Annons:
Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 4443 ggr
Jessicahagstrom94
2013-12-02 21:50

Copyright.

Hej! 

Jag undrar hur ni gör era copyright-märken på era bilder? Hur får ni så att det ser likadant ut på varje bild? (typsnittet, storlek & det där)

Jag använder Photoshop cs5. (eller om det är cs6) 

Jag vill göra en sån för att folk ska ha klart för sig att det inte är okej att använda mina bilder hur som helst utan att skriva att jag är fotograf.

Annons:
Paltn
2013-12-02 21:59
#1

spara din logga som pensel i cs5, funkar utmärkt för vattenstämpel

// Paltfan

xla
2013-12-02 22:12
#2

Istället för att förstöra bilderna med en logga kan du väl eventuellt maila och säga till att bilderna inte får användas eller om du känner för det maila en faktura rakt av bara.

Jessicahagstrom94
2013-12-02 22:35
#3

#1 Och hur sparar man den som en pensel? Asså ska jag trycka "skapa nytt" (new som det heter på min engelska version under fliken "file"), göra ett märke (hur "ska" den se ut?) och sedan spara den som en pensel? 

#2 Det kan man ju också göra men för att slippa det vill jag ha copyright-märke på :) behöver ju inte vara något stort, tänker inte direkt sätta den mitt på bilden med världens största och mest uppenbara text. ;)

Paltn
2013-12-02 22:41
#4

Starta nytt med transparent bakgrund, ska vara ganska stort (högupplöst) för annars får du pixelförsämring då du ska förstora penseln på en högupplöst bild.

När du sen är klar så gör du den till pensel genom tre enkla tryck.

Edit -- Define brush preset -- ok/spara

Nu finns den sen längst ner i ditt penselbibliotek

// Paltfan

Paltn
2013-12-02 22:44
#5

När du sen stämplar dina bilder kan det vara snyggt att göra den lite transparent mot bakgrunden, eller rent av göra lagret "overlay" kan också funka bra. Detta för att göra stämpeln ännu mer diskret.

Btw, du är medveten om att copyright-symbolen inte har någon som helst betydelse i sverige och i svensk lag om kopieringsskydd, utan bara är en tagen grej från usa som visserligen vissa förstår betyder "rör ej".
I sverige har alla bilder kopieringskydd oavsett symboler.

// Paltfan

Jessicahagstrom94
2013-12-02 22:48
#6

Tack för hjälpen Paltn!🙂

Nej det visste jag inte faktiskt, men för mig betyder den där symbolen "ta ej" och det kanske den även gör för flera? Om inte annat är det ju trevligt att folk ser att det är jag som är fotograf ifall det skulle hända igen att min bild hamnar där den inte borde utan att fråga mig.

Annons:
felixhaljeskog
2013-12-03 12:56
#7

Egentligen spelar det ingen roll om man har en stämpel eller inte, för dom brukar oftast vara väldigt lätta att redigera bort. Så att den sitter där gör inte så mycket för dom som gärna vill ha bilden.

Jag själv har det dock för att jag gillar att ha mitt namn på mina bilder, det blir lite som en signatur som konstnärer lägger på sina målningar t.ex. :)

Jessicahagstrom94
2013-12-03 13:19
#8

#7 Den som tog min bild den här gången kan inte sånt (japp, det vet jag.) utan hon ville låna bilden för ett evenemang på Facebook vilket hon gjorde utan att fråga mig, sånt gillar jag inte för det är ju trots allt min bild och då vill jag att folk ska veta det. 

Vill också ha mitt namn på mina bilder som nån slags signatur :)

Schnauzertik
2013-12-03 15:16
#9

Den här artikeln tycker jag beskriver på ett bra sätt varför det är olämpligt att förstöra bilden med en signatur.

http://www.moderskeppet.se/live/gor-inte-sa-har-med-dina-bilder/

Värd för Pensionärer

bamse6311
2013-12-03 18:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag lägger alltid en copystämpel på mina bilder.

Att den där copystämpeln inte innebär något som helst juridiskt är en sak men jag gör det mest som en signatur och som en påminnelse att det är "min bild".

Sedan så behöver man inte lägga stämpeln så att den på något sätt egentligen stör bilden ifråga utan man kan lägga den väldigt diskret.

Se gärna bifogade bild av min son.

Bästa hälsningar,
Bertil

Jessicahagstrom94
2013-12-03 20:33
#11

#9 Lär ju faktiskt säga att den där personen absolut inte delar samma åsikt med mig. Det fick mig inte att ändra mig, vill fortfarande ha mitt namn på mina bilder för folk ska inte kunna tjuva den utan att folk ska veta att jag är fotografen.

#10 Snyggt! Se där, den syns ju knappt! 
Det är så diskret jag vill ha och då förstår jag inte vad han i länken menar med att det skulle förstöra bilden när det knappt syns och dessutom är snyggt placerat.

Schnauzertik
2013-12-03 20:44
#12

#11 Det är så klart upp till var och en att avgöra hur man vill ha det.

Jag som amatörfotograf tar i bästa fall medelmåttiga bilder med enstaka undantag som blir bra. Då vill jag inte ytterligare försämra dem genom att föra in störande moment som en signatur.

Tar man riktigt bra bilder kanske de tål den störning som en signatur medför.

Värd för Pensionärer

Jessicahagstrom94
2013-12-03 20:50
#13

#12 Jag kommer bara lägga in en signatur på bilder som är bra, inte på bilderna som blir "rätt okej" för då håller jag med om att det lätt kan se lite dåligt ut, men samtidigt inte om man gör den väldigt diskret mot färgerna i bilden.. osv.

Annons:
Inkanyezi
2013-12-03 21:19
#14

Jag förfular inte mina bilder med någon signatur eller "copyright-stämpel", utan jag anger i Exif vilka regler som gäller för vidareanvändning, eller i en del fall struntar jag helt enkelt i det.

Copyright är också ett begrepp som inte förekommer i svensk lag, utan det handlar om upphovsrätt, och lagen om upphovsrätt gäller oavsett om man kladdar på bilderna någon text.

bamse6311
2013-12-04 15:22
#15

Som sagt så gör man ju som man själv vill och precis som med mycket annat här i livet så finns det ju inget som är rätt eller fel och vem skall i så fall bestämma vilket som är rätt eller fel?

Att copystämpeln inte är något juridiskt i Svensk lagstiftning är ju en helt annan sak men dock så tror jag att de flesta människor här i landet vare sig de själv plåtar eller ej förknippar copystämpeln med att det är en bild/text mm som är skyddad.

Om man sedan vill ha en stämpel som en signatur så bestämmer man ju det själv och vill nu Jessicahagstrom94 ha en sådan så är det väl inget som helst fel i det.

Hennes fråga som TS var dessutom hur man gör en sådan i Photoshop CS5 (CS6) och den frågan har hon inte fått något svar på!

Nåväl bästa Jessicahagstrom94, själv så använder jag Gimp så hur man gör i PS vet jag inte men kolla på youtube (se länk) så finns det många olika videotutorials.

http://www.youtube.com/results?search_query=watermark+in+photoshop+cs5&sm=1

Lycka till med din stämpel.

Bästa hälsningar,
Bertil

Jessicahagstrom94
2013-12-04 15:29
#16

#15 Tack så mycket! 
Ska absolut kika.🙂

#14 Okej :) vet inte hur man skriver sånt i EXIF…? 
Tycker inte det är att förfula när man gör en stämpel på bilder heller.

Trongutten
2013-12-04 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag använder vattenstämpel på mina bilder, jag har en diskret i högra hörnet. Bifogar en bild så du kan se hur min ser ut :)

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

Schnauzertik
2013-12-04 17:03
#18

#15

Det finns visst rätt och fel.

En bild där man lägger till en logga blir alltid sämre. Det tillför detaljer i bilden som inte har någon estetisk mening och drar till sig blicken.

Det känns ologiskt att jobba med att få till bilden så bra som möjligt (komposition och det tekniska)  både vid fototillfället och efterbearbetningen och sen förstöra den genom att lägga dit en logga. Men visst vill man inte visa sin bild på bästa sätt då kan man ju lägga till en logga.

Värd för Pensionärer

Jessicahagstrom94
2013-12-04 17:12
#19

#17 Jättefin och diskret! :)

bamse6311
2013-12-04 17:17
#20

#18

Återigen så var TS fråga om hur man gör en vattenstämpel i PS men hon har ju egentligen inte fått ett enda svar på det förutom min länk till youtube där det finns en hel del videotutorials på hur man gör.

Sedan bästa #18 så finns det olika "åsikter" om huruvida man skall använda en sådan stämpel eller ej med det är ju som sagt inte det som TS fråga handlar om.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Martin
2013-12-04 17:23
#21

#15, 18

TS har inte någonstans skrivit något om en vattenstämpel (även om en sådan kan används till det hon önskar).

I #4 fick hon ett bra svar på hur hon kan göra det hon önskar.

mvh Martin

Jessicahagstrom94
2013-12-04 17:58
#22

Haha, jag vill helt enkelt ha en sån där som #17 & #10 har. Vad det korrekta namnet är för det, vetesjutton. Vattenstämpel?

bamse6311
2013-12-04 19:31
#23

#22 Jessicahagstrom94.

Oavsett om det heter vattenstämpel eller annat så kolla min länk som du fick till youtube där det finns en hel del olika tutorials.

Har inte kollat dem då jag använder Gimp.

Jag har lagt min/mina som en pensel och då går det väldigt snabbt och enkelt att "stämpla" sina bilder.

Jag har en vit och en svart och sedan så är det bara att ändra storlek och opacitet till varje bild som man vill stämpla.

Jag känner en väldigt duktig fotograf här i stan och hon stämplar alltid sina bilder och här nedan länk till hennes hemsida.

http://photobyjane.se/

Paltn har ju som sagt även i sitt inlägg #4 berättat hur man gör i PS.

Kolla länken till Jane så kan du se att hon är en utomordentligt duktig fotograf och som sagt var alltid stämplar sina bilder.

Bästa hälsningar,
Bertil

Jessicahagstrom94
2013-12-04 19:48
#24

#23 Jag har tittat på youtube som du länkade :) 

Jane verkar vara superduktig! 

Jag har fått bra hjälp nu känner jag, tack för det!

JNN
2013-12-05 06:37
#25

#16- Jag kollade i Exif på en av dina kattbilder, och har du samma kamera som då, så kan du lägga in lite uppgifter på det sätt som beskrivs i på denna sida. Scrolla ner till Setup Meny, och sen scrollar du lite mer, tills du kommer till Image comment, där beskrivs hur du gör om du vill ha dina uppgifter i Exif på dina bilder, kan ju vara bra oavsett om man vill ha en logga eller vattenstämpel som är synlig på bilderna. Sen bör man ju komma i håg att det går ju radera Exif info för den som kan och har lust, men då har man ju gjort vad man kan i alla fall för att kunna vara så säker som möjligt. http://www.kenrockwell.com/nikon/d3100/users-guide/

Jessicahagstrom94
2013-12-05 10:53
#26

#25 Aa, har samma kamera :)

Tack för förklaringen.

bamse6311
2013-12-05 12:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Jessicahagstrom94.

På tal om det där med skillnaden mellan en copystämpel/logga/signatur eller vattenstämpel så kan man använda sig av samma stämpel.

För mig så är en vattenstämpel en stämpel som täcker hela eller stor del av bilden och med en väldigt låg opacitet.

För att visa vad jag menar så har jag gjort en sådan på återigen en bild av min son.

Själv så brukar jag inte vattenstämpla men om du tittar på Janes bild av en tjej vid bensinpumpen så har hon använt både en diskret vattenstämpel samt sin logga längst ner till höger på bilden.

Här länk till hennes bild och för de som eventuellet undrar så har hon inget som helst emot att jag länkar till hennes bild vilken kommer HÄR.

Som sagt så gjorde jag själv nu väldigt snabbt en vattenstämpel och använde då en av de vanliga stämplarna som jag har i mina penslar.

(Nu är iofs bilden tagen med en jäkligt enkel kompaktkamera, Samsung S630 men jag är själv nöjd med den ändå).

Btw så angående Jane så går hela hennes fritid åt till fotografering.
Först så skall hon tänka ut motiv och framförallt var hon skall plåta samt hitta modeller innan hon så småningom kommer ut och plåta och hon är ute i alla väder och tar sina bilder.

Sedan så när bilderna är tagna så är det bildbehandlingen och slutligen så ställer hon ut på diverse vernisage och gallerier här i Skåne.

Lycka till med dina stämpel/signatur Jessicahagstrom94.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Jessicahagstrom94
2013-12-05 12:33
#28

#27 Ahaa.. då förstår jag!

Upp till toppen
Annons: