Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 597 ggr
ALEVIUSS
12/5/13, 7:00 PM

Objektiv AF vs manuel, vilken blir dyrast?

Hejsan!

Är ny här på foto iFokus, verkar vara ett trevligt forum med många kunnigaGlad

Jag ska förhoppningsvis köpa min första systemkamera snart och jag har av någon anledning fastnat på märket Nikon :p

Jag var helt inställd på att köpa modellen d3200

Men sedan snubblade jag över lite info om nikon d7000 och den verkar aningen mer lovande än d3200.

Jag har lärt mig att inte stirra mig blint på "pixlar" så de enda fördelarna med d3200 fr mig är nog wifi och priset.

Nu till min huvudsakliga fråga!  Jag såg på ett youtube klipp där en man som recenserar dessa 2 modeller tycker att d3200 är typ skräp för den har inte inbyggd autofokus!

Hans argument är att även om d7000 kamere huset är dyrare så är objektiven till en kamera med inbyggd autofokus mycket billigare än den till d3200. Så i längden sparar man pengar på att satsa på en d7000, stämmer detta tycker ni?

Jag försöker läsa mig till allt om objektiv och har försökt jämföra priser utan att komma nån vart, det är så mycket info så jag blir inte klok!  Så därför ville jag höra mig för bland mer erfaren folk :)

Bör tillägga att jag kommer enbart fota min kanin både stillbilder och action bilder. Och vilddjur som småfåglar och så natur o landskaps bilder. Så jag behöver ha snabb fokus med bra skärpa. Tänker därför köpa ett vidvindkel objektiv (de billigaste som finns då jag inte har så mycket cash :P) och kanske i framtiden även ett teleobjektiv. Och så är jag seriöst intresserad av foto!

Så frågan är då: är det i längden "billigare" med objektiv till d7000 som har inbyggd i AF huset eller är det sak samma om man köper nikon d3200

Annons:
MagArne
12/5/13, 7:13 PM
#1

Fördelen med D7000 är att den har inbyggd motor för autofokus. Detta har inte D3200. Men det spelar egentligen ingen större roll då i stort sätt alla nyare objektiv till nikons DX-kameror har autofokus motor i objektiven.

Ja, det finns några enstaka nya billigare objektiv som saknar AF-motor och bara passar D7000. Du många gamla objektiv eller köper mycket begagnat kan det vara värt med ett hus med inbyggd AF-motor. Doch är det inte denna finess som är det stora argumentet för en D7000 utan dess mer avancerade snabbvalsknappar och rattar.

ALEVIUSS
12/6/13, 11:57 AM
#2

Ja jag lutar åt d7000  hoppas bara att den går ner i pris vid mellandags rea😮  Jag har aldrig haft en system kamera..eller jo min pappa har en analog systemkamera :)

Men jag tror inte rattar o knappar betyder så mycket för mig.

Jag har kollat lite på tredjeparts objektiv men så biliga verkar dem inte vara i jämförelse med AF vs manuel eller så vet inte jag att se skillnad (högst troligt!)

Ja jag planerar att söka begagnade objektiv i framtiden, då kanske det är säkrast att ha en kamera med inbyggd AF som du säger?

Åh beslut ångest är så jävligt att ha att göra med😡

MagArne
12/6/13, 1:24 PM
#3

Nybörjare är man tills man börjar börjar studera och tillämpa fototeori. Det är allt från 2 dagar till 20 år. Vet du med dig att du alltid kommer ha kameran i autoläget och bara sikta och skjuta, köp en billig D3100. Kommer du inom kort laborera med Vitbalans, skärpedjup, ISO, bländare, blixtar m.m. köp en D7000 utan diskussion. Även om den ser på tok för avancerad ut nu i början så är den helt rätt väg att gå om du börjar bläddra i manualen och testa vad knapparna verkligen gör med bilden.

I bokaffärerna på nätet finns det bra böcker/guider för bl.a. D7000 som helt klart är värt att kolla upp. De är för visso på engelska men innehåller många bilder med förklaringar som verkligen ger en skjuts i fototeori och kamerans inställningar för just D7000.

Upp till toppen
Annons: