Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 546 ggr
EbbaMunther
2013-12-06 23:34

(M) Kritik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle gärna ha lite medel kritik på detta fotot som jag tog i sommras :)

 

http://bunnyjump.blogg.se

Annons:
Inkanyezi
2013-12-07 12:47
#1

Bilden är hyggligt komponerad, men jag skulle gärna se att en del tomt utrymme ovanför blomman skars bort. Jag skulle också gärna ha sett mer luft till vänster.

Den här bilden är ett ganska gott exempel på vad som ofta händer när man tar bilder på blommor med starkt mättade färger. Färgkanalen som oftast brukar klippa är röd, men här är det den blå kanalen som går i taket mest. Också den röda når klippning, men inte med lika många pixlar som blå. (Grön har jag aldrig sett nå klippning på blommor.)

Man kan undvika klippningen på två sätt:

  • Det ena är om man har lärt sig arbeta från RAW och att man gafflar exponeringen tillsammans med negativ kompensation lika stor som gafflingsvärdet, alltså att man både kompenserar lite minus, och att man gafflar för att få flera olika exponeringar. Då kan man oftast räkna med att åtminstone en av dem inte klipper i råfilen, och i så fall har man arbetsmaterial för att ta fram en bild där den blå tonen precis når mättnad, men att inte någon större yta blir platt återgiven.
  • Det andra sättet är att kompensera relativt mycket, så att den blå inte heller når mättnad i kamerans jpeg, men det sker då vanligen med förlust av de mörkare tonerna i bilden, så att det gröna återges mörkare än det borde. Man ar alltid större dynamiskt omfång i råfilen, och störst blir det vid lägst ISO. 

Ett annat problem, när bilden publiceras på nätet, är att den har sparats i aRGB, en färgrymd från Adobe med större omfång än våra skärmar kan klara. Den funkar inte bra på nätet och gör många bilder mer fadda än de skulle ha varit om man i stället hade jobbat i färgrymden sRGB, som är standard på nätet och kan återges på alla skärmar.

Upp till toppen
Annons: