

// Hannah

ru4real
12/10/13, 8:54 PM
#5

Tror ju tyvärr att minneskortet är skadat. Då blir det svårt att göra ngt. Men hittar inte datorn kortet alls? Eller inget på det? Kolla om det finns program som #1 tipsade om.

Upp till toppen
Annons: