Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Kritik - Medel

(M) Kritik

2013-12-06 23:34 #0 av: EbbaMunther

Skulle gärna ha lite medel kritik på detta fotot som jag tog i sommras :)


Anmäl
2013-12-07 12:47 #1 av: Inkanyezi

Bilden är hyggligt komponerad, men jag skulle gärna se att en del tomt utrymme ovanför blomman skars bort. Jag skulle också gärna ha sett mer luft till vänster.

Den här bilden är ett ganska gott exempel på vad som ofta händer när man tar bilder på blommor med starkt mättade färger. Färgkanalen som oftast brukar klippa är röd, men här är det den blå kanalen som går i taket mest. Också den röda når klippning, men inte med lika många pixlar som blå. (Grön har jag aldrig sett nå klippning på blommor.)

Man kan undvika klippningen på två sätt:

  • Det ena är om man har lärt sig arbeta från RAW och att man gafflar exponeringen tillsammans med negativ kompensation lika stor som gafflingsvärdet, alltså att man både kompenserar lite minus, och att man gafflar för att få flera olika exponeringar. Då kan man oftast räkna med att åtminstone en av dem inte klipper i råfilen, och i så fall har man arbetsmaterial för att ta fram en bild där den blå tonen precis når mättnad, men att inte någon större yta blir platt återgiven.
  • Det andra sättet är att kompensera relativt mycket, så att den blå inte heller når mättnad i kamerans jpeg, men det sker då vanligen med förlust av de mörkare tonerna i bilden, så att det gröna återges mörkare än det borde. Man ar alltid större dynamiskt omfång i råfilen, och störst blir det vid lägst ISO. 

Ett annat problem, när bilden publiceras på nätet, är att den har sparats i aRGB, en färgrymd från Adobe med större omfång än våra skärmar kan klara. Den funkar inte bra på nätet och gör många bilder mer fadda än de skulle ha varit om man i stället hade jobbat i färgrymden sRGB, som är standard på nätet och kan återges på alla skärmar.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.