Annons:
Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 4287 ggr
JazzBass
2013-12-05 07:21

Utmaningen #47: Julstämning

Så här inför jul passar det ju bra med ett jultema, så vi kör på JULSTÄMNING. Perfekt tillfälle att ta en bild som man också kan använda som julkort! Som tidigare är det också fritt fram att tolka temat hur man vill.

Reglerna är:

  • En bild per person
  • Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
  • Om redigering: Man får redigera och manipulera sitt bidrag relativt fritt, men manipulering som grovt förändrar bildens innehåll, liksom att lägga till detaljer i bilden som inte fanns med från början, t.ex. att lägga in en ny himmel eller ett djur på bilden är inte tillåten. Bortkloning av störande detaljer är ok, men inte att lägga till nya bildelement. Bilden får bestå av flera exponeringar (t.ex. HDR, panorama) så länge de ovannämnda kriterierna uppfylls.
  • Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
  • När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startas kommenteringen. Alla deltagare kommenterar då alla andra deltagares bilder (en skild kommentar för varje bild), och delar ut 10p totalt till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).

Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng ihop i slutet.

Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast onsdagen den 18.12, eller om 10 bilder redan laddats upp långt före det; senast kl 7 morgonen efter att det antalet uppnåtts.

Alla är varmt välkomna att delta, men innan deltagande, var beredd på att följa reglerna och kommentera (i tid!) när det är dags, så blir det roligast och mest givande för alla att vara med. 

Lycka till! Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
CandeFan
2013-12-12 19:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Känn doften.

inxcam
2013-12-13 21:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Kom till oss!

JazzBass
2013-12-20 21:33
#3

Jag föreslår att vi fortsätter den här utmaningen en vecka till, så kanske vi får lite fler bilder. Nytt sista datum för uppladdning är 27.12.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jessicahagstrom94
2013-12-21 12:35
#4

Bra!! Här finns inget julpynt än..

Martin
2013-12-21 20:18
#5

Tack för det JazzBazz, har själv satt på en julskiva precis för att få lite julstämning. 6 grader varmt och regn ute… då hjälper inte en gran och en ljusstake så mycket här inne. Skall försöka bidra!

mvh Martin

hydman
2013-12-22 18:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Dagen är kommen.

Annons:
Jessicahagstrom94
2013-12-23 17:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Julstämning.❤️

Martin
2013-12-25 22:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Christmas Tree

mvh Martin

Fiia Magic Paws
2013-12-26 00:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

God Jul ❤️

JazzBass
2013-12-28 21:34
#10

Är nån dag sen, men vi kör igång kommenteringen nu enligt samma modell som i tidigare omgångar. Må bästa bild vinna! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Fiia Magic Paws
2013-12-29 02:01
#11

Är det här man skriver poängen?

JazzBass
2013-12-29 09:01
#12

Kolla tidigare utmaningar så ser du en modell för hur det går till.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Martin
2013-12-31 11:20
#13

3 p #CandeFan
Doften sprids i rummet, ut genom högtalarna i datorskärmen. Härlig julkänsla i 

0 p #inxcam
Lite mörk bild men visst är där ett mått av julstämning, men med de begränsade poäng som skall delas ut räcker det inte hela vägen denna gången. Kanske hade blivit lite bättre om den varit lite ljusare.

1 p #hydman
Lite gammeldags ljussättning över den här stjärnan, gillar det softa runt om och att den är centrerad.

1 p #JessicaHagstrom94
Visst är julgranen med dess dekorationer något som med färg lukt och ljus sätter julstämning i den mörka vintern. Det är något speciellt med rött och julen, en härlig känsla.

Martin, mitt eget bidrag.

1 p #Fiia Magic Paws
Ett fint litet julkort med gran och tomte och visst blir det julkänsla, ger ett kallt intryck med det vita alternativet till den gröna granen men snyggt är det.

GOTT NYTT ÅR ALLIHOP, SÅ SES VI I NYA UTMANINGAR 2014! :)

mvh Martin

Annons:
Fiia Magic Paws
2014-01-01 14:30
#14

0p #Candefan - det är juligt med kryddnejlikor i apelsiner. Lite dyster att kolla på men den sprider värme i kroppen! 0p #inxcam - visst är det juligt med granförsäljning. Roligt med en sådan bild i tävlingen. Dock är den för mig väldigt dyster och jag känner ingen direkt mysig julkänsla sprida sig i kroppen. 1p #Hydman - en bild som är oerhört behaglig att titta på med den "skarpa" stjärnan mot den suddiga bakgrunden. 3p #JessicaHagstrom94 - min absoluta favorit! Fantastisk bild att kolla på med behagliga färger och kontraster. Det här är Jul för mig :) 2p #Martin - på en stark andra plats hamnar denna fantastiska bild! Vad är mer juligt än en grön gran med glitter, belysning och röda kulor! Myskänslan med värme och kärlek sprider sig i kroppen när jag tittar på bilden! #FiiaMagicPaws - jag Vad fantastiskt duktiga ni är på att ta kort och påhittiga! Med detta vill jag önska alla ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

hydman
2014-01-02 09:58
#15

CandeFan
Trevlig bild som sammanfattar julens attribut. Möjligen skulle jag försökt lyfta fram apelsinen istället för koppen/glaset. 2p

inxcam
Har svårt att bilda mig någon egentlig uppfattning. Men lite snö är ju inte fel. 1p

JessicaHagstrom94
Även här finns julens attribut. Bra stämning och komposition även om jag hade försökt att göra något åt ljuset till vänster och höger. 2p

Martin
Lite märklig att till att börja med. Så tight inpå att jag tycker att det är svårt att orientera sig men efter ett tag löser det sig och kanske blir lite spännande. 1p

Fiia Magic Paws
Hårt och kallt och väl kraftigt beskuren.

JazzBass
2014-01-03 21:31
#16

Glömde visst lägga en deadline på kommenteringen. Det får bli måndag 6.1.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jessicahagstrom94
2014-01-07 10:19
#17

Candefan - 3p - Jättefin och härlig bild, det där är julkänsla och man känner nästan till och med doften av att titta på bilden.

inxcam - - Ganska tråkig och mörk bild, får inte riktigt någon större julkänsla men det är klart att den passar till temat, med julgranarna.

hydman - 1p - Trevlig bild och helt klart passande till temat, trevligt och mysigt ljus i bilden.

Martin -- Julkänsla helt klart, men jag stör mig på den suddiga julgranskulan i framkant.

fiia magic paws - 2p - jättefin bild, helt klart mycket julkänsla i den! Fin vovve! 

Jag vet att jag är en dag sen.. betyder det att mina poäng inte räknas nu?

CandeFan
2014-01-07 11:54
#18

inxcam 0p. Mer vinterångest än julkänsla. Fina bockar!

hydman 1p. Domedagen? Intressant…

Jessicahagstrom94  3p. Härlig bokeh! Lite större skärpedjup.

Martin 1p. Julkänsla! hårt beskuren?

Fiia Magic Paws  1p. Fin hund! Rörig. Rosa tomte, vit gran:/

JazzBass
2014-01-13 07:16
#19

Ber om ursäkt att jag glömt bort den här tråden än en gång. Bostadsaffär och renovering på gång på hemmafronten. :-) Men här är iaf poängen för den här omgången, för de som kommenterat:

CandeFan - 8

hydman - 4

Jessicahagstrom94 - 9

Martin - 4

Fiia Magic Paws - 4

Grattis Jessica  till en välförtjänt förstaplats! 🏆 Blev en jämn kamp om segern mellan dig och CandeFan på andra plats. 🙂

Förslag på tema till nästa omgång?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jessicahagstrom94
2014-01-13 18:41
#20

Tack så hemskt mycket! :)

Annons:
CandeFan
2014-01-14 00:53
#21
Niini
2014-01-14 21:32
#22

Vad sägs om "vinter" som nästa tema, nu när snön anlänt (här iaf) :)

JazzBass
2014-01-14 21:47
#23

Ja, eller kanske "kyla"?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JNN
2014-01-14 22:08
#24

Kyligt hade vi i Januari -13, omgång 31, och kyla har också varit. Visserligen omgång 4 år 2007, men det kanske inte gör nåt..?

Martin
2014-01-14 23:07
#25

Som Malmöbo med gröna gräsmattor och knoppar (nästan) i träden röstar jag bort vinter, kyla eller motsvarande skulle jag nog kunna hitta något motiv som matchar.

mvh Martin

JazzBass
2014-01-15 07:26
#26

#24 - De riktigt gamla utmaningarna har jag ingen koll på då jag registrerade mig här 2011 eller så, men lite onödigt att ta så gott som samma teman som varit uppe tidigare.

Tror vi kör på "varmt och kallt" så ser vi vad som händer. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JNN
2014-01-15 07:56
#27

Varmt och kallt kan nog funka, får gnugga hjärncellerna då och se om man lyckas vara med denna gång då!

Annons:
Winden
2015-05-31 21:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

visst är tävlingen över men jag vill verkligen dela med mig av detta lilla fotografiet😃

we need to freeze the world and keep it in our camera

ebba_zigge
2015-06-23 11:29
#29

Kan du inte göra en ny utmaning? Med naturbilder?😀

Upp till toppen
Annons: