Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Allmän diskussion kring fotografering

Brusiga bilder?

2013-12-02 17:12 #0 av: AliceJ00

Jag har börjat med att fota RAW den senaste tiden. Men nu de senaste fototillfällena har jag märkt att bilderna blir brusigare än vanligt.

När jag sen öpnnar bilderna i Camera Rwa i photoshop står det: ios: 3200. Hur kan det vara så högt när jag fotar utomhus på dagen?

Vad gör jag för fel?

Anmäl
2013-12-02 17:16 #1 av: [Ragdoll123]

Jag tror att det beror på ljuset ute. Det blir mörkare på fotot än vad det är i verkligheten eller tvärtom

Anmäl
2013-12-02 17:18 #2 av: Hanna

Ställ in ISO-talet själv. Vad fotograferar du med för läge?

Anmäl
2013-12-02 17:22 #3 av: Inkanyezi

Det kan hänga på vad du har för kamera. Exempelvis på Nikon måste man stänga av Auto-ISO för att kunna ställa in ISO själv. Annars gör kameran det.

Anmäl
2013-12-02 18:20 #4 av: AliceJ00

Jag fotade RAW, manuellt och IOS på 100/200 tror jag det va. :)

Anmäl
2013-12-02 18:39 #5 av: Inkanyezi

Och vad har du för kamera, och är den inställd på att ställa ISO automatiskt?

Anmäl
2013-12-02 20:08 #6 av: Martin

Mest troligt har du auto-iso och ett program där ISO kan väljas automatiskt.

Om du vill ha auto-iso kan man på en del kameror ändå begränsa så att det blir en maxgräns.

mvh Martin
Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se

Anmäl
2013-12-03 09:32 #7 av: JazzBass

Det heter ISO, inte IOS.

Säger som de andra, stäng av autoiso. Jag är nästan säker på att det är på.

Om du tycker bilderna är brusigare nu då du fotar i raw kan det bero på att ingen brusreducering läggs på (utom en viss färgbrusreducering) då man fotar i raw, utan man får brusreducera själv om man vill.

Har du Nikon så kan du i bildvisningsläget pila uppåt eller neråt, och se vilka parametrar som använts för bilden. Visas isotalet med röd text (eller på annat avvikande vis) betyder det att kameran har höjt iso från det förinställda, för att ge en rätt exponering enligt ljusmätaren och den inställda exponeringskompensationen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.