Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1566 ggr
Praefatio
11/29/13, 10:12 PM

Tre bästa filtren

Det finns ju mängder av objektivfiltertyper, mycket att samla på sig. Om ni bara fick välja tre filter, vilka skulle ni då välja? Jag tänker enbart effektmässigt, inte märkes- eller storleksmässigt.

Annons:
Inkanyezi
11/29/13, 10:29 PM
#1

Nja, det finns väl inte fler än några få sorters filter för vanlig fotografering och ytterligare något för speciella ändamål som IR- eller UV-strålning.

Digitalkameran har ju redan starkt färgade filter på sensorn, i tre färger, så att alla färgfiltereffekter kan tas fram i efterbehandling av bilden. Exempelvis kan man genom att ta bort den blå kanalen åstadkomma gulfilter och för rödfilter tar man bort både blå och grön. För grönfilter minskar man på rött och blått.

Färgade filter framför objektivet användes förr till svartvit film för att öka kontrasten exempelvis i himlen, så att man ser molnen, och till färgfilm användes färgade filter för att anpassa färgtemperaturen, något som vi numera gör med vitbalansering.

Vilka filter återstår?

Gråfilter, för att minska ljuset utan att strypa bländaren.
Tonade filter, för att minska exponeringen i en viss del av bildytan.
Polarisationsfilter för att minska reflexer från icke-metalliska ytor eller ge djupare färg i himlen.

Sedan finns ockå mjuktecknare och "stjärnfilter" och lite annat jox som man kan göra bättre i efterbehandlingen.

Närbildslinser är inte filter, de är linser.

Man behöver väl egentligen inget filter alls, så att få välja tre är ingen förlust. Jag kan leva utan dem. Men jag har ett tonat gråfilter och så har jag polarisationsfilter. Det är alla filter jag har. Polarisationsfiltret använder jag lite då och då, exempelvis för att kunna se vad som finns under vattenytan genom att minska speglingen av himlen eller annat.

JazzBass
11/30/13, 9:14 AM
#2

Gråfilter (minst 8x, helst 64x), graduerade gråfiler och polfilter är väl de som är de mest användbara tillsammans med digitalkameror. Speciellt ett starkt gråfilter skulle inte jag vilja vara utan, men de andra klarar man sig utan om man vill.

Skulle vara kul med en specialkamera som hade basiso 10 eller nåt ditåt, så skulle man inte behöva de starka gråfiltren för att få långa slutartider i dagsljus.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[PeterWem]
11/30/13, 9:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Halvtonade gråfilter är min favorit. Tyvärr är många sådana i plast som repas itu.

Jessicahagstrom94
12/2/13, 11:45 AM
#4

Close-up helt klart, stjärnfilter är kul nu mot juletider, och sen vet jag inget mer, har bara dessa två i olika "grad"

hydman
12/2/13, 12:25 PM
#5

Lee's filtersystem som monteras med adapterring gillar jag mycket. Flexibelt och bra. Skall jag välja specifika filter så gillar jag tonade gråfilter alt deras Big Stopper.

Upp till toppen
Annons: