Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3498 ggr
Ellen10
12/5/13, 7:52 AM

Vilket stativ ska jag välja?

Hej! Jag vill köpa ett stativ till min Canon EOS 7D, men det finns ju massa olika att välja mellan. Jag vill ha ett stadigt och bra stativ men vill helst inte betala för mycket. Tack på förhand!

//Ellen

Annons:
JazzBass
12/5/13, 8:09 AM
#1

Sirui är ett nytt relativt förmånligt märke som fått lysande recensioner. Sen finns ju Velbon, Slik och Manfrotto med en del stativ i billigare prisklassen. Men det kan vara svårt att hitta nåt vettigt set som också inkluderar kulledshuvud för långt under 2000kr.

Räkna också med att skaffa en fjärrutlösare om du inte redan har en. Speciellt om man tänker fota med medellånga slutartider på 1/100-2 sekunder är det viktigt att med fjärrutlösare om man inte alltid vill köra med tidsutlösare för att minska vibrationerna av att trycka på utlösarknappen. Själv har jag ett Manfrotto 190 XPRO B stativ och ett 498RC (eller nåt ditåt) kulhuvud, ett relatvt förmånligt set. Det är dock inte tillräckligt stadigt i alla lägen tyvärr, men med fjärrutlösare funkar det hyfsat i alla fall.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
12/5/13, 8:11 AM
#2

Hur mycket är du villig att betala?
Jag letade som en tok efter stativ för ett år sedan och det fanns ingenting som höll tillräckligt hög kvalité eller var stabilt nog för under 1000kr. Jag var först inne på Manfrotto 055 eller 190 som kändes stabila, särskilt 055 men säljarna var inte det minsta kunniga eller intresserade på Media Markt så jag åkte till lokala lilla fotobutiken och köpte ett Vanguard Alta+ 263AP i stället. Stabilt och känns rejält byggt. Skönt med snabbfäste för kameran också.

denstore
12/5/13, 8:20 AM
#3

Ska du släpa runt på det, eller bara ha det hemma eller i studio? Ofta betalar man för stadigt men lätt. Kan man stå ut med vikt, så är det betydligt lättare och ofta billigare.

Ellen10
12/5/13, 9:20 AM
#4

Jag vill inte betala över 1000kr. Jag har inte tänk att släpa runt på det så det gör inget om det är lite tungt. Jag har kollat på olika stativ från kamda.se där vissa ligger under 500kr men det kanske är rena skiten?

//Ellen

MagArne
12/5/13, 9:29 AM
#5

#4 Nämn några du funderar på så kanske någon här har något att berätta om dem.

JazzBass
12/5/13, 9:43 AM
#6

#4 - Stativen på den sidan under 500kr tror jag tyvärr är bara skräp. Har haft två liknande stativ själv (Hama & Vanguard) och de var/är inte alls bra. Ena har gått sönder så det är oanvändbart, det andra nån plastbit lossnat på men det går fortfarande att använda som nödlösning och t.ex. som blixtstativ.

Det här skulle kanske kunna duga för en lättare kamera med lätt objektiv. Det står att det klarar 4kg, men så mycket vikt skulle jag inte lägga på det, blir för ostabilt antar jag då inte ens min stativ- och huvudkombination som kostade 4ggr mer klarar den vikten så bra. Jag tror inte att det här är bra, men kanske funkar som budgetlösning. Ett plus med stativet är att det finns en krok undertill som man kan hänga en vikt på, vilket gör det stabilare (om kroken håller…)

http://www.kamda.se/trebensstativ-fancier-pro-inkl-huvud-153cm

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Inkanyezi
12/5/13, 10:21 AM
#7

#4 av Ellen10  Jo, under 500 kr är rena skiten, åtminstone om man ska använda det till en spegelreflexkamera. Skräpstativen fungerar utmärkt till kompaktkameror, eftersom de är mycket lättare, och eftersom kompaktkameror inte skakar när de trycks av. En spegelreflexkamera ruskar lite grann på sig när den löser ut, och med ett dåligt stativ kan man inte få skarpa bilder då.

När stativen är lite bättre är priserna högre, och de billigaste som verkligen är bra ligger bara några hundringar högre än så. Men sedan kommer det också an på hur högt stativ man behöver, och ska det komma upp i ögonhöjd utan att man drar upp mittpelare, så blir det ännu några hundralappar mer för att få ett dugligt stativ.

Om du tittar på vad Cyberphoto har, så får du en ganska bra överblick. Sortera listan på pris och stryk alla som är billigare än ungefär 700 kronor. Ett vettigt stativ om man kan godta att det är ganska lågt, är Digipod 2541P. Man får inte upp det högre än ungefär i brösthöjd utan att dra upp pelaren. Ett annat är Dörr Pro Black 1, som kostar ungefär lika mycket. Inte heller det kommer upp i ögonhöjd utan att man drar upp mittpelaren.

Helst ska man alltså aldrig dra upp pelaren. Bara ganska stadiga stativ, som Gitzos aluminiumstativ i proffsklass, är någotsånär stadiga också när man drar upp pelaren. Knepet för att fotografera med ett lite mindre stadigt stativ är att man måste fälla upp spegeln innan man tar bilden. På en del kameror kan man fälla upp spegeln med någon knapp, och en del kameror fäller upp den när man använder självutlösare. Men på det stora flertalet går det inte alls att fälla upp spegeln.

På EOS 7D är spegeluppfällningen lite komplicerad. Man måste ställa in ett särskilt läge i menyn, som möjliggör spegellåsning, och så fokuserar man och trycker ner helt och släpper upp direkt. Kameran tar då ingen bild, utan den fäller bara upp spegeln och drar ihop bländaren till det förvalda värdet. När man sedan trycker en gång till, så tar den bilden. Det funkar också med fjärrkontroll, men kolla om den fäller upp spegeln ett par sekunder innan slutaren går när du ställer in två sekunders självutlösare. Det är i så fall enklare, men det framgår inte av bruksanvisningen.

Om du ska ha ett stativ som kommer upp i ögonhöjd, ska det vara åtminstone 150 cm utan pelaren uppdragen, men hellre lite högre. Ett sådant stativ är både längre hopskjutet och tyngre att bära än ett lägre stativ, så det kan vara en bra kompromiss att inte ta högre än de billigare, även om man måste huka sig lite för att se i sökaren.

Ett hyggligt och lättarbetat stativ med vettig höjd är Manfrotto 294A3-A0RC2 som man kan få för ungefär trettonhundra nu.

Jag har också ett mycket bra stativ som jag har annonserat här tidigare under säljes, och som jag släpper för femhundra, men det är utan kulled. En bra kulled kostar från sexhundra kronor och uppåt. Mitt stativ är ganska tungt, och det har ingen mittpelare, men det är lättjobbat. Det går inte att få ner på riktigt låg höjd, eftersom det inte går att fälla ut benen annat än till det vanliga läget. så man kommer inte lägre än omkring 70 cm.

Och det kan ju vara ett alternativ, att köpa begagnat. Då kommer priset ner en bit, och man kan få ett riktigt stativ för en vettig peng. Mitt motsvarar stativ som ligger i prisklass mellan ungefär tvåtusen och fyratusen (utan huvud), men priset har jag satt lågt, eftersom det är mindre flexibelt än nya, och det är tyngre och väldigt gammalt. Om du tittar på fotosajter, som fotosidan, där det finns seriösa säljare, kan du kanske hitta ett som är bättre för dig i liknande prisläge.

JNN
12/5/13, 10:39 AM
#8

Det här köpte jag för en tid sen och tycker att det funkar bra för mina behov. Blir något biligare att köpa det som paket, än att köpa stativ och kulleden separat.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380024_2pac

Inkanyezi
12/5/13, 10:50 AM
#9

Det är lite djungel att handla stativ, och Cyberphoto är kanske stället där det finns mest att välja på, och de har också ganska bra stativ i mycket bra prisläge. Om man själv sätter ihop, dvs köper kulleden för sig, kan man kombinera på olika sätt, och stativ utan huvud finns främst från Benro i bra prisläge, men priserna börjar på ungefär en tusenlapp utan huvud. I deras sortiment är det billigaste som jag tycker är vettigt det som jag har länkat i förra inlägget.

När man tittar på huvuden är det lätt att gå vilse om man inte förstår vad som är tillräckligt bra. De billiga huvudena från Novoflex i Cyberphotos katalog duger inte till en spegelreflex. Det man ska titta på är främst kulans diameter, och den bör vara femtio millimeter eller mer, men från omkring trettio millimeter kuldiameter kan fungera. Novoflexhuvudena för omkring trehundra har mindre kula. Det finns också trevägshuvuden som kan fungera. Om man tar ett sådant stativ som mitt Bilora, måste man ha ett stort huvud, eftersom man annars inte kan sätta kameran till höjdformat. Plattan är så stor att kameran går emot den om huvudet är för litet.

Så det är en del saker att tänka på när man ska ha ett stativ, men stalltipset är ändå att man inte ska köpa det billigaste, när man ändå har lagt ner så mycket på kameran och valt en kamera som verkligen kan ge skarpa bilder. Med ett dåligt stativ, kan man inte utnyttja kamerans kapacitet till bra skärpa.

Billigare än det som föreslås i #8 lär du knappast hitta.. Det är ett bra stativ för det priset, och dessutom hyggligt lätt att bära på. Mitt väger mer än dubbelt så mycket med ett bra huvud på.

IzaEleonora
11/22/17, 2:58 PM
#10

Väcker liv i denna tråd igen! Ska köpa ett stativ nu och är som sagt rena djungeln! Har en Nikon D5200 och ska ha för nattfotografering så kommer släpas runt lite! Vill helst hålla mig runt 1000 lappen då detta är en relativt ny hobby så vill inte spendera en förmögenhet om jag inte fortsätter :)

ru4real
11/30/17, 3:00 PM
#11

Kolla begagnade stativ, då kan du nog få bra kvalitet till vettigt pris. Inte så mycket som kan gå sönder på kvalitetssstativ. Och du kan kanske lägga lite mer pengar på en bra kulled senare. 
Kolla t ex denna: https://www.tradera.com/item/302313/295731814/stativ-tripod-manfrotto-kulled-34-141-cm-till-kamera

Ett tips: köp inte ett med "arm", de är främst tämkta för videofotografering, och för eller senare kommer du bli irriterad på armen som alltid är ivägen :)

Upp till toppen
Annons: